موج ششم کرونا با سویه غالب اومیکرون از پنجم بهمن‌ماه در خراسان رضوی آغاز شد که در هفته‌های اخیر در این استان مبتلایان سرپایی زیادی داشته است به طوری که نتایج مثبت آزمایش‌های کرونا را از پنج درصد قبلی به حدود ۶۰ درصد رسانده است.

زنگ خطر افزایش آسانسوری بستری‌شدگان اومیکرون در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، متولیان حوزه سلامت در خراسان رضوی معتقدند که افزایش تعداد مبتلایان سرپایی در این استان اکنون به اوج و قله موج ششم رسیده است و در روزهای گذشته شاهد افزایش تعداد بستری شدگان کرونا در مشهد و دیگر شهرستانهای خراسان رضوی هستیم.

این در حالی است که افزایش تعداد مبتلایان و بستری شدگان از هیچ منطق صعودی تبعیت نکرده و از آن به عنوان افزایش آسانسوری یاد می‌شود که این موضوع می‌تواند به عنوان زنگ خطر شیوع اومیکرون و لزوم مقابله با آن در خراسان رضوی قلمداد شود.

طبق آخرین اطلاعات رنگ بندی کرونایی هم اکنون تعداد شهرستانهای قرمز کرونایی در خراسان رضوی با افزایشی ۲ برابری به ۲۰ شهرستان رسیده که مشهد نیز در این زمره قرار دارد و ۱۳ شهرستان دیگر استان نیز در وضعیت نارنجی و زرد هستند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کلانشهر مشهد و ۱۵ شهرستان دیگر خراسان رضوی، اینک ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات به سایر شهرستان های خراسان رضوی بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

یک فرد مبتلا به اومیکرون دست‌کم ۱۰ نفر را مبتلا می‌کند

عضو کمیته علمی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی گفت: یک فرد می‌تواند حدود ۱۰ نفر را مبتلا کند و البته این در مواردی است که اجتماع و تجمعی نباشد و در شرایطی که بیمار در اماکن تجمعی همچون سالن های ورزشی یا هواپیما، حضور یابد، به طور حتم این بیماری به تعداد بیشتری سرایت می‌کند.

دکتر علیرضا صداقت افزود: علائم اومیکرون عموما درگیری دستگاه تنفسی فوقانی همراه با گلودرد، خارش گلو، سرفه و سردرد است و در برخی موارد با درگیری علایم تنفسی مانند تنگی نفس و علایم غیرتنفسی مثل تهوع و استفراغ همراه است.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد اومیکرون با درمان سرپایی برطرف می‌شود، افزود: توصیه می‌شود، افراد بلافاصله بعد از بروز علایم به اولین مرکز درمانی، که برای این کار مورد تایید است، مراجعه کنند.

به گفته وی، بیماران توجه داشته باشند که باید روند درمان به صورت کامل انجام شود و از نیمه رها کردن درمان جدا خودداری کنند.

رییس نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه گاهی برای تشخیص بیماری، سی تی اسکن ریه نیز انجام می‌شود، گفت: بیماران برای تجویز سی تی اسکن به پزشکان اصرار نکنند چراکه اقدامات تشخیصی و درمانی کووید ۱۹ براساس شرایط بالینی بیمار طراحی و مدیریت می‌شود.

دکتر صداقت افزود: در شرایط سرپایی، داروهای ضد ویروسی و درمان های عمومی به کار گرفته می شود و مهمترین نکته در درمان اومیکرون این است که هر چه سریعتر بیماری تشخیص داده شده و براساس تشخیص اقدامات حمایتی و بالا برنده سیستم ایمنی انجام گیرد، بعضی از داروها مثل رمدسیویر براساس تشخیص پزشک و ضرورت استفاده می شود و درمان های دیگری نیز در شرایط بستری وجود دارد که براساس پروتکل های کشوری قابل انجام است.

واکسن نزده‌ها بیشتر بستری‌شدگان را شامل می‌شوند

مسوول بخش کووید عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز در این خصوص گفت: در قالب موج ششم کرونا بیشتر مبتلایان نیازمند بستری با سویه غالب اومیکرون، بیماران واکسن گریز و یا کسانی هستند که دزهای واکسن خود را به شکل کامل دریافت نکرده‌اند.

