سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات در وین طی سه هفته گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته؛ در برخی حوزه‌ها پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بهتر بوده و در برخی به دلیل بی‌عملی‌های طرف مقابل و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم آنها با کندی‌هایی روبه‌رو بوده است.

رژیم صهیونیستی ننگ جامعه بشری/ مذاکرات در وین پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است

به گزارش قدس آنلاین، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کشورهای سازشکار اولین قربانیان رژیم اشغالگر خواهند بود

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات، گفت: بحران آفرینی در ذات رژیم جعلی اشغالگر قدس است و تنها براساس بحران آفرینی و ترور و خشونت و خونریزی دوام می‌آورد و حیاتش را در همین بحران آفرینی ها می‌بیند.

وی ادامه داد: تنها رژیم آپارتاید در نظام بین‌الملل در حال حاضر رژیم اشغالگر قدس است و براساس تعاریف قطعنامه ۳۳۷۹ که آن را رژیم آپارتایدی نام برد، همان سیاست‌های آپارتایدی را پیگیری می‌کند. به دنبال سلطه یک نژاد و قوم اقلیت در سرزمین‌های اشغالی است و به دنبال اقدامات ظالمانه سیستماتیک علیه ساکنین اصلی فلسطین است. در سال ۲۰۱۸ با قانون نژادپرستانه دولت- ملت یهود صحه‌ای بر این رفتار نژادپرستانه خود گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: کشورهایی که در مسیر عادی سازی به بحران سازی های این رژیم کمک می‌کنند، باید بدانند ذات متجاوز این رژیم اولین قربانیانی را می‌گیرد همان هایی هستند که در مسیر عادی سازی قدم برمی‌دارند. ایران، نه تنها این اقدامات در مسیر عادی سازی را محکوم می‌کند، بلکه فکر می کند باید زودتر ندای بیدار ملت خود را بشنوند و به این تفرقه افکنی ها در دنیای اسلام و جهان عرب پایان دهند.

می‌توان به سرعت به توافقی پایدار و قابل اتکا در وین رسید

خطیب زاده در خصوص پیشرفت مذاکرات وین، گفت: مذاکرات طی سه هفته گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. در هر چهار حوزه رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، راستی آزمایی و اخذ تضامین پیشرفت وجود داشته است، البته در برخی زمینه‌ها پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بوده و در برخی به خاطر بی عملی‌های طرف مقابل و یا عدم اخذ تصمیم‌های لازم و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم در طرف‌های مقابل با کندی‌هایی روبه‌رو بوده که ما توصیه می‌کنیم بعد از بازگشت از پایتخت‌ها با تصمیمات لازم برگردند.

وی بیان کرد: چنانچه طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا وقتی به وین برمی‌گردد تصمیمات خود را اخذ کرده باشد و بر مطالبات به حق ایران صحه بگذارد و بیشتر از برجام مطالبه نکند( و ما هم کمتر از برجام را قبول نمی‌کنیم) به سرعت می‌توان به توافق پایدار و قابل اتکا و خوب رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما سابقه‌ای که از اجرای برجام از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی داریم مطلوب نیست. امروز منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم.

خطیب زاه عنوان کرد: دولت سیزدهم موازی با آنچه که وزارت خارجه در حوزه رفع تحریم‌ها انجام می‌دهد، در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی با بیان این نکته که در مذاکرات وین با یک اجماع ملی و با استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی گفتگوها به جلو می‌رود، گفت: مراوادت در سطوح مختلف قطعا اثرات مستقیمی بر مفاهمه و تصمیم گیران کشور دارد. ایران و فرانسه هم در سطح مذاکره کنندگان و هم در سطوح عالی گفتگو داشته‌اند.

سخنگو وزارت امور خارجه همچنین در خصوص بحث مذاکره مستقیم با آمریکا، تصریح کرد: موضع ایران کاملا روشن است. آنچه که در حوزه مذاکرات وین در حال اتفاق است کاملا روشن است. مسیری که انتخاب شده، مسیر مکتوب بوده تا همه اینها به صورت آرشیو و قابل اتکا باشد. مادامی که این روش لازم باشد، ادامه پیدا می‌کند و ما کماکان در آن نقطه قرار داریم.

مسائل منطقه‌ای را با کشورهای فرامنطقه‌ای مذاکره نمی‌کنیم

وی در ادامه گفت: رایزنی‌های مداوم میان دوستان در منطقه امری طبیعی است، بعضی مواقع شرایط اقتضا می‌کند که رایزنی‌ها منظم برگزار شود. سفر وزیر خارجه قطر هم بعد از مکالمه تلفنی در چارچوب رایزنی درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای بود.

خطیب زاده بیان کرد: ما همان‌طور که مسائل منطقه‌ای را با کشورهای فرامنطقه‌ای مذاکره نمی‌کنیم، مذاکرات با ۱+۴ را در چارچوب خود دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما از گسترش روابط کشورهای منطقه از جمله میان عراق و عربستان حمایت می‌کنیم. ما تلاش‌ها برای همگرایی منطقه‌ای را به نفع منطقه می‌دانیم.

