مسئول امور شهرستان‌ها و مجلس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هر چند سال گذشته نهاده‌ای به عنوان جو خشکسالی نداشته‌ایم اما از ابتدای امسال در خراسان رضوی ۱۳۰ هزار تن نهاده جو ویژه خشکسالی بین دامداران توزیع کرده‌ایم.

توزیع ۱۳۰ هزار تن جو ویژه خشکسالی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حمید حاجی نژاد در مراسم افتتاح یک مجتمع ۱۴۰۰ رأسی بره پرواری در بخش مرکزی کاشمر که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در شرایط فعلی بخش دامداری دارد ضرر می‌کند، سال زراعی گذشته که سپری کردیم طی ۵۰ سال اخیر به لحاظ خشکسالی بی‌سابقه بوده است.

وی مطرح کرد: هرچند از ابتدای امسال تا بهمن‌ماه یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن نهاده‌های دامی با ارز یارانه‌ای و دلار ۴۲۰۰ تومان وارد خراسان رضوی شده اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است.

مسئول امور شهرستان‌ها و مجلس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه خشکسالی موجب شده است که با کمبود نهاده مواجه باشیم، اظهار کرد: باوجود اینکه همه ساله در خراسان رضوی ۴۳۰ هزار تن تولید جو داشتم، اما سال قبل میزان جوی برداشت شده کمتر از ۱۰۰ هزار تن بوده و ۳۳۰ هزار تن در برداشت جو تولید داخل استان عقب بودیم.

وی گفت: سال قبل حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن علوفه مرتع را داشتیم، همچنین پارسال در این فصل سال کاه کیلویی کمتر از ۱۰۰۰ تومان بوده اما اکنون به بیش از ۵۰۰۰ تومان رسیده است.

حاجی نژاد با تأکید بر اینکه باید بر روی افزایش بهره‌وری کار کنیم، ضریب بره دهی نژاد بلوچی که در منطقه وجود دارد و بومی منطقه است را ۷۵ درصد اعلام نمود و افزود: هر چند در این نژاد اگر یک دامدار ۱۰۰ رأس میش داشته باشد در پایان سال ۷۵ بره خواهد داشت ولی در نژادهای اصلاح شده و جدیدی که داریم روی آن کار می‌کنیم ضریب بره دهی ۲۸۵ است یعنی اگر یک دامدار ۱۰۰ رأس میش داشته باشد در پایان سال این تعداد به ۲۸۵ بره افزایش می‌یابد.

معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی در این مراسم گفت: هر چند با مشکلات و مشقت‌های بسیاری مواجه هستیم اما این مسائل نباید موجب شود تا غبار روی دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را بگیرد.

مرتضی دهقانی افزود: با توجه به جنگ اقتصادی که پیش رو داریم باید تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود را در عرصه مردمی و دولتی فعال کنیم تا بتوانیم آرایش متفاوت‌تری نسبت به گذشته برای مقابله با این شرایط داشته باشیم

دامداران فقط به نهاده‌های دولتی متکی نباشند

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در این مراسم گفت: اگر قرار باشد دامداران فقط به نهاده‌های دامی دولتی متکی باشند با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد، باید آذوقه دام را از علوفه‌های دامی که ضریب تبدیل بالایی دارند و کم آب طلب هستند تأمین کنند.

محمد شجعی افزود: طی سال‌های گذشته چون در حوزه تولیدات دامی با کمبود نهاده مواجه بودیم به همین دلیل با تخصیص اعتبارات و پول نهاده را وارد نمودیم و بعضاً چرخه تولید را بر هم زده‌ایم.

وی اظهار کرد: بعضاً کسانی بودند که علوفه مورد نیاز دامشان را از طریق کشاورزی تأمین می‌کردند اما چون تأمین نهاده را دولت بر عهده گرفت دامدار وابسته شد و آسیب‌هایی هم طی چند سال گذشته به دامداران وارد شد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با بیان اینکه نسبت به یک‌ سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش سهم نهاده‌ها را در شهرستان داشته‌ایم، تصریح کرد: طی سال گذشته ۱۰ هزار تن توزیع کنستانتره یارانه‌ای بین دامداران و گاوداران سنتی شهرستان و ۲۵۰۰ تن در سطح گاوداران و دامداران صنعتی داشته‌ایم.

وی تأکید کرد: باید از دامداری سنتی گذر کنیم، اگر ضریب تبدیل به شکل سنتی باشد عملاً درآمد هزینه جوابگو نخواهد بود و نخواهیم توانست بخش درآمدی ایجاد کنیم.

مجتمع دام‌پروری دام سبک با ظرفیت ۱۴۰۰ رأس بره پرواری، ۴۵ میلیارد ریال اعتبار، اشتغال مستقیم ۸ نفر و تولید سالیانه ۱۰۵ تن گوشت قرمز به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.