سیدهادی شریعت‌یار، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان به قدس گفت: یکی از شروط رفع توقیف خودروهای سواری که رانندگان آن‌ها رانندگی پرخطری داشته‌اند حضور در کلاس‌های توجیهی است. از همین رو آن‌ها باید در جلسه‌های اعلامی شرکت کنند درغیر این‌صورت خودرو در توقیف خواهد ماند.

توقیف ۵۷۰ خودرو در پی رانندگی پرخطر

مخدوش کردن پلاک

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان اظهار کرد: براساس قانون ۶ماه تا یک سال حبس برای دستکاری در اعداد و ارقام پلاک خودروها در نظر گرفته شده است.

قاضی سیدهادی شریعت‌یار اظهار کرد: براساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، هرکس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری، زمینی، آبی یا کشاورزی تغییری دهد و یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق نماید یا برای آن وسیله پلاک تقلبی به کار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک و نصب پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد و همچنین هر کس به نحوی در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاک‌های موتور و شاسی که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده بدون تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند، به حبس از ۶ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

معاون دادستان تصریح کرد: علاوه بر صدور این حکم، برای افراد خاطی جریمه‌های دیگری هم مانند توقیف خودرو و... در نظر گرفته خواهد شد.

این مقام قضایی اظهار کرد: شهروندان باید دقت داشته باشند حرکت با خودرو پلاک مخدوش در سطح شهر و مسیرهای مواصلاتی جرم محسوب شده و در حال حاضر نیز چندین خودرو شخصی شناسایی و خودرو آن‌ها توقیف و برای متخلفان پرونده‌ای تشکیل و به دادسرا ارجاع شده است. البته در کنار تشکیل پرونده همان طور که بیان شد، اعمال قانون نیز انجام خواهد شد.

معاون دادستان مرکز استان بیان کرد: با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ایجاد محدودیت‌های درون‌شهری و برون‌شهری، بیشتر افراد جامعه قانون را رعایت می‌کنند، اما متأسفانه برخی از رانندگان قانون‌گریز برای تردد در ساعات ممنوعیت تردد، اقدام به مخدوش کردن پلاک با پوشاندن آن و یا تغییر و دستکاری در اعداد و ارقام آن می‌کنند تا به زعم خود از اعمال قانون جلوگیری نمایند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان بیان کرد: این رفتار علاوه بر قانون‌گریزی، از نظر اخلاقی نیز بسیار قابل نکوهش و نوعاً تضییع حق‌الناس است، زیرا ممکن است با تغییر در ارقام پلاک، خودرو شخص ثالث بی‌گناهی در نقطه‌ای دیگر از کشور اعمال قانون، توقیف و موجب خسارت شود. به واسطه این رفتار ناپسند شاید شهروندی که معمولاً قانون را رعایت می‌کند چند روز گرفتار شود و تا زمانی که بتواند ثابت کند دست به این تخلف نزده، خسارت‌های مادی و معنوی زیادی را متحمل شود. این نکته هم فراموش نشود که فرد زیان‌دیده می‌تواند از عامل مخدوش کردن پلاک خودرو شکایت و خاطی باید جبران خسارت کند.

وی ضمن اعلام اینکه پلاک‌های مخدوش توسط دوربین‌های ترافیکی و نظارتی قابل رصد خواهد بود و حتی به فرض دستکاری و مخدوش نمودن پلاک باز هم پلاک اصلی هرچند با کمی دشواری قابل تشخیص و اعمال قانون است، هشداری هم به افرادی که در سر، دست زدن به این گونه رفتارها را دارند، داد و اظهار کرد: دستورات لازم به پلیس صادر شده تا در این زمینه با کسانی که قانون را رعایت نکنند برخورد جدی و قاطع صورت پذیرد.

کلاس‌های توجیهی برای متخلفان

معاون دادستان مشهد تصریح کرد: برپایه گزارش‌های واصله از سوی پلیس راه خراسان رضوی در بازه آذرماه پارسال تا آذر سال جاری بیش از ۵۷۰ خودرو که بیشتر سواری بودند و مالک آن‌ها هم دست به تخلفاتی نظیر مخدوش کردن پلاک و همچنین رانندگی پرخطر داشتند، توقیف و به پارکینگ منتقل شد.

در زمینه رانندگان پرخطر به هیچ عنوان مماشاتی صورت نخواهد گرفت چراکه این افراد با اقدام‌های خلاف قانون خود، جان دیگران را به خطر می‌اندازند.

وی تصریح کرد: یکی از شروط رفع توقیف خودروهای سواری که رانندگان آن‌ها رانندگی پرخطری داشته‌اند حضور در کلاس‌های توجیهی است. از همین رو آن‌ها باید در جلسه‌های اعلامی شرکت کنند در غیرآن خودرو در توقیف خواهد ماند.

در حاشیه این گفت‌وگو یکی از همین رانندگان پرخطر که برای پیگیری رفع توقیف خودرواش به معاونت پیشگیری از وقوع جرم مراجعه کرده و از اینکه مقام قضایی اجرای قانون را اصل می‌دانست، رفتار ناپسندی از خود بروز داد.

در این زمینه مقام قضایی بیان کرد: متأسفانه این فرد بدون گواهی‌نامه پشت فرمان خودرو نشسته و دست به تخلفاتی هم زده است. حتی کلاس‌های توجیهی را هم به صورت کامل حضور نداشته و در آزمون مذکور نمره قبولی کسب نکرده است. این فرد چگونه انتظار دارد خودرواش آزاد شود؟ ، جان مردم شهر نباید بازیچه دست متخلفان قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی رحمانی ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    1 0
    آقای ... که دم از اجرای قانون می‌زنند،چرا خودشان از قوانین قضایی عدول می‌کنند. مسافری ازشهرهای جنوبی کشور هستم که برای زیارت آقا به مشهد امدم‌ .‌طبق قانون مجازات راننده پرخطر برای بار اول توقیف خودرو به مدت ۷۲ ساعت و کسب تعهد محضری مبنی بر عدم انجام خلاف رانندگی است ولی متاسفانه نامبرده بدون در نظر گرفتن این موضوع ، نسبت به توقیف خودرو و دستور شرکت در کلاس توجیهی و معرفی به پزشک قانونی است. آقای ... ، شما باید پاسخگوی اعمال تان باشید که چرا از قانون تجاوز می‌کند و هر مجازاتی که باب سلیقه تان است اعمال میکنید . انشالله افرادی یافت شوند که اهل مشهد باشند و از شما در دادگاه قضات شکایت کنند تا اینطور سلیقه ای به زوار امام رضا برخورد نکنید .‌شما همسر و بچه های من رو بابت توقیف خودرو یک ماه در شهر مشهد الاف کردید. خدا از شما نگذرد