وی بیان کرد: میان ایران و عربستان تحول جدی وجود ندارد. بدون شک هر چقدر از فضای تقابل به تعامل حرکت کنیم به نفع ملت‌ها است.

واکنش به استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس توسط دولت کانادا

سخنگو در خصوص استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس توسط توئیتر وزارت خارجه کانادا، گفت:  دولت کانادا برخی اختلافات سیاسی را به مسائل بچه‌گانه کشانده است و فراموش کرده این اختلافات نمی‌تواند بر مسائل روشن و حقوقی اثر بگذارد. طبیعی است که نام کشورها و مناطق نمی‌تواند تابعی از خواست سیاسی کشوری باشد. دولت کانادا اولین بار نیست که برای مطامع و اغراض سیاسی خود دست به این کارها می‌زند.

خطیب زاده گفت: جامعه بسیار فرهیخته ایرانیان در کانادا هر روزه رفتار پر از ریای دولت کانادا را می‌بیند از یک طرف اشک تمساح می‌ریزد و از سوی دیگر به هویت ایرانی حمله کند. این اظهارات کمترین ارزش حقوقی و بین‌المللی ندارد ولی به خوبی ذات این دولت را نشان می‌دهد که در تجارت رأی هر کاری را می‌کند.

وی بیان کرد: وظیفه قطعی دولت جمهوری اسلامی ایران، حفظ صیانت از تمامی ابعاد هویتی ایران و ایرانی است، از جمله صیانت از وضعیت ایرانیان در داخل کانادا که ما بعضاً گزارشات خوبی را در این زمینه دریافت نمی‌کنیم.

تلاش ایران برای پایان بخشیدن به جنگ یمن

خطیب زاده همچنین درباره تحولات یمن گفت: متاسفانه ائتلاف خودخوانده امروزه به صورت وحشیانه مردم یمن را مورد حملات کور خود قرار داده است. مردم یمن قربانی این تجاوز طی چند سال گذشته بوده‌اند. ایران تلاش کرده است از طریق ساز و کار بین‌المللی و گفت‌وگوهای سیاسی یمنی-یمنی به این خشونت‌ها پایان دهد.

وی افزود: باید مردم یمن بعد از سال‌ها محاصره از این وضعیت خارج شوند. این روزها با اتفاقاتی که افتاده است تراژدی یمن عمیق‌تر می‌شود.

سفر اردوغان به ایران در دستورکار است

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران گفت: هنوز تاریخی برای سفر آقای اردوغان به ایران قطعی نشده؛ اما این سفر در دستورکار است.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: یک اتفاقی در حوزه لوله‌های انتقالی گاز به ترکیه افتاده بود که هیات آنها هم آمد و بازدید کرد و با همکاری ما با دوستانمان در ترکیه این مشکل حل می‌شود.

حقابه هیرمند قطعی است

وی درباره بحث حقابه هیرمند گفت: حقابه هیرمند بر اساس توافقنامه ۱۳۵۱ حقابه قطعی است. متاسفانه باوجود اینکه هیات حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کرده که این حق قطعی است و سد را باز کرده‌اند، اما آبی نرسیده است. برای ما مهم است که هیات حاکمه چقدر به حقوق بین‌الملل و دوجانبه پایبند است.

در کنار مردم و دولت سوریه هستیم تا به تجاوزات رژیم صهیونیستی پایان دهیم

خطیب زاده درباره حملات رژیم صهیونیستی به سوریه هم گفت: ذات رژیم صهیونیستی تجاوز است. ما نه تنها آنها را محکوم می‌کنیم، بلکه در کنار مردم و دولت سوریه هستیم تا به این تجاوزها پایان دهیم.

وی درباره اجلاس آستانه درباره سوریه هم گفت: اجلاس آستانه در دستورکار است و تاریخ آن باید مشخص شود، تلاش است که تا بهار تاریخ آن مشخص شود.

مشکل مغرب عادی‌سازی با رژیم اشغالگر برخلاف خواست ملتش است

سخنگو وزارت امور خارجه درخصوص اظهارات وزیر خارجه مغرب هم گفت: این اولین بار نیست که وزیر خارجه مغرب این اظهارات بی اساس را مطرح می‌کند. به خاطر احترام به مردم مسلمان و فرهیخته مغرب همواره تلاش کردیم که بر سبیل «مرو کراما» عبور کنیم، ولی خود وزیر خارجه مغرب بهتر از هر کسی می‌داند که رفتارهای این کشور در حوزه توسل به خشونت و دخالت‌های نظامی و اطلاعاتی در برخی کشورهای دیگر باعث چه تنش‌هایی در منطقه است.

خطیب زاده تصریح کرد: مشکل اصلی حرکت برخی دولت مردان مغرب برخلاف خواست ملتشان و عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس است. باید زودتر به دامان ملت خود برگردند و به جای فرافکنی‌های بی ارزش تلاش کنند عضو مسئولی در جامعه اسلامی و کشورهای مسلمان باشند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.