۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 788157

پایگاه «خبری تحلیلی» قدس آنلاین در راستای رسالت خویش در بصیرت افزایی و آگاهی بخشی به مخاطبان، در دهه فجر ۱۴۰۰ اقدام به تولید یک پرونده ویژه در ده قسمت با عنوان «رجال سقوط» نمود که در گفتگو با تاریخ‌دانان مطرح کشور برخی عناصر دوران طاغوت را از ابعاد مختلف بررسی نمود.

پرونده ویژه مکتوب ده‌قسمتی «رجال سقوط»

قسمت اول؛ پادشاهان بیان بر سریر قدرت

یکی از رازهای سر به مهر سرزمین کهنسال ایران قدرت یابی شاخه ‌ای از جریان منحرف بابیه در ایران معاصر است که به ازلیان مشهور شدند. در قسمت اول به سراغ یکی از مرموزترین و پرنفوذترین وزرای عصر پهلوی که بیش از این که مرد سیاست باشد مرد فرهنگ و ادب است، یعنی ابراهیم حکیم الملک(حکیمی) رفتیم  که در دوران سلطنت پهلوی دوم سه بار به نخست وزیری رسید و به دنبال واکاوی بعد جدیدی از زندگی این شخصیت فرهنگی و سیاسی دیرپا در ایران معاصر بودیم و با سید مقداد نبوی رضوی به گفتگو نشستیم.

https://www.qudsonline.ir/news/786242/

قسمت دوم؛جنایت و مکافات اسدالله علم

در بین وزرای دربار دوران پهلوی کمتر کسی یافت می‌شد که بتواند در برابر استبداد شخص شاه خودی نشان دهد و شخص اول مملکت را زیر نفوذ خود بگیرد.اگر بخواهیم از شخصیتی این چنینی در تاریخ معاصر ایران یاد کنیم، کسی جز وزیر دربار پرنفوذ و قدرتمند عصر پهلوی اسدالله علم فرزند امیر شوکت الملک علم، خان مقتدر خطه قائنات و استان ثروتمند خراسان نیست. در قسمت دوم در خصوص این شخصیت با نفوذ با دکتر طهرابند پژوهشگر تاریخ معاصر گفت و گویی انجام دادیم.


 

https://www.qudsonline.ir/news/786405/

قسمت سوم؛ هژبر یزدانی تکه‌ای از پازل مافیای اقتصادی بهائیت

خاصیت شبکه‌ای و در هم تنیده تشکیلات سیاسی و شبه مذهبی بهائیت به گونه‌ای است که وصل شدن به تشکیلات برای هر بهائی به منزله دستیابی توأمان به قدرت سیاسی و ثروت محسوب می‌شد. در فرایند بررسی زندگی سیاسی- اقتصادی هژبر یزدانی یکی از معروف‌ترین و مشهورترین سرمایه داران بهائی در ایران معاصر باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که هژبر یزدانی با تمامی ثروت بادآورده و به ظاهر افسانه‌ای خود تنها تکه‌ای کوچک از پازل مافیای ثروت و قدرت بهائیان در ایران معاصر است که البته ابعاد پنهان و قابل پژوهش گوناگونی دارد. در ارتباط با این موضوع در قسمت سوم، با سید کاظم موسوی، پژوهشگر تاریخ معاصر گفت و گویی انجام دادیم.

https://www.qudsonline.ir/news/786506/

قسمت چهارم؛ منوچهر اقبال؛ داستان فراز و فرود یک فراماسونر تمام عیار

 انقلاب اسلامی ایران با پیروزی خود در سال ۱۳۵۷ش خواب شیرین و عیش آلود ماسونها را بر هم زد و موجب افشای بیش از پیش هویت این سازمان تبهکار جهانی در تاریخ ایران شد در میان رجال مشهور عصر پهلوی کمتر کسی موفق شد مانند منوچهر اقبلال مؤسس یک لژ مشهور فراماسونری در ایران معاصر شود. موقعیت سیاسی و میزان موفقیت منوچهر اقبال در عرصه سیاست باعث شد تا چشم طمع فرقه سیاسی-مذهبی  فراماسونری به سمت وی جذب شود.  در این باره با جواد منصوری پژوهشگر تاریخ معاصر و معاون اسبق مرکز اسناد انقلاب اسلامی به گفت و گو نشسته ایم.

https://www.qudsonline.ir/news/786591/

قسمت پنجم؛ معمای ترور رزم آرا در آیینه اسناد و شواهد تاریخی

با وجود به وقوع پیوستن قتلهای سیاسی بی‌شمار و گوناگون در تاریخ سیاسی ایران معاصر کمتر قتلی مانند ترور ناگهانی تیمسار سپهبد حاج علی رزم آرا ابعاد سیاسی بغرنج و پیچیده‌ای پیدا کرد. چرا که پرونده سیاسی این نظامی عالی رتبه عصر پهلوی از طرفی با دوران نضج و شکل گیری نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران پیوند خورده و از جانب دیگر نگاه غضب آلود و به نوعی کینه توزانه پهلوی دوم به رزم آرا به عنوان افسری با سواد و دانشگاه رفته و احساس خطر نهاد سلطنت و شخص اول مملکت نسبت به وی جایگاه نخست وزیری ایران را برای وی به مسندی خون آلود و دردسر آفرین تبدیل نمود. مسائلی از این دست مرگ رزم آرا را برای پژوهشگران حوزه تاریخ به یک معمای لاینحل تاریخی مبدل نموده است. براین اساس در گفتگو با دکتر عباس سلیمی نمین منتقد، پژوهشگر و روزنامه نگار با سابقه ایرانی نشستیم  تا از این طریق برخی موانع پژوهشی در این زمینه را برطرف نماییم.

