۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 787077

اقتدار ایران مدیون جوانان خلاق

حمزه پاریاب؛ کارشناس مسائل دفاعی
اقتدار ایران مدیون جوانان خلاق

اگر بخواهیم رشد امنیت و اقتدار ایران را پس از انقلاب اسلامی بررسی کنیم، باید نگاهی به آنچه که پیش از وقوع این تحول تاریخی در جریان بود، داشته باشیم. ایران پیش از انقلاب یک کشور غیرمستقل با نیروی مسلح وابسته بود و این وابستگی ارتباطی‌ به مشکلات مادی نداشت، بلکه به‌دلیل فقر سیاسی حاکمیت خودباخته پهلوی‌ها بود که حاضر بودند اشرافی زندگی کنند، اما در حوزه صنعت نظامی همواره دست ما به‌سمت کشورهای غربی و آمریکا دراز باشد.

پس از انقلاب اسلامی و چرخش تاریخ در کشور علاوه بر در پیش گرفتن دکترین راهبردی نظام اسلامی، دفاع هشت‌ساله ملت ما در برابر تجاوز ارتش‌های دنیا نیز ما را به‌سمت استقلال گسترده در حوزه اقتدار امنیتی و دفاعی سوق داد و این مهم تا امروز ادامه دارد.

خوشبختانه در این سال‌ها علائم استقلال امنیتی ایران به‌وضوح نمودار شده است. به‌عنوان مثال با حضور داعش و تکفیری‌ها در منطقه این راهبرد نظامی امنیتی ایران اسلامی بود که به فریاد ملت‌ها رسید. ایران در جریان جنگ با تکفیری‌ها به‌عنوان خط لجستیک مبارزه از آسیا تا آفریقا مطرح بود و این یک دستاورد تاریخی محسوب می‌شود.

در حوزه تأسیسات موشکی هم دقیق‌ترین موشک‌های بالستیک جهان و پهپادهای انتحاری با رزم نوین را دارا هستیم و این‌ها برآمده از گفتمان استقلال دفاعی است.

در حال حاضر بر اساس آمارهای غیررسمی جوان‌ترین رده‌های مدیریتی ما در نیروهای مسلح متمرکز هستند و این مسئله مهم از دفاع مقدس تا امروز ادامه دارد و ما می‌توانیم ادعا کنیم اقتدار امروز کشور برآمده ازاقتدار جوانان خلاق و پویای ایرانی است. به عنوان مثال، رتبه سنی فرماندهان آفندی و پدافندی ما با کارنامه زرین شکار گلوبال‌هاوک و شکار RQ۱۷۰ زیر ۳۵سال است و این خیلی مهم است که امروز در حوزه اقتدار امنیتی از همه نهادهای کشور جلوتر و موفق‌تر هستیم.

اصلی‌ترین دلیل پویایی نیروهای مسلح و صنعت دفاعی ما استفاده نظام‌مند از جوانان مستعد است که باید سرلوحه دیگر نهادها نیز باشد. نیروهای مسلح تنها خط مستقیم منویات رهبری را دنبال کرده‌اند و امروز به موفقیت رسیده‌اند.

برای حفظ دستاوردهای نظامی امنیتی اگر رجوع کنیم به بیانات حضرت امام(ره) و رهبری همواره مقوله ارتباط با مردم و تقویت مباحث اعتقادی و ایمانی در نیروهای مسلح مورد تأکید است.

با همین نگاه ورود نیروهای دفاعی به مردم‌یاری و حفظ ارتباط با مردم در زمان‌های لازم از جمله سیل، زلزله و جنگ ویروسی اولویت‌هایی است که با استمرار آن‌ها قطعاً شکوفایی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

نقشه راه چند دهه انقلاب اسلامی از نهضت‌های کوچک به مقاومت‌های بزرگ و قدرتمند رسیده است و شاهد آن هستیم روزبه‌روز بر دامنه این جبهه افزوده می‌شود و این ضریب مهم است. در همین راستا صهیونیست‌ها از رشد اقتدار مقاومت و انقلاب اسلامی هراسان‌اند.

اندیشکده‌های آمریکایی با ابراز نگرانی از شکل‌گیری پایگاه اسلام انقلابی در قاره سیاه آفریقا، کاری از دستشان برنمی‌آید به‌جز تزریق پول برای تولد داعش‌های دیگر. آن‌ها در گذشته شاهد تولد انقلاب اسلامی در فلسطین و لبنان و رشد و بلوغ این حرکت‌ها بوده‌اند و تبعاً امروز بیشتر نگران گروه‌های چندده نفره‌ای هستند که پرچم گرایش به فهم انقلاب اسلامی ایران رادر محافل آفریقا و اروپا برافراشته‌اند.

همه‌گیری انقلاب اسلامی و صدور تفکر مقاومت به کشورهای جهان مرهون اقتدار نظامی دفاعی و بازدارندگی نیروهای مسلح کشور است که با دفع خطرات امنیتی این ابتکار عمل را ایجاد کرده‌اند تا به دروازه‌های تمدنی دولت‌سازی اسلامی برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.