عضو کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی گفت: طبق تحقیقات انجام شده، واکسیناسیون کامل شامل دریافت سه دُز واکسن کرونا در ایجاد مصونیت نسبت به بیماری سرماخوردگی نیز موثر است.

واکسن کرونا در مقابل سرماخوردگی نیز مصونیت می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر ویدا وکیلی اظهار داشت: طبق پژوهش‌های انجام شده در آلمان، دریافت واکسن کرونا به کاهش شدت و حدت سرماخوردگی یا سرعت بهبودی آن کمک زیادی می‌کند.
دانشیار پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به سرایت بالای سویه اومیکرون و ایمنی حاصل از واکسیناسیون کامل کرونا بیان کرد: کودکان و جوانانی که واکسینه نشده‌اند بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
وی ادامه داد: این در حالی است که کودکان به فرم خفیف بیماری مبتلا می‌شوند و هر چه سن کودک پایین‌تر باشد، علائم آن خفیف تر است و کودکان مبتلا به سویه اومیکرون با سن بالاتر علائم بیشتری بروز می دهند.  
وی بیان کرد: قابلیت انتقال سویه اومیکرون ۱۰ برابر گونه دلتا است، اما شدت این سویه کمتر است، به طوری که علائم خفیف‌تر است و نیاز آن به بستری کم است و بهترین راه مقابله با این سویه تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

دکتر وکیلی علائم اومیکرون را شامل گرفتگی صدا، آبریزش بینی، گلودرد، تب و بدن درد عنوان کرد و افزود: در مدل اومیکرون، تب خفیف‌تر است و علائم تنفسی تحتانی و درگیری ریه و سرفه‌های خلط آور کمتر است.
این متخصص پزشکی اجتماعی اظهار داشت: درمان بیماران مبتلا به اومیکرون شامل حمایتی مثل مصرف مایعات و دمنوش بالا، درمانهای رایج سرماخوردگی و استراحت است و معمولا نیاز به دارو و درمان خاص و یا بستری در بیمارستان نیست.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.
در حال حاضر حدود هزار و ۱۵۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند.
بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۴۵۳ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۱۳۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۳ هزار و ۵۷۰ نفر رسیده است.
همچنین تاکنون ۶ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
تا کنون ۶۱ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۲۶۳ دُز اول، ۵۴ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۲۴۴ دُز دوم و ۲۱ میلیون و ۸۴ هزار و ۷۹۵ دُز سوم واکسن کرونا تزریق شده است و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۷ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۰۲ دُز رسیده است.
در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی هشتند و هیچ شهرستانی در وضعیت آبی قرار ندارد.  
بر اساس آخرین آمار رسمی تا جمعه ۲۲ بهمن ماه سال جاری"پاندمی کرونا" در جهان ۴۰۷ میلیون و ۴۱ هزار و ۸۰۶ نفر را بیمار کرده و جان پنج میلیون و ۸۱۰ هزار و ۸۹۲ نفر را گرفته است. ۳۲۷ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۵۲۰ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان هم تاکنون درمان شده‌اند.
در این میان آمریکا با ۷۹ میلیون و ۵۲ هزار و ۶۸۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۹۳۹ هزار و ۴۲۷ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و فرانسه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.