معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از سرگیری آموزش حضوری با جدیت در وزارت علوم دنبال می‌شود؛ به همین منظور واحدهای درسی عملی و برگزاری امتحانات پایان ترم قطعا حضوری است.

کلاس‌های عملی دانشگاه‌ها و امتحانات پایان‌ترم قطعا حضوری است

به گزارش قدس آنلاین، علی خاکی‌صدیق روز سه‌شنبه در اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های معین استان‌ها (دانشگاه‌های مراکز استان‌ها) با تاکید بر اینکه فرصت زیادی برای برنامه‌ریزی نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم نیمسال دوم وجود دارد، افزود: به طور قطع این امتحانات حضوری برگزار می‌شود و دانشگاه‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که حوزه‌های آزمون دروس با تراکم جمعیت کمتری مواجه باشد و در این راستا طولانی کردن ایام برگزاری امتحانات به ما کمک می‌کند.

وی افزود: برگزاری حضوری کلاس‌های عملی در زمان شیوع کرونا در دانشگاه‌ها تجربه شده است و این مهم با برنامه‌ریزی نحوه و زمان حضور دانشجویان در آزمایشگاه‌ها و رعایت پروتکل های بهداشتی امکان دارد.

معاون آموزشی وزیر علوم با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط متفاوت و مختلف استان‌ها امکان برگزاری حضوری کلاس‌های درس در همه استان‌ها میسر نیست، اظهار داشت: دلیلی برای برگزاری مجازی همه کلاس‌های درس نیست و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که حتماً تعدادی از دروس به شکل حضوری و برخی نیز به صورت آنلاین ارائه شود.

وی ارایه دروس به شکل ترکیبی و استفاده از تجربیات آموزش الکترونیک در دوران کرونا را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: منظور از حضوری شدن دانشگاه‌ها بازگشت به شرایط پیش از بهمن ۹۸ نیست و قطعاً باید از روش آموزش ترکیبی و مزایای آموزش الکترونیک و تولیدات درسی آنلاین همچنان بهره‌مند باشیم.

خاکی‌صدیق با بیان اینکه وزارت علوم با برخی از دشواری‌های دانشگاه‌ها در زمینه آموزش حضوری مانند مباحث خوابگاهی، تغذیه، حضور اعضای هیات علمی و تاثیرات روانی دوران کرونا در دانشگاه‌ها آشنا است، افزود: محوریت از سرگیری آموزش حضوری با رعایت شرایط هر استان است.

معاون آموزشی وزیر علوم بر حضور اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در محیط دانشگاه تاکید کرد و اظهار داشت: حتی در استان‌هایی که امکان برگزاری کلاس حضوری وجود ندارد، اعضای هیات علمی باید در محل فعالیت خود حضور داشته باشند و از محل دانشگاه، آموزش‌های آنلاین و الکترونیکی خود را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه شرایط شیوع کرونا در استان‌های مختلف متفاوت است، گفت: معاونان آموزشی معین در شوراهای استانی با مراکز تصمیم‌گیر استانی و از همه مهمتر ستاد ملی کرونا در استان‌ها هماهنگ باشند و با توجه به دستورات و مصوبات این ستاد نسبت به از سرگیری آموزش حضوری اقدام کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی که این معاونت در زمان کرونا ابلاغ کرده، همچنان به قوت خود باقی است و دانشگاه‌ها می‌توانند از تسهیلات آموزشی این مقررات استفاده کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم نیز در این جلسه اظهار داشت: دانشگاه‌ها اطلاعات اعضای هیات علمی دانشجویان و کارکنان خود را به ستاد وزارت علوم اعلام کنند تا به قرارگاه ملی کرونا در وزارت کشور اعلام شود و آمار دقیق واکسیناسیون دانشگاهیان از پایگاه این قرارگاه استخراج و به دانشگاه‌ها اعلام شود.

وی با تاکید بر اینکه ستاد از سرگیری آموزش حضوری در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در وزارت علوم تشکیل شده است، گفت: مهمترین عملکرد این ستاد ارتباط با مراجع اصلی مقابله با کرونا و قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در وزارت کشور و ابلاغ دستورالعمل های لازم به دانشگاه ها بوده است و در هفته گذشته نیز آخرین پروتکل های بهداشتی به دانشگاه ها ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد:‌ آموزش الکترونیک دارای ضوابط و شرایط ویژه خود است. بعضی از دانشگاه‌ها در زمینه تولید محتوای الکترونیک از مزیت و تجربه زیادی برخوردار هستند که بهتر است تجربیات و توانایی خود را با دانشگاه‌های استان خود به اشتراک بگذارند.

 وی تصریح کرد:‌ پیشرفت تحصیلی دانشجویان برای مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها بسیار مهم است. در شیوه آموزش آنلاین نیز باید سرفصل‌های درسی به صورت کامل و با محتوای درسی مطلوب ارایه شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.