مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید در تهران مسکن استطاعت پذیر به حد مورد نیاز تولید شود؛ اخرین جزییات روند نوسازی بافت فرسوده در تهران و نقش آفرینی شهرداری تهران در طرح تامین مسکن را تشریح کرد.

وجود ۲۸۰ هزار پلاک بافت فرسوده در پایتخت/تأکید شهرداری برای تولید مسکن استطاعت پذیر در تهران

به گزارش قدس آنلاین، کاوه حاجی علی اکبری در تشریح روند نوسازی بافت های فرسوده در سطح شهر تهران و الحاق محدوده های دیگر به بافت فرسوده در سال گذشته گفت: سال ۱۳۸۵ که بافت های فرسوده احصا و تشخیص داده شد بخش هایی در جنوب غرب تهران وجود داشت که در آن موقع هنوز در محدوده قانونی شهر اضافه نشده بودند، همچنین در مورد برخی بلوک های شهری اطلاعاتی که ملاک عمل قرار گرفته بود غلط بود و در برخی نقاط هم اشتباه کاربری صورت گرفته بود که تعدادی بلوک با وجود داشتن هر سه شرط فرسوده بودن جا افتاده بودند که الحاق آنها به یکی از مطالبات شهروندان تبدیل شده بود.

وی افزود: در همین راستا مکاتبات زیادی از سوی شورا برای پیگیری این مطالبه مردم وجود دارد و این مطالبه ۱۲ ساله مردم از سال ۱۳۸۸ در مورد بلوک های جامانده باقی مانده بود و به نتیجه نرسیده بود تا نهایتا سال گذشته تصویب شد تا شهروندان این محدوده ها از مزایا و مشوق های موجود برای نوسازی بافت فرسوده استفاده کنند.

۴۵۰۰ هکتار از محدوده تهران بافت فرسوده اند

علی اکبری ادامه داد: مشکلات شهری جنس متفاوتی دارند به شکلی که دسته ای را می توان به یک مرتبه برایشان راه حل ارائه و اجرا کرد مثل احداث پارک برای محله ای که فاقد بوستان است اما برخی مسائل جنس پیچیده تر و چند وجهی دارند مثل مشکل حمل و نقل که در هر دوره ای برنامه ای برای آن داشته اند. با این وجود معضل حمل و نقل عمومی به طور کامل رفع نمی شود. مسئله بافت فرسوده نیز از همین جنس موضوعات چند وجهی و پیچیده است به شکلی که امروز حدود ۴۵۰۰ هکتار از محدوده تهران که حدود ۷ درصد مساحت شهر را شامل می شود به خود اختصاص داده و ۲۱ درصد جمعیت شهر در این محدوده ها ساکن شده اند.

وی تاکید کرد: نوع مشکلات در این محدوده ها مختلف است و تنها به کم دوام بودن ساختمانها خلاصه نمی شود، لذا مجموعه ای از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و... و هم افزایی آنها موجب شکل گیری بافت های فرسوده می شود . حل مسئله فرسودگی در اختیار هیچ دستگاهی به تنهایی نیست. قطعا مشکلات پیچیده راه حل های پیچیده و زمان بر خواهند داشت.

۱۰۰ هزار پلاک کم دوام و ناپایدار در بافت های فرسوده تخریب و نوسازی شده اند

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه از اواسط دهه ی ۸۰ که نوسازی شهری و مواجهه با بافت فرسوده در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته تا امروز ۱۰۰ هزار پلاک کم دوام و ناپایدار در بافت های فرسوده تخریب و نوسازی شده اند و ساکنان انها به تنهایی یا با مشارکت همسایگان اقدام به اخذ پروانه و ساخت و ساز کرده اند.

بهسازی محیط عمومی ۲۵۰ هزار متر مربع از بافت های فرسوده پایتخت

وی افزود: در همین سالها در حوزه تامین خدمات پشتیبان سکونت نیز نزدیک به ۲۵۰ هزار متر مربع بهسازی محیط عمومی در این بافت ها انجام شده و نزدیک به ۲۰ هزار متر مربع از طریق سازمان نوسازی کمبود خدمات پشتیبان سکونت در این محلات رفع شده است اما با وجود همه اقداماتی که انجام شده، بازهم بافت فرسوده وجود دارد، لذا این موضوع یک سیاست گذاری بلند مدت و مواجهه مستمر نیاز دارد که می توان به تدریج مشکل را کنترل و دامنه آن را کاهش داد.

افزایش مشوق ها سرعت نوسازی بافت های فرسوده را بالا می برد

علی اکبری در تشریح علت کندی روند نوسازی بافت های فرسوده گفت: مجموعه عوامل مختلفی وجود دارد. بخشی از کار نوسازی درحقیقت نوسازی مسکن است که هیچ دولت و شهرداری راسا نمی تواند انجام دهد، بلکه باید مجموعه ای از مشوق ها و حمایت ها را داشته باشد تا مردم و سرمایه گذاران ترغیب شوند کار نوسازی انجام دهند، لذا هرگاه این مشوق ها افزایش پیدا کنند سرعت نوسازی بالا می رود و هر گاه کاهش پیدا کند، سرعت نوسازی نیز کاهش پیدا می کند.

نیاز به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی برای هر هکتار بافت فرسوده

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بافت های فرسوده مشکل پایین بودن کیفیت زندگی وجود دارد. کم دوام بودن ساختمان ها بسیار مهم است اما تنها مشکل نیست و با محلاتی مواجه هستیم که اصطلاحا کم برخوردار هستند و از حداقل استانداردها و خدمات پشتیبان سکونت برخوردار نیستند. برآوردها نشان می دهد برای ارتقاء کیفیت زندگی در بافت های فرسوده تا به متوسط شهر برسند در هر هکتار بافت فرسوده حداقل نیاز به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی از طرف بخش عمومی یعنی دولت و شهرداری وجود دارد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.