عملیات اجرایی پروژه محرومیت‌زدایی وزارت نیرو با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۰ هزار روستا آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، عملیات اجرایی پروژه محرومیت‌زدایی وزارت نیرو با هدف آبرسانی به ۱۰ هزار روستا با اعتبار ۱۹ هزار میلیارد تومان با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور آغاز شد.

بر این اساس با حضور رئیس جمهور در وزارت نیرو دستور آغاز عملیات اجرایی این پروژه با برآورد اعتباری ۱۹ هزار میلیارد تومان صادر شد.

این‌پروژه محرومیت‌زدایی شامل اجرای ۱۰۷۲ کیلومتر خط انتقال، اصلاح و توسعه شبکه توزیع روستاها به‌طول ۱۱ هزار و ۴۶۳ کیلومتر، تامین آب به ظرفیت ۶۲۱۶ لیتر در ثانیه، احداث ۱۱۲۶ باب مخزن به ظرفیت ۳۹۴ هزار و ۶۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره و ۴۴۹ باب ایستگاه پمپاژ است.

شروع عملیات اجرایی این پروژه بزرگ آبرسانی روستایی به نمایندگی از کل کشور در چهار استان سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز آغاز شد.

قرارگاه امام حسن مجتبی در کنار دولت برای آبرسانی روستایی

در این مراسم علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از پروژه محرومیت‌زدایی وزارت نیرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی در سطح کشور یاد کرد و گفت: توسعه خدمات آبرسانی و محرومیت‌زدایی در نقاط مختلف کشور به‌ویژه جنوب شرق مورد توجه دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم آبرسانی به روستاهای کشور در اولویت طرح‌های اجرایی وزارت نیرو قرار گرفت، افزود: به گونه‌ای که با هماهنگی و انسجام دولت و مجلس مقرر شد بخشی از اعتبارات مصوب قانون بودجه که تحت عنوان محرومیت ‌زدایی از مناطق روستایی و شهری در نظر گرفته شده بود، به آبرسانی روستایی اختصاص یابد.

قاسمی ادامه داد: با مساعدت و کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار، اعتبارات آبرسانی روستایی از محل محرومیت‌زدایی عدد قابل توجهی را به خود اختصاص داد.

وی افزود: برای آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه بخش اعظمی از روستاهای استان فاقد تأسیسات آبرسانی و یا دچار تنش آبی هستند، بیشترین رقم در مقابل سایر استان‌ها اختصاص یافت، در این راستا مبلغ ۵۱۸ میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی در بخش آبرسانی روستایی به استان ابلاغ شده که تاکنون ۵۰ درصد تخصیص یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از ۱۰ هزار روستای کشور، ۱۷۵۱ روستا در قالب ۱۱ طرح بزرگ آبرسانی به استان و سیستان و بلوچستان تعلق دارد، خاطرنشان کرد: این طرح‌ها به منظور رفع تنش آبی و تأمین آب پایدار در سطح ۱۲ شهرستان استان با جمعیتی حدود ۵۵۴ هزار نفر بر اساس سرشماری سال ۹۵، طی مدت ۳۰ ماه اجرا می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه مجری طرح بر اساس توافقات صورت گرفته، با توجه به سابقه درخشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اجرای طرح‌های عمرانی به قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) که از زیرشاخه‌های سپاه است واگذار شده است، افزود: در استان سیستان و بلوچستان این امر بر عهده نیروی زمینی سپاه قدس است.

وی در ادامه گفت: به منظور تکمیل طرح آبرسانی به هزار و ۷۵۱ روستا، تهیه، ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه و خط انتقال، ۱۱۷ باب مخازن بتنی زمینی همراه با دیوارکشی به حجم  ۱۵۵ هزار و ۴۵۰ مترمکعب، احداث ۵۰ باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۳۳۵۴ لیتر در ثانیه همراه دیوارکشی، با اعتبار ۴۸ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال بر اساس فهرست بهای سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: با اجرای طرح‌های فوق شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی استان به ۸۳ درصد ارتقا خواهد یافت.

قاسمی عنوان کرد: فاز اول طرح شامل ۲۱۴ روستا در نقاط مختلف استان است، که در یوم جاری اصلاح و توسعه شبکه آب شرب ۳۷ روستای منطقه سیستان به طول ۱۵۳ کیلومتر آغاز شد، و جمعیتی حدود ۱۸ هزار نفر از مزایای این طرح بهره‌مند می‌شوند.

لازم به ذکر است؛ آئین کلنگ‌زنی آبرسانی به ۱۷۵۱ روستا با حضور سردار احمد شفاهی، فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان، رحمدل بامری"معاون سیاسی و اجتماعی استاندار و جمشید رخشانی‌نسب فرماندار هامون برگزار شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.