هادی طحان نظیف با بیان اینکه شورای نگهبان درباره مصوبات چیز پنهانی با مردم ندارد، گفت: دانشجویان نسبت به مصوبات و لوایح از شورای نگهبان مطالبه کنند و توضیح بخواهند.

 شورای نگهبان درباره مصوبات، پنهان کاری در قبال مردم ندارد

به گزارش قدس آنلاین، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست سالانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره نقش شورای نگهبان در تحول در حکمرانی گفت: اگر بخواهیم نقش شورای نگهبان را در تحول در حکمرانی بیان و ارزیابی کنیم طبیعتاً باید به مسئولیت ها، وظایف، صلاحیت ها و آنچه بر عهده اعضای شورای نگهبان گذاشته شده توجه کنیم تا بتوانیم قضاوت درستی داشته باشیم البته هر نهادی را بخواهیم ارزیابی کنیم باید به وظایف آن نگاه کنیم.

وی افزود: شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی وظایفی دارد که باید به آنها بپردازد، صیانت از موازین شرع شاید مهم‌ترین دلیل تشکیل نهادی به نام شورای نگهبان است، دغدغه ای که از پیش از انقلاب وجود داشت و با پیروزی انقلاب اسلامی نگاه ویژه ای به این موضوع شد.

طحان نظیف تصریح کرد: البته در کنار این وظیفه خطیر، رسالت و هدفی که گفته شد اهداف دیگری هم برای تشکیل شورای نگهبان وجود داشت که در کشورهای دیگر هم سابقه دارد به طور مثال صیانت از قانون اساسی که نهادهای متعددی در دنیا در این باره وجود دارد البته ممکن است عناوین آن مختلف باشد.

وی در بخش دیگری تاکید کرد: شورای نگهبان چند وظیفه اصلی دارد و چند وظیفه فرعی، اولین وظیفه اصلی شورای نگهبان بحث نظارت بر مصوبات مجلس است که این از مهمترین اهدافی است که شورای نگهبان هم بر اساس آن تشکیل شده است.

طحان نظیف افزود: دومین وظیفه شورا بحث تفسیر است و شورای نگهبان مفسر قانون اساسی است و سومین وظیفه شورا نظارت بر انتخابات است.

وی گفت: در کنار این وظایف اصلی یک سری وظایف فرعی هم ذکر شده است به طور مثال حضور اعضای شورا در مراسم تحلیف رئیس جمهور و یا مثلاً حضور اعضای شورا در بحث بازنگری قانون اساسی که شورای نگهبان تنها نهادی است که تمام اعضای آن اگر روزی قرار باشد قانون اساسی بازنگری شود باید در بازنگری قانون اساسی حضور داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: تمام مصوبات مجلس و کمیسیون های داخلی مجلس و اساسنامه هایی که در دولت تصویب می شوند باید با شرع و قانون اساسی تطبیق داده شوند تا خلاف شرع و قانون اساسی نباشند و این وظیفه بسیار مهمی است که شورای نگهبان دارد و متاسفانه کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

وی گفت: اعضای شورای نگهبان گاهی ممکن است ساعت‌ها نسبت به یک عبارت و یک جمله گفتگو و بحث کنند و اگر شورای نگهبان موضوعی را تایید یا رد می‌کند یا ابهامی را مطرح می کند همه اینها قابل توضیح است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح و نظرهایی که در شورای نگهبان مطرح و ایرادات و اشکالاتی که نسبت به مصوبات وارد می‌شود، برای حفظ حقوق مردم و به نفع آنهاست.

وی ادامه داد: در شورای نگهبان ابهاماتی که نسبت مصوبات مطرح می شود، تماما به نفع مردم است و این شورا در خصوص مصوبات چیز پنهانی با مردم ندارد.

طحان نظیف خطاب به دانشجویان گفت: نسبت به مصوبات و لوایح از شورای نگهبان مطالبه کنید و توضیح بخواهید.

وی در ادامه ضمن توضیح و تشریح برخی اقدامات شورای نگهبان در موضوع انتخابات برای دانشجویان گفت: شورای نگهبان نمی تواند لایحه و طرح به مجلس بدهد، اما در یک ماه گذشته نگاه کنید ببینید چند نفر از اعضای شورای نگبهان نسبت به اصلاح قانون انتخابات دغدغه خود را مطرح کرده اند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بارها گفته شده اگر نیاز است می توانیم تجارب را در اختیار نمایندگان بگذاریم اما در نهایت این دولت و مجلس هستند که طرح و لایحه می دهند.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان افزود: ما یک زمان برای بیان ادله ردصلاحیت یک فرد منع قانونی داریم و یک جاهایی هم منع شرعی و برای شورای نگهبان حیثیت افراد بسیار مهم است. گاهی یک نفر ممکن است تائید صلاحیت نشود ما به خود او دلایل را می گوییم و اگر دفاعی دارد هم ثبت و بررسی می شود و اگر اشتباهی هم شده باشد اصلاح می شود.

وی گفت: در بحث شفافیت در حوزه مصوبات گام های بلندی در شورای نگهبان برداشتیم ولی قبول دارم که خیلی بیشتر باید کار کنیم و برای همین از شما می خواهیم که از ما توضیح بخواهید.

سخنگوی شورای نگهبان درباره سوالی پیرامون طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی گفت: من چون هنوز متن را ندیده ام نمی توانم چیزی بگویم ولی مبنای ما شرع و قانون اساسی است و این اطمینان را می دهم که شورای نگهبان براساس آنچه شرع و قانون اساسی است عمل می کند و برای شورای نگهبان این دولت و آن دولت، این مجلس و آن مجلس و این طرح و آن طرح ندارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.