دکتر رزیتا خداشاهی افزود: در شرایط حاضر، انجام کامل واکسیناسیون کرونا بهترین راهکار برای ایمن ماندن در برابر خطرات ویروس اومیکرون به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: این روزها شاهد اوج‌گیری موج ششم کرونا و شعله‌ورتر شدن ویروس اومیکرون هستیم و افزایش میزان بیماران مبتلا، رشد میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و بستری‌ها در بخش‌های مختلف کرونا، از جمله کووید عفونی را هم به همراه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: هر چند که شدت خطر ویروس اومیکرون از ویروس دلتا کمتر است، اما میزان انتشارش به مراتب بیشتر است و همین انتشار و سرعت تکثیر بالا، افزایش آمار بیماران مبتلا و بستری‌ها را در پی داشته است.

دکتر خداشاهی افزود: همه گروه‌ها درگیر ویروس اومیکرون شده‌اند و این گونه نیست که بگوییم این ویروس تنها یک گروه خاص را درگیر کرده است، درست است که آمار کودکان به دلیل عدم انجام واکسیناسیون کرونا بالاتر بوده است، اما دیگر گروه‌های سنی هم درگیر ویروس اومیکرون شده‌اند.

افزایش آسانسوری مبتلایان و بستری‌شدگان

مدیر توسعه و ارتقای شبکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: در موج ششم کرونا، با سویه غالب اومیکرون، با افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان با عنوان افزایش "آسانسوری" مواجه هستیم.

دکتر محمدحسن درخشان افزود: در ۲ هفته اخیر میزان مراجعات مردمی و موارد مثبت کرونا در خراسان رضوی افزایش قابل توجهی یافته و نتیجه مثبت آزمایش های پی. سی. آر در مراکز منتخب کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد از پنج درصد به ۵۰ تا ۵۵ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: در این موج منطقه صعودی و یا ضابطه‌مند افزایش تعداد مبتلایان و بیماران کرونایی وجود ندارد و به دلیل سرایت پذیری بالای سویه اومیکرون، شمار مبتلایان به طور ناگهانی بیشتر شده که از آن به افزایش آسانسوری تعبیر می‌شود.

مدیر توسعه و ارتقای شبکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: روزانه سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا به مراکز منتخب و سرپایی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه می‌کنند و تعداد بستری شدگان روزانه در مناطق زیر پوشش این دانشگاه نیز به ۳۰۰ نفر در روز رسیده است.

دکتر درخشان با بیان اینکه میزان سرایت سویه اومیکرون ۱۰ تا ۲۵ برابر دلتا گزارش شده است، گفت: اگر در یک خانواده یک نفر مثبت باشد و در مراسم دورهمی شرکت کند، تمام افراد آن مهمانی یا دورهمی مبتلا می‌شوند و در این میان خطر اصلی برای سالمندان، بیماران زمینه‌ای، مادران باردار و افرادی است که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌ باشند.

۳۰ درصد تخت های کرونایی اشغال شده است

رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از تخت های اختصاص یافته به بیماران کرونایی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه اشغال شده است.

دکتر محمد پهلوان افزود: از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ تخت اختصاص یافته به بیماران کرونایی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۵۰۰ تخت آی. سی. یو پیش بینی شده است.

وی از ۲ رقمی شدن تعداد مرگ و میر کرونا در استان خراسان رضوی پس از چهار ماه و افزایش تعداد بستری‌شدگان ناشی از ابتلای به کووید ۱۹ در این استان خبر داد و حال آنکه پیش از این در برخی از روزها میزان مرگهای ناشی از این بیماری حتی صفر بوده است.

وی بیان کرد: از یک ماه گذشته دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آماده باش کامل برای مقابله با موج ششم است به طوری که قرارگاه مدیریت کرونا در این دانشگاه به صورت شبانه‌روزی فعال است و جلسات آن به طور مستمر برگزار می‌شود و با توجه به تجربه‌های قبلی تمام تلاش بر این است که کمترین مرگ و میر و تبعات را داشته باشیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر بیش از هزار و ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند که ۲۱۶ نفر از این تعداد بدحال بوده و در بخش‌های مراقبتهای ویژه تحت مراقبت و بستری قرار دارند.

پهلوان تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در خراسان رضوی در روز گذشته را ۳۴۰ نفر عنوان کرد که همچنان روندی افزایشی دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.