یک متخصص کودکان گفت: چیزی که در مورد اومیکرون نگران‌ کننده است، ساده‌انگاری خانواده‌ها است.

غفلت خانواده ها از اومیکرون/ روزهای خطرناکی پیش رو داریم

به گزارش قدس آنلاین، رضا سعیدی در برنامه «طبیب» با تأکید بر اینکه هفته‌های آینده روزهای خطرناکی را پیش رو خواهیم داشت، یادآور شد: چیزی که در مورد اومیکرون نگران‌کننده است ساده‌انگاری آن توسط خانواده‌هاست و اینکه همه فکر می‌کنند این بیماری تنها چیزی در حد سرماخوردگی ساده است.

وی در خصوص وضعیت بیمارستان‌ها و اوج‌گیری اومیکرون، افزود: بعد از فروکش کردن پیک پنجم و اینکه بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی خالی شد، دوباره مجدداً شاهد هستیم که مراجعات به شدت بیشتر شده و در حوزه کاری من که به کودکان مرتبط است نیز شاهد افزایش مراجعات هستیم.

سعیدی با اشاره به اینکه از ویژگی‌های اومیکرون ابتلای بالای کودکان و اطفال است، توضیح داد: در پیک قبلی کمتر شاهد مراجعه و بستری کودکان بودیم، درست است که یکی از خوبی‌های این گونه جدید داشتن علامت‌هایی شبیه سرماخوردگی است و کمتر به سینه پهلو تبدیل شده و ریه را درگیر می‌کند و عموماً قسمت‌های تنفسی فوقانی درگیر می‌شود اما در عین حال یکی از بدی‌های آن نیز این است که خانواده‌ها عموماً فکر می‌کنند یک سرماخوردگی ساده است و رعایت مسائل قرنطینه را نمی‌کنند.

این متخصص کودکان در ادامه تصریح کرد: متأسفانه شاهد هستیم که به دلیل همین ساده‌انگاری‌ها، خانواده‌ها به رفت و آمدها و گردهمایی‌ها ادامه داده و در تجمعات شرکت داشته و رعایت مسائل بهداشتی را نمی‌کنند و همین مسائل باعث می‌شود که بیماری به افراد بیشتری منتقل شود. این حرف‌ها بارها تکرار شده که این سویه بسیار شدیدتر و سریع‌تر از سویه‌های قبلی منتقل می‌شود اما هنوز هم اغلب جامعه به این مطلب توجهی ندارند و نتیجه این است که قطعاً ما در هفته‌های آینده روزهای خطرناکی را پیش رو خواهیم داشت.

سعیدی در خصوص نشانه‌های این بیماری در اطفال یادآور شد: این بیماری در بچه‌ها با نشانه‌هایی از جمله تب، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و ضعف و بیحالی خودش را نشان داده و ممکن است که همراه با استفراغ‌های فوق‌العاده شدید و برگرداندن خوراکی‌ها و گرفتگی صدا به دلیل انسداد راه‌های تنفسی باشد، به همین دلیل باید هر تغییر علامت در بچه‌ها را جدی گرفت و سریع درمان آنها را آغاز کرد.

وی همچنین اظهار کرد: به ویژه اینکه به دلیل ارتباط و نزدیک شدن بیشتر بچه‌ها با اعضای خانواده و مشکلاتی که در قرنطینه آنها وجود دارد ابتلای بچه‌ها می‌تواند برای همه فامیل دردسرساز شده و تمام خانواده را به سرعت درگیر بیماری کند.

این فوق تخصص نوزادان در پایان عنوان کرد: البته قدرت تهاجمی و مرگ‌ومیر این سویه نسبت به گونه‌های دیگر کمتر است اما چون سرعت انتقال بیشتر است و افراد بیشتری را مبتلا می‌کند می‌تواند تلفات بیشتری نیز داشته باشد، لذا برای اینکه دوباره به روزهای تلخ این دو سال بازنگردیم حتماً باید رعایت مسائل بهداشتی را جدی بگیریم و از آنها به سادگی نگذریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.