حدود یک ماه از سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان می گذرد اما مصائب و مشکلات مردم این منطقه همچنان ادامه دارد و در برخی موارد هم در حال تشدید است.

زخم های ماندگار سیل در سیستان و بلوچستان/ مصائب همچنان ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین، بر اثر بارندگی‌ها و وقوع سیل و آبگرفتگی دی ماه و بهمن ماه در ۸ شهرستان و صدها روستای استان سیستان و بلوچستان رودخانه‌های فصلی طغیان کردند و تعدادی از راه‌های ارتباطی مسدود و منازل شماری از مردم در شهرستان‌های چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر، دشتیاری، فنوج، قصرقند و دلگان در جنوب استان دچار آبگرفتگی شد.

حالا نزدیک به سه هفته است که از شروع بارندگی‌ها و وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان می‌گذرد و دیگر تقریباً آب فروکش کرده و مسیرها بازگشایی شده است اما ظاهراً برخی مسائل و مشکلات مردم تازه شروع شده است.

سیلی که بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف نظیر راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرده است و طبق گفته مسئولان ذیربط بسیاری از منازل و زیرساخت‌های استان نیازمند بازسازی است.

به دنبال این اتفاق بازدیدهایی از سوی مسئولین کشوری و استانی از مناطق سیل زده انجام شد و تسهیلات و وام‌های بلاعوضی برای آسیب دیدگان این حادثه درنظر گرفته شد تا بتوانند گوشه‌ای از خسارات وارد شده را تأمین کنند.

۴ سال بارش طی ۴ روز در جنوب سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد

در همین راستا علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جریان بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان، در محل فرمانداری کنارک اظهار داشت: در منطقه کُنارک مجموعاً ۳۳۴ میلی‌متر بارش باران اتفاق افتاد که با چهار سال بارندگی این منطقه برابری می‌کند. در واقع چهار سال بارش طی چهار روز انجام شد و نکته حائز اهمیت این است.

وی با اشاره به بازدیدهایی که از محله‌های دچار آبگرفتگی داشت، گفت: حدود ۲ هزار خانواده کُنارکی در شرایط آبگرفتگی به سر می‌برند.

وزیر نیرو که با دستور رئیس جمهور به کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، بیان کرد: باید هرچه سریع‌تر شرایط را برای امدادرسانی بهتر فراهم کنیم و با حجم وسیع پمپ‌های کف‌کِش بتوانیم آب را از داخل خیابان و منازل مردم بیرون بکشیم که البته در این خصوص اقداماتی در حال انجام بود.

وی ادامه داد: باید لوازم زندگی مردم، اقلامی همچون پتو، موکت و وسایل ضروری زندگی فراهم شود.

اما نکته حائز اهمیت اینجاست که در برخی مناطق سیل زده علاوه بر خسارت‌هایی که به بخش کشاورزی و زیرساخت‌های آن منطقه وارد شد به تعدادی از خانه‌ها هم آسیب جدی وارد شد اما این همه ماجرا نبود زیرا پس از سیل در مناطقی همچون شهر کنارک که به سبب بافت خاک آن و وجود آب‌های زیرسطحی دارای مشکلی همچون زهکشی است مسئله بسیار بغرنج است.

در اثر این سیلاب و با توجه به ضعف سیستم فاضلاب در این شهر چاه‌های فاضلاب پر شد و حالا بوی تعفن همه جا را گرفته و برخی از مردم هم خانه‌هایشان را از دست داده‌اند و هم بوی بد فاضلاب آزارشان می‌دهد از همین رو با شهردار کنارک در این خصوص گفتگویی انجام شد.

زخم های ماندگار سیل در سیستان و بلوچستان/ مصائب همچنان ادامه دارد

آب به بیش از ۲ هزار خانه در شهر کنارک نفوذ پیدا کرده است

عبدالغفور حوت، فرماندار کنارک اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های اخیر علاوه بر خسارات قابل توجهی که به زیرساخت‌های شهرستان کنارک وارد شده تعدادی از منازل مسکونی شهروندان هم آسیب دیده است.

وی با اشاره به اینکه آب به بیش از ۲ هزار خانه در شهر کنارک نفوذ پیدا کرده است، افزود: طی بارندگی‌های چند وقت اخیر در کنارک ۳۲۲ میلیمتر باران بارید که شدت بارش‌ها بی سابقه است.

فرماندار کنارک ادامه داد: کنارک با دریافت ۱۰۰ میلیمتر باران در مدت زمان ۳۰ دقیقه یکی از شدیدترین بارش‌های دهه‌های اخیر تاریخ ایران را به نام خود ثبت رسانید و طبق برآوردهای انجام شده خسارت‌های میلیاردی به زیرساخت‌های شهر کنارک وارد شده است که شامل خیابان، آسفالت، جدول و دیگر زیرساخت‌های شهری است.

وی گفت: البته تعداد تخریب ۱۰۰ درصدی منازل مسکونی در سطح شهر کنارک کم بوده اما حدود ۲۰۰۰ خانوار هنوز پس از گذشت این مدت زمان از مشکلات بعد از سیل همچون زهکش، و وجود آب در منزلشان رنج می‌برند.

حوت افزود: متأسفانه با توجه به اینکه هوا هم سرد شده است بیماری سرماخوردگی و همینطور با توجه به این گند آب‌ها احتمال گسترش بیماری‌های دیگری هم در سطح شهر کنارک وجود دارد.

وی گفت: همینطور با توجه به راکد شدن آب در برخی مناطق شهر خطر شیوع بیماری مالاریا بسیار جدی است که نیاز به اقدامات جدی و فوری دارد.