https://www.qudsonline.ir/news/786753/

قسمت ششم؛ از کارمندی ساواک تا وزارت اقتصاد ( علینقی عالیخانی)

در میان تمام سختی‌های یک پژوهش تاریخی آنچه بیش از همه چیز ذهن پژوهشگر را ابهام آلود می‌سازد تعدد و تنوع روایتهای تاریخی در مورد یک شخصیت، واقعه یا جریان تاریخی است.  برای دستیابی به یک نگرش علمی در خصوص وضعیت اقتصاد و سیاست عصر پهلوی دوم و نیز واکاوی نزدیک به واقعیت نقش علینقی عالیخانی در این حوزه از منشور نگاه دکتر نورالله قیصری استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر تاریخ معاصر، تلاشی داشتیم تا شخصیت علینقی عالیخانی وزیر اقتصاد دوران پهلوی در آیینه خاطرات تاریخی و سیر حرکت وی در درون اولیگارشی عصر پهلوی از دفتر امور اقتصادی ساواک تا وزارت اقتصاد رژیم پهلوی روشن شود.

https://www.qudsonline.ir/news/787289/

 قسمت هفتم؛ جمشید آموزگار نخست‌وزیر یا مترسک سر خرمن

ناگفته پیدا است که برای خاندان معلوم الحال پهلوی و بازماندگان رژیم پیشین هیچ واقعه ای تلخ‌تر و تأسف انگیزتر از وقوع ناگهانی انقلاب اسلامی و نابودی غیر منتظره نهاد چند هزار ساله سلطنت نبود. در این بین جمشید آموزگار نخست وزیر اسبق کشور و از مهره‌های اقتصادی-سیاسی رژیم پهلوی یکی از کسانی است که بازماندگان رژیم پهلوی اعم از اعضای خاندان سلطنت و یا گماشتگان این رژیم پوسیده وی را به دلیل ریختن آب به آسیاب انقلابیون و سقوط نهایی رژیم پهلوی مقصر قلمداد می‌کنند اما آنچه برای جوینده حقیقت بسیار مهم است این است که آیا این اتهام تنها به جمشید آموزگار به عنوان نخست وزیر این رژیم آن هم در مقطع کوتاهی از زمان وارد است یا عکس این مطلب صادق است؟ برای درک واقعیت این قضیه گفت و شنودی داشتیم با دکتر کامران عرفانی مورخ و پزوهشگر تاریخ معاصر تا بتوانیم به برخی از کژتابی‌های تاریخ نگاری جریان وابسته به سلطنت پهلوی پی‌ببریم.

https://www.qudsonline.ir/news/787290/

 قسمت هشتم: غلامرضا ازهاری مهره فاسد و محبوب شاه

با نگاهی به اسناد گوناگون برجای مانده از زندگی ارتشبد غلامرضا ازهاری می توان دریافت که وی یکی از سر سلسله های همه نوع فساد در رژیم پهلوی بوده که در واپسین روزهای عمر این رژیم با اتکا به حمایت آمریکایی‌ها به مقام نخست وزیری رسید و میان پرده‌ای نه چندان بلند مدت را در عرصه سیاستهای شاه و آمریکا بازی کرد. بر این اساس با استاد شاداب عسگری پژوهشگر حوزه نظامیگری در ایران معاصر به گفتگو نشستیم.

https://www.qudsonline.ir/news/787581/

قسمت نهم؛ حکایت تیمسار حسین فردوست و دفتر ویژه اطلاعات

در میان افسران رده بالای رژیم شاه تعداد انگشت شماری از افسران بلند پایه ارتش بخت این را یافتند که همواره ندیم و همدم شاه مخلوع ایران باشند. تردیدی نیست که تیمسار ارتشبد حسین فردوست جزو معدود افرادی است که توانست تا ماه های آخر رژیم شاه، نظم نیم‌بند یکی از مهم ترین دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی این رژیم را حفظ کند. با عنایت به این سابقه می‌توان گفت بررسی پرونده فردوست می‌تواند رازهای بسیاری را برای یک پژوهشگر برملا کند. برای دست یافتن به درکی واقع بینانه از فراز و فرود زندگی تیمسار فردوست در دوران سلطنت پهلوی با دکتر مرتضی شیرودی استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران به گفتگو نشستیم.

https://www.qudsonline.ir/news/787606/

قسمت دهم؛ ساواک ابزار استبداد و ستم (تیمسار نصیری)

ساواک یک سازمان مستقل ملی برای امنیت ایران نبود، بلکه ابزاری برای اهداف آمریکا نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح منطقه و کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، کشورهای خلیج فارس و حتی نوار مرزی ۲۵۰۰ کیلومتری اتحاد جماهیر شوروی بود. برای این منظور تیمسار نعمت الله نصیری را انتخاب کردیم  چون وی در تاریخ معاصر ایران یک شخصیت بحث برانگیز است و اقدامات بسیار مؤثری را برای تحکیم رژیم پهلوی انجام داده است و بر این اساس قاسم تبریزی  محقق و پژوهشگر اسناد تاریخی  درباره ساواک با ما سخن گفت.

https://www.qudsonline.ir/news/787614/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.