آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در قم دقایقی پیش دارفانی را وداع گفت.

آیت الله صافی گلپایگانی دارفانی را وداع گفت

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید به ملکوت اعلی پیوست.

این فقیه اهل‌بیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود.

پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین، درگذشت این عالم و فقیه وارسته را به تمامی شیعیان جهان تسلیت عرض می‌کند.

نگاهی گذرا به زندگی آیت الله صافی گلپایگانی

آیت‌الله صافی، شیخ المراجع، سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته است.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی(ره)، از جمله فعالیت های سیاسی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بوده است.
از این مرجع تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجای مانده که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورده‌اند، منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و  ثلاث رسائل فقهیه از جمله آثار آیت الله صافی گلپایگانی است.
ایشان از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی و عضو شورای استفتای وی بوده و کتاب منتخب الاثر درباره امام دوازدهم شیعیان را به توصیه استاد خود نوشته است.
این مرجع تقلید در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در گلپایگان اصفهان دیده به جهان گشوده بود.
مهمترین مسئولیت ایشان در حوزه فعالیت ها و مسئولیت های سیاسی، تصدی دبیری شورای نگهبان بود که با استعفای ایشان همراه شد. دلیل این استعفا را مرحوم آیت الله محمد مومن از اعضای بعدی شورای نگهبان در خاطره ای عنوان میکند.

آیت‌الله محمد مومن عضو فقید فقهای شورای نگهبان در این زمینه به بیان خاطره‌ای از دوران تصدی دبیری آیت‌الله صافی گلپایگانی بر شورای نگهبان که مقارن با حاکمیت جناح چپ دهه ۶۰ و اصلاح طلبان امروز بر دولت و وزارت کشور بود، پرداخته است.

آیت‌الله مومن با ذکر جزییاتی از اختلاف نظر پیش آمده میان هیئت‌های نظارت شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی وزارت کشور علی اکبر محتشمی پور خاطرنشان کرده است که با نظرخواهی از امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی، قرار شد تعدادی از صندوق‌هایی که بنا بر نظر شورای نگهبان درباره آن‌ها شبهاتی وجود داشت، بازشماری شود، اما در نهایت، وزارت کشور صندوق‌ها  را در اختیار شورای نگهبان قرار نداد.

آیت الله مومن در ادامه می‌گوید: «امام(ره) به شورای نگهبان حق داد که به وظیفه قانونی‌اش عمل کند. غافل از اینکه (وزارت کشور) صندوق‌ها را در اختیار ما نمی‌گذارند. ما حتی برای اینکه صندوق‌ها را تحویل بگیریم، برخی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان همچون دکتر افتخار جهرمی‌را که بیشتر با آقایان وزارت کشور رفاقت داشتند، نزد آنان فرستادیم تا صندوق‌ها را تحویل بگیرند; ولی دست خالی برگشتند».

عضو فقید فقهای شورای نگهبان در تبیین پیامدهای این اقدام وزارت کشور دولت میرحسین موسوی با شورای نگهبان که آیت‌الله صافی دبیر آن بود، می‌افزاید: اگر در آرشیو، به مطالب روزنامه‌های آن ایام بنگرید، خواهید دید که جناب آقای آیت‌الله صافی - شخصیت بزرگوار و دقیق که دارای اتقان و تقوای مخصوص به خود هستند ـ مطالبی را بیان فرمودند و صحبت‌هایشان از موضعِ بالاتر از هیئت نظارت مرکزی و به عنوان دبیر شورای نگهبان ایراد شد. با این وصف از طرف وزارت کشور با پاسخ ردی عجیب و غریب روبه‌رو شدند. آیت‌الله آقای صافی هم نتوانستند این وضعیت را تحمل کنند و استعفا کردند. از آن تاریخ به بعد آیت‌الله صافی گلپایگانی در متن سیاست کشور نیست و در جایگاه مرجعیت تقلید، به انجام ماموریت‌های دینی و علمی خود می‌‍پردازند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.