فرماندار کنارک تصریح کرد: البته در این مدت مسئولان کشوری و استانی خصوصاً استاندار محترم سیستان و بلوچستان تصمیمات و قول‌های خوبی را برای این شهرستان در نظر گرفته ند و امیدواریم که کمک خوبی به شهرداری کنارک بشود تا بتوانیم شبکه فاضلاب را در شهر توسعه بدهیم و مشکل زهکش برطرف شود.

وی گفت: البته مشکل شهر کنارک با توجه به بافت خاک آن علاوه بر آب‌های سطحی آب‌های زیرسطحی است که امیدواریم با اختصاص بودجه بتوانیم این مشکل را نیز برطرف کنیم.

علاوه بر آن پس از سیلاب شرایط برای شیوع برخی از بیماری‌های دامی خطرناک و کشنده در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان تشدید شده است که نیاز به هوشیاری مردم و مسئولان دارد البته مشکلات مردم مناطق سیل زده فقط به همین موضوع ختم نمی‌شود و مشکلاتی از قبیل بیماری‌های دامی برای احشامی که در اثر سیلاب از بین نرفته‌اند وجود دارد.

زخم های ماندگار سیل در سیستان و بلوچستان/ مصائب همچنان ادامه دارد

شرایط برای شیوع برخی از بیماری‌های دامی تشدید شده است

مهدی حسینی مدیر کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به وقوع سیلاب اخیر در جنوب استان احتمال شیوع برخی بیماری‌های دامی در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: به سبب شرایط بوجود آمده پس از سیلاب شرایط برای شیوع برخی از بیماری‌های دامی خطرناک و کشنده در این منطقه تشدید شده است که نیاز به هوشیاری مردم و مسئولان دارد.

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: یکی از دلایلی که می‌تواند موجب بیماری در دام‌ها شود تغییراتی است که در جیره غدایی دام‌ها پس از سیلاب ایجاد می‌شود.

۱۳ هزار خانوار سیستان و بلوچستانی درگیر تبعات ناشی از سیل هستند

رحمدل بامری، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ۱۳ هزار خانوار در این استان درگیر تبعات ناشی از سیل هستند، اظهار داشت:: تمامی ظرفیت‌های استان برای کمک رسانی به مردم سیل زده بسیج شده است.

وی افزود: بارندگی‌های سیل آسا چند ماه اخیر در جنوب استان سیستان و بلوچستان موجب طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری‌شدن سیلاب و خسارت‌های فروان به زیرساخت‌ها و منازل مردم شده که جبران آن نیازمند عزم و اراده ملی است.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: این بارش‌های کم‌سابقه در جنوب استان سیستان و بلوچستان به ویژه در دو شهرستان چابهار و کنارک در روزهای اخیر موجب آبگرفتگی معابر و منازل مردم شده و خسارات متعددی به زیرساخت‌های این منطقه وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه آب به بیش از ۲ هزار خانه در شهر کنارک نفوذ پیدا کرده است، تصریح کرد: طبق آخرین آمار حدود ۷۰ درصد منازل شهر کنارک در پی سیل اخیر غیرقابل سکونت شده و حدود ۹۰ درصد لوازم این منازل نیز غیرقابل استفاده است.

بامری با تاکید بر اینکه وضعیت سیل زدگان در دیگر شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان هم به دقت رصد می‌شود، گفت: آمار اولیه حاکی از حجم بالای خسارت در بخش‌های مختلف از جمله راه، کشاورزی، زیرساخت‌های روستایی و ارتباطات رادیویی است.

وی افزود: متأسفانه آبگرفتگی در شهر کنارک موجب کاهش ایمنی منازل مسکونی در این شهر شده و بین ۵۰ تا ۷۰ درصد آن‌ها غیرقابل سکونت شده است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: شهر کنارک بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و به واسطه خاک نفوذناپذیری که دارد و همچنین به دلیل اینکه بسیاری از این محله‌ها دارای کوچه‌های باریک و با عرض خیلی کم هستند از گذشته دارای مشکلات زیر ساخت شهری بوده که برای رفع آنها باید راه حلی اندیشیده شود.

زخم های ماندگار سیل در سیستان و بلوچستان/ مصائب همچنان ادامه دارد

سیل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به سیستان و بلوچستان خسارت زد

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بارندگی و سیل اخیر تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف نظیر راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری استان سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرده است.

وی افزود: از همین رو از ۸ دی ماه تاکنون شاهد سه مرحله بارش شدید در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان بودیم که بیشترین آن با ۳۳۴ میلی متر در کنارک گزارش شد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: حدود ۵۰ درصد خسارت وارده این مدت به شبکه راه و در حوزه فعالیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان بوده است.

وی گفت: همچنین بعد از راه‌های ارتباطی بخش کشاورزی و زیربناهای شهری بیشترین خسارت را در این مدت از سیل و بارندگی در استان سیستان و بلوچستان متحمل شدند.

مدرس خیابانی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده برخی از اعتبارات خسارت سیل به استان سیستان و بلوچستان ابلاغ شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان ضمن قدردانی از همه نیروهای خدمت رسان در مدیریت بحران سیل شهرهای جنوب استان بر استمرار حضور همه دستگاه‌ها در کنار مردم تا بهبود شرایط تاکید کرد.

در هر صورت سیل اخیر در جنوب استان سیستان و بلوچستان نشان داد که مشکلات متعدد زیرساختی در این مناطق وجود دارد که نیاز به اختصاص بودجه ویژه برای رفع آنها است.

علاوه بر آن کمبود امکانات در برخی موارد باعث تشدید خسارات می‌شود که نیاز به هوشیاری و مدیریت بیشتر مسئولان کشوری و استانی دارد که امیدواریم این اتفاقات درس عبرتی باشد تا دیگر شاهد این گونه موارد در سطح کشور و استان نباشیم.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.