فیلم‌های متقاضی اکران نوروزی که احتمالاً از ۱۷ اسفندماه رنگ پرده سینماها را می‌بینند در جلسه امروز انجمن سینماداران تعیین تکلیف می‌شوند و تاکنون ۲۱ فیلم به شورای صنفی نمایش درخواست اکران داده‌اند.

پیش‌بینی سالی بهتر برای سینمای ایران

براساس آخرین شنیده‌ها، اکران فیلم‌های «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان، «روز صفر» ساخته سعید ملکان، «موقعیت مهدی» ساخته‌ هادی حجازی‌فر و «شادروان» ساخته حسین نمازی در نوروز قطعی شده است. 

فیلم‌های دیگری مانند «علف‌زار»، «ملاقات خصوصی»، «لامینور» آخرین ساخته مهرجویی، «سگ بند» مهران احمدی،  «مجبوریم» رضا درمیشیان، «دوزیست» برزو نیک‌نژاد، «قدغن» مجید مافی، «شیشلیک» محمدحسین مهدویان، «ملاقات با جادوگر» جمشید بهرامیان، «من می‌ترسم» بهنام بهزادی، «پسران دریا» افشین هاشمی و... نیز متقاضی اکران نوروزی هستند .  

امیدوار به اکران‌های ماه رمضان

غلامرضا موسوی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان درباره پیش‌بینی وضعیت اکران‌های نوروزی به خبرنگار ما می‌گوید: اگر وضعیت کرونا رو به بهبود برود و پیک جدیدی شروع نشود، سینماها به تدریج می‌توانند شرایط بهتری برای سال آینده داشته باشند.

او با بیان اینکه آغاز ماه مبارک رمضان از ۱۴ فروردین‌ سال آینده است و زمان اکران‌های نوروزی نیز محدود است، درباره امیدواری به اکران‌های پس از افطار عنوان می‌کند: اگر شرایط به سمتی برود که مردم پس از افطار تا سحر یعنی بین دو اذان به سینما بروند، می‌توان به اکران‌های ماه مبارک رمضان امیدوار بود. ما پیشتر این تجربه را داشتیم و اکران‌های خوبی در ماه رمضان انجام شده است به این شرط که تلویزیون و نهادهای تبلیغاتی برای کمک به سینما پا پیش بگذارند چون برای کشاندن مردم به سینماها نیاز به برنامه تبلیغاتی درست است.

وی با بیان اینکه سال آینده می‌تواند سال بهتری برای سینما باشد می‌گوید: البته اگر پیک کرونایی جدیدی راه نیفتد و مسئولان هم درباره صدور پروانه نمایش فیلم‌ها سعه صدر به خرج بدهند چون سینما به خاطر کرونا، آسیب زیادی دیده است و نیاز به حمایت دارد. 

حذف سینما از سبد خانوارهای ایرانی 

تهیه‌کننده فیلم «قصیده گاو سفید» که دو سال در انتظار پروانه نمایش برای اکران فیلمش بود اما چندی پیش نسخه قاچاق آن سر از شبکه‌های ماهواره‌ای درآورد، می‌گوید: ما به خاطر این اتفاق ضرر مالی و معنوی زیادی کردیم. در بسیاری از کشورهای دنیا زمانی ‌که فیلمی تولید می‌شود، پیش‌بینی‌هایی برای زمان اکران آن نیز می‌شود مثلاً فیلم‌های جیمز باند که ساخته می‌شود هم زمان پایان پروژه مشخص است و هم زمان اکران آن تا شرایط فروش را برای تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار قابل پیش‌بینی کند. 

او با بیان اینکه همه‌گیری کرونا، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بخش‌های مختلف کشور از جمله سینما زد، خاطرنشان می‌کند: این شرایط قابل پیش‌بینی نبود که همه‌گیری یک ویروس، جهان را به هم می‌ریزد و آسیب‌های زیادی را به ملت‌ها و دولت‌ها می‌زند که کشور ما هم از آسیب‌های آن بی‌نصیب نماند.

موسوی اضافه می‌کند: با توجه به اولویت‌های معیشتی و اقتصادی برای دولت و مردم، فرهنگ و  تولیدات فرهنگی به حاشیه رفته و آسیب‌های حوزه فرهنگ از کرونا بیشتر بوده است. اگر شرایط اقتصادی مردم بهبود نیابد، سینما کم‌کم از سبد خانوارهای ایرانی حذف می‌شود.

وی یادآور می‌شود: امیدوارم فیلم‌های اکران نوروزی با تبلیغات تلویزیونی و شهری حمایت شوند. من از رئیس سازمان صدا و سیما و شهرداران کلانشهرها درخواست می‌کنم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند تا با رونق گرفتن اکران‌های سینمایی، تن نحیف سینما کمی جان بگیرد.

با قاچاق فیلم‌ها در اکران برخط مقابله کنید

موسوی با اشاره به شیوه‌های مختلف اکران فیلم‌ها توضیح می‌دهد: علاوه بر اکران‌های عمومی سینماها، اکران‌های هنر و تجربه را داریم که مربوط به فیلم‌هایی با مخاطبان خاص خودشان می‌شود. بخش دیگر هم مربوط به اکران برخط می‌شود که اگر فیلم‌ها سرقت نشود، می‌تواند در این شرایط بسیار راهگشا باشد اما متأسفانه در کمتر از دو ساعت که فیلمی روی پلتفرم نمایشی می‌رود، آن را سرقت می کنند و نسخه قاچاق فیلم در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان نمایش داده می‌شود. اگر فکری اساسی برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها در اکران برخط نشود، از این شیوه اکران استقبال نخواهد شد.

او با بیان اینکه اکران برخط، روش موازی خوبی برای نمایش فیلم‌هاست، می‌گوید: به ویژه فیلم‌هایی که بیگ‌پروداکشن نیستند و شرایط نمایش روی تلویزیون‌های خانگی را دارند به درد نمایش آنلاین می‌خورند زیرا در دوران کرونا، بسیاری از مردم عادت کردند که فیلم‌ها را از شبکه نمایش خانگی تماشا کنند. 

این تهیه‌کننده با اشاره به تقویت سیستم‌های امنیتی در اکران آنلاین فیلم‌ها تأکید می‌کند: باید سازوکاری برای امنیت نمایش فیلم‌ها روی پلتفرم‌ها وجود داشته باشد تا جلو سرقت‌های ساده گرفته شود و هر کسی نتواند به راحتی فیلم‌ها را کپی کند اما متأسفانه شاهد بودیم فیلم‌هایی که اکران برخط شدند، خیلی راحت و سریع به سرقت رفتند. شاید این موضوع برای مسئولان اولویت ندارد و یا نتوانسته‌اند به فناوری تقویت سازوکارهای امنیتی در نمایش آنلاین فیلم‌ها دست پیدا کنند. 

وی با بیان اینکه اگر شرایط اکران برخط، ایمن شود بسیاری از فیلم‌ها متقاضی نمایش برخط می‌شوند، می‌گوید: واقعیت این است در شرایط فعلی، اکران آنلاین یعنی در اختیار قرار دادن فیلم در دسترس سارقان چون امنیت در این شیوه اکران بسیار پایین است بنابراین صاحبان آثار چاره‌ای ندارند جز اینکه در صف طولانی اکران‌های سینمایی بمانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.