محمد هاشم سبوکی از جمله تهیه کنندگان خوشنام و با سابقه سینمای ایران در دهه های شصت و هفتاد است که با بزرگان فیملسازی مثل داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی همکاری داشته است. سبوکی سابقه تولید آثاری نظیر "سرب"، "مارال"، "شیرک"، "عبور از میدان مین" و "آوار" را در کارنامه‌ داشته و خاطرات خاصی هم از جشنواره فیلم فجر دارد.

بایکوت "سرب" به‌خاطر مخملباف!؟

به گزارش قدس آنلاین ،سبوکی در باره خاطراتش از حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: مهمترین خاطره‌ام از جشنواره فیلم فجر با فیلم "سرب " کیمیایی گره خورده.‌ سید محمد بهشتی در دهه شصت متولی اصلی جشنواره فیلم فجر بود و موقعی که با فیلم "سرب" در جشنواره شرکت کردیم فیلمی بود که به تصدیق منتقدان و اهالی سینما جزو فیلم های خوب مسعود کیمیایی محسوب می شد اما در جشنواره مورد بی مهری قرار گفت و سیمرغی نبرد!

این تهیه‌کننده تاکید کرد: با اینکه "سرب" هیچ سیمرغی نبرد ولی جزو  کارهای  ماندگار سینمای ایران شد و در کنار محبوب‌ترین آثار سازنده‌اش قرار گرفت.

سبوکی در چرایی بی توجهی به "سرب" در جشنواره فجر گفت: در آن دوره از جشنواره فجر چون فیلم محسن مخملباف در جشنواره حضور داشت، اغلب جوایز و البته جایزه کارگردانی به مخملباف-بایسیکل‌ران- داده شده که جزو فیلمسازان خودی و مورد وثوق ساختار بود. در حالی که "سرب" در اغلب بخش ها مثل کارگردانی بازیگری مرد و زن ( هادی اسلامی و فریماه فرجامی) استحقاق دریافت سیمرغ داشت ولی نه تنها سیمرغی ندادند بلکه کارگردان و تهیه‌کننده‌اش حتی کاندیدا هم نشدند.

سبوکی تاکید کرد: بعد از مراسم اختتامیه جشنواره هفتم فجر، به دفتر محمد بهشتی برای اعتراض رفتم و گفتم که فیلم "سرب" در بخش خصوصی با هزینه بسیار زیاد معادل هزینه تولید پنج فیلم تولید شده و کیفیتش هم به تصدیق کارشناس خوب است، پس به چه دلیل در اعلام جوایز مورد بی مهری قرار گرفت؟ بهشتی در جواب خیلی جدی گفت اگر اتفاقی برای نظام و کشور رخ بدهد آیا شما و مسعود کیمیایی دست به اسلحه می شوید و می روید دفاع کنید؟ من مطمئن هستم که محسن مخملباف دست به اسلحه می شود و می رود از ایران دفاع میکند!

سبوکی افزود: با شنیدن این حرف دفتر را ترک کردم و این پاسخ در ذهنم باقی ماند و بعدها که جناب مخملباف اوپوزسیون شد و رفت فرنگستان. مشخص شد چه کسی وطن پرست است! من و  مسعود کیمیایی همچنان در ایران ماندیم و یک وجب خاک را به میلیون‌ها دلار نمی‌دهیم ولی امثال مخملباف خوردند و بردند...

این تهیه کننده در باره چگونگی شکل گیری همکاری اش با کیمیایی در ساخت فیلم "سرب" متذکر شد: به فیلم های قبل از انقلاب مسعود کیمیایی مثل "قیصر" و "گوزنها" علاقه خاصی داشتم و در سالهای قبل از انقلاب  که در شیراز سینمادار بودم همیشه فیلمهای کیمیایی را اکران می کردم. موقعی که از طریق دوستی به من پیشنهاد تهیه فیلم "سرب" شد با اشتیاق و علاقه پذیرفتم.

این تهیه‌کننده  گفت: در آن دوران فیلم قبلی کیمیایی "تیغ و ابریشم" با کلی سانسور، اکران شده بود و کیمیایی از این وضعیت ناراحت بود و من دوست داشتم به او کمک کنم تا حالش بهتر شود و فیلم بهتری بسازد و خوشبختانه فیلم خوبی هم تولید شد.

سبوکی درباره روند تولید "سرب" اظهار داشت: فیلم در سخت ترین شرایط در زمان موشک باران شهرها ساخته شد و بارها کار به دلیل شرایط سخت تعطیل می شد و مجبور شدیم بخشی از فیلمبرداری را به خارج از تهران منتقل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تولید پر هزینه فیلم سرب گفت: در مقایسه با فیلم های ساخته شده در آن سالها هزینه ساخت "سرب" بسیار زیاد بود و در حدود سی و دو میلیون هزینه ساخت فیلم بود. در آن سال فیلم "شیرک" مهرجویی را با شش میلیون و فیلم "پاییزان"

رسول صدر عاملی را با پنج میلیون ساخته بودم و پنج تا ۶ برابر هزینه معمول تولید در سینما برای "سرب" صرف شد آن هم بدون یک ریال حمایت دولتی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.