رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: لیبرال‌ها خط امام را قبول ندارند و به همین دلیل به نهضت انقلاب اتهام چپ بودن می‌زنند؛آنها می‌خواهند نقش اسلام را در نهضت امام کمرنگ کنند!

«لیبرالهای داخلی» خط امام را درک نمی‌کنند/به انقلاب اتهام می‌زنند

به گزارش قدس آنلاین، می‌گوید در میان جریان‌های چپ به هیچ عنوان سیاست براندازی مطرح نبود؛ به علت وابستگی این جریانات به بیگانگان، دولت‌های قدرتمند هم چراغ سبز برای سرنگونی شاه نشان نمی‌دادند به همین جهت جریان‌های چپ و راست مبارز معتقد بودند که «محمد رضا» سمبل وحدت ایران است و باید حفظ شود.

در همین راستا خاطرات قابل توجهی از گفتگوی مهدی بازرگان با امام خمینی در نوفل لوشاتو پیرامون پیام تلویزیونی شاه با مردم نقل می‌کند و به صراحت اعلام می‌کند: هیچ شباهتی بین نهضت امام و جریان‌های چپ وجود ندارد.

او در عین حال تحریف تاریخ نگاری را مسئله جدیدی نمی‌داند و تاکید می‌کند: دشمن با تحریف تاریخ تلاش می‌کند چهره‌ها و جریان‌های خدوم و خائن به ملت ایران را در حافظه تاریخی جامعه جابجا کند!

امام (ره) طی نامه‌ای به این تاریخ‌پژوه در دی ماه سال ۶۷ تدوین تاریخ انقلاب اسلامی را به او واگذار کرد، از آثار علمی سید حمید روحانی کتاب ۴ جلدی نهضت امام خمینی است که بالغ بر ۶۰۰۰ صفحه دارد.

وی مؤسس و رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ بود که در سال ۱۳۷۶ از مرکز اسناد انقلاب اسلامی استعفا و در سال ۱۳۸۱ بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری کرد.

آنچه در ادامه می‌آید گفت‌وگوی مشروح  با حجت‌الاسلام سید حمید روحانی مورخ انقلاب اسلامی و از اعضای دفتر امام خمینی در نجف است.

«لیبرالهای داخلی» خط امام را درک نمی‌کنند/به انقلاب اتهام می‌زنند

حجت الاسلام سید حمید روحانی با اشاره به اظهارات اخیر برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه انقلاب اسلامی نهضتی متاثر از جریانات چپ بوده است، گفت: عناصری که ادعای اصلاح طلبی دارند اولین نقطه ضعف‌شان این است که از تاریخ بی‌خبر هستند. اتهام چپ‌زدگی به نهضت امام خمینی (ره) به این دلیل است که جریان اصلاحات از نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن اطلاعات دقیقی ندارد.

وی افزود: قبل از شروع انقلاب مبارزه‌هایی از طرف جریان چپ، کمونیسم و سوسیالیسم انجام می‌شد که این مبارزات با اتکا به بیگانگان بود. این جریانات وابسته به شوروی بوده و تز آنها این بود که بدون وابستگی به دولت‌های خارجی نمی‌توانیم در مبارزات پیروز شویم.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی (ره) با این نظر مخالفت کردند و به این ترتیب هرگونه ارتباط با بیگانگان را رد و نهی کردند و اعلام کردند جز با ملت به هیچ قدرتی اتکا ندارند.

روحانی اظهار داشت: امام خمینی (ره) در نهضت انقلاب به اسلام اتکا کردند و بارها اعلام کردند که ما برای پیشبرد اهدافمان فقط می‌توانیم اسلام را به عنوان منشا و ریشه داشته باشیم.

وی گفت: گروه‌هایی مثل نهضت آزادی و جبهه ملی می‌گفتند دوره اسلام مداری تمام شده و اسلام ظرفیت لازم برای جذب مردم را ندارد، این در حالی بود که امام (ره) تاکید داشت که نهضت انقلاب باید بر مدار اسلام باشد.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تصریح کرد: در میان جریان‌های چپ به هیچ عنوان سیاست براندازی مطرح نبود؛ به علت وابستگی این جریانات به بیگانگان، دولت‌های قدرتمند چراغ سبز برای سرنگونی شاه نشان نمی‌دادند به همین جهت جریان‌های چپ و راست مبارز معتقد بودند که شاه سمبل وحدت ایران است و باید حفظ شود.

روحانی در توضیح این مطلب گفت: زمانی که در نوفل لوشاتو همراه امام خمینی (ره) بودیم، مهندس بازرگان به امام گفت «شاه اعلام کرده که صدای انقلاب را شنیده و قرار است سلطنت را حفظ کرده و حکومت را واگذار کند، بهتر است اجازه دهیم شاه به سلطنت خود ادامه دهد» اما امام خمینی (ره) در پاسخ به این اظهارات تاکید کردند کدام اسلام، کدام مسلمان، کدام قانون و کدام دین اجازه می‌دهد کسی که دستش به خون مردم آلوده است آن بالا بنشیند و «الواتی» کند.

وی اظهار داشت: ملی گراها و چپ گراها سعی می‌کردند از مردم سوءاستفاده کرده و فقط زمانی که نیاز به رای و کمک داشتند از مردم حرف می‌زدند و وقتی به مسند قدرت می‌رسیدند مردم را فراموش می‌کردند اما امام خمینی (ره) همیشه به مردم تکیه داشت، از این رو هیچ شباهتی بین نهضت امام و جریان‌های چپ وجود ندارد.

عضو هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: چریک‌های فداییان خلق در مبارزه از شوروی خط می‌گرفتند اما امام خمینی (ره) هرگونه ارتباط با بیگانگان را نهی می‌کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه توجه امام به مردم ریشه در اسلام داشت نه در تفکرات چپ و مارکسیست، گفت: سال ۴۱ امام به بیت آیت الله حائری رفتند و علما را دعوت کردند «اگر می‌خواهید اسلام و ایران از اضمحلال نجات یابد باید خاندان پهلوی را پایین بکشید، استعمار انگلیس آنها را به قدرت نشانده که اسلام و ایران را از بین ببرند» آیت الله شریعتمداری گفت با کدام قدرت ما که بمب نداریم، امام خمینی (ره) ما قدرتی بالاتر از بمب داریم ما مردم را داریم.

دو دستور مهم امام خمینی برای رشد سیاسی مردم

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) می‌دانست اگر مردم بدون رشد سیاسی به صحنه بیایند بعد از مدتی از نهضت خارج می‌شوند لذا دستور دادند نامه‌های اعتراضی علما به شاه چاپ شود و در اختیار مردم قرار گیرد، از همان زمان چاپ اعلامیه‌ها شروع شد تا مردم در جریان متن اختلافات شاه و علما قرار بگیرند.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: علاوه بر این مقرر شد مراجع با مردم حرف بزنند، قبل از این مراجع برای مردم سخنرانی نمی‌کردند، همچنین مقرر شد وعاظ در منابر از وضعیت کشور انتقاد کرده و مردم را آگاه کنند.

روحانی تصریح کرد: امام خمینی (ره) از سال ۴۱ معتقد بود با نیروی مردم نهضت پیروز خواهد شد.

لیبرال‌ها می‌خواهند نقش اسلام را در نهضت امام خمینی (ره) را کمرنگ جلوه دهند

وی تاکید کرد: متاسفانه اصلاح طلبان و لیبرال‌ها خط و راه امام را قبول ندارند و به همین دلیل به نهضت انقلاب اسلامی اتهام چپ بودن می‌زنند. این افراد می‌خواهند نقش اسلام را در نهضت امام خمینی (ره) کمرنگ جلوه دهند.

عضو هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: بزرگترین مشکل انقلاب لیبرال‌ها هستند که خط امام را نشناختند، بازرگان می‌گفت «آخوندها علیه انگلیس موضع می‌گیرند و امام خمینی تحت تاثیر جریان چپ با آمریکا مقابله می‌کند.»

روحانی گفت: این در حالی است که امام خمینی (ره) جریان شناس و دشمن شناس بود، امام خمینی (ره) زمانی علیه آمریکا حرف می‌زد که آمریکا میان آزادی خواهان قداست داشت.

وی گفت: لیبرال‌ها و اصلاحات از نظر فکری بر این باورند که جمهوری اسلامی بدون وابستگی به قدرت‌های خارجی نمی‌توانند پیشرفت کنند و تنها قدرتی که می‌تواند به ما کمک کند آمریکاست به همین دلیل است که می‌گویند آمریکا کدخداست و ما بدون کمک آمریکا حتی آب خوردن هم نداریم.

اسلام بر قدرت مردم تکیه دارد / لیبرال‌ها نمی‌توانند خط امام را درک کنند

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تصریح کرد: لیبرال‌های داخلی از نظر فکری به غرب و آمریکا نزدیک هستند و به همین دلیل نمی‌توانند خط امام را درک کنند. این افراد اسلام را نشناخته‌اند به همین دلیل می‌گویند انقلاب اسلامی تحت تاثیر تفکرات چپ قرار دارد.

روحانی گفت: امام خمینی (ره) به دلیل اشراف عمیقی که به اسلام داشت در راستای تفکر اسلامی به مردم و قدرت آنها تکیه می‌کرد. انسان نمی‌توان عاشق خداوند باشد اما عاشق مردم نباشد. امام خمینی (ره) خدایی بود و به همین دلیل به مردم توجه داشت.

وی گفت: جریان چپ تا زمانی از مردم حرف می‌زد تا به قدرت برسد خیلی از چپی‌ها شکنجه‌گران ساواک شدند. کدام یک از کمونیست‌ها مثل امام خمینی (ره) جان خود را در دست گرفت؟

انحراف در تاریخ مسئله جدیدی نیست؛ ریشه ۲۰۰ ساله دارد

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی همچنین پیرامون تحریف تاریخ انقلاب و بخصوص تحریف برای تطهیر پهلوی نیز گفت: انحراف و تحریف در تاریخ‌نگاری مسأله دیروز و امروز نیست بلکه ریشه‌ای ۲۰۰ ساله دارد که هدف آن منحرف کردن نسل‌های بعدی از حقیقت رویدادهای تاریخی است.

روحانی اضافه کرد: در این راستا منتسب کردن حرکت‌های اصیل مردمی به بیگانگان، ایجاد یأ‌س و ناامیدی در مردم، از بین بردن روحیه اعتماد به نفس ملی، حذف آگاهانه نقش اسلام و مذهب در پدیداری جنبش‌های مردمی و بدبین کردن مردم به رهبران حرکت‌ها و قیام‌های مردمی از مهم‌ترین ابعاد و مولفه‌های تحریف تاریخ و تاریخ‌نگاری دروغین در زمینه قیام‌ها و جنبش‌های مردمی طی یک صد سال اخیر در ایران، به ویژه در زمینه انقلاب اسلامی است.

دشمن با تحریف به دنبال جابه‌جایی خادم و خائن مردم است

وی تاکید کرد: دشمن با تحریف تاریخ تلاش می‌کند چهره‌ها و جریان‌های خدوم و خائن به ملت ایران را در حافظه تاریخی جامعه جابجا کند و به تطهیر چهره‌های منفور و خائن به ملت بپردازد.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی درباره تلاش دشمن جهت ارائه چهره‌ای غیرواقعی از امام خمینی (ره)، اظهار داشت: سابقه این حرکت‌ها و تلاش‌ها همزمان با شروع نهضت امام در سال ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ آغاز شد و دشمنان امام از همان سال ۴۲ که حرکت امام آغاز شد درصدد برآمدند تا امام (ره) را از صحنه جامعه و اذهان مردم حذف کنند و در این راستا اقدام به بایکوت کامل ایشان در رسانه‌های خود کردند به گونه‌ای که از سال ۴۳ تا سال ۵۶ در مطبوعات و رسانه‌های خارجی اجازه ندادند هیچ ذکر و یاد و حتی نامی از امام خمینی (ره) آورده شود.

انتهای پیام

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.