با پایان مهلت قانونی تشکیل پرونده مالیاتی برای کارتخوان‌های بانکی، برخورد با دستگاه‌های غیرمجاز آغاز شد؛ البته همچنان فرصت برای ثبت کارتخوان‌ها و فعال‌سازی مجدد مهیا است.

برخورد با ۲۰۰ هزار کارتخوان غیرمجاز برای مقابله با فرار مالیاتی

به گزارش قدس آنلاین، براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و همچنین طبق قانون بودجه سال ۹۸، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی موظف به ساماندهی کارتخوان‌های بانکی هستند. این موضوع پس از مدت‌ها و با دادن فرصت کافی به دارندگان کارتخوان‌های غیرمجاز، حالا وارد مرحله پالایش شده است.

براساس ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان امور مالیاتی، نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کند و با ایجاد تناظر بین آنها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی به هر یک از پایانه‌های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد.

این موضوع از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و آخرین مهلت برای ایجاد تناظر بین دستگاه‌های کارتخوان و پرونده مالیاتی پایان دی ماه ۱۴۰۰ عنوان و تا پایان بهمن ماه نیز تمدید شد که به گفته مسئولان امر، پس از پایان این زمان، دستگاه‌ها یا درگاه‌های پرداختی که در سامانه مالیاتی پرونده تشکیل ندادند، غیرفعال خواهند شد.

برآورد می‌شود حدود ۹ میلیون کارتخوان در سطح کشور فعال باشد با این حال به گفته رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی، «در مدتی که افراد و فعالان اقتصادی مهلت داشتند دستگاه‌های کارتخوان خود را به سامانه مالیاتی متصل کنند بالغ بر هفت میلیون کارتخوان تعیین تکلیف شد.»

غیرفعال شدن ۲۰۰ هزار کارتخوان

به این ترتیب تعداد زیادی از صاحبان دستگاه‌ها ترجیح دادند به روال سابق به کار خود ادامه بدهند. به همین دلیل بانک مرکزی بر اساس وظیفه قانونی و با اتمام مهلت مقرر، اقدام به برخورد با دستگاه‌های غیرمجاز کرد.

در این زمینه مدیرعامل شاپرک با اشاره به اینکه چهارم اسفند ماه فهرست نهایی کارتخوان‌هایی که ثبت‌نام مالیاتی خود را تکمیل نکردند از سازمان مالیاتی دریافت شد، اظهار کرد: در روزهای گذشته ۲۰۰ هزار کارتخوان را غیرفعال کردیم.

کاظم دهقان با تاکید بر اینکه غیرفعال‌سازی کارتخوان‌ها موقت است، گفت: در صورتی که افراد پرونده‌ مالیاتی خود را تکمیل و به شرکت خدمات پرداخت مراجعه کنند، کارتخوان‌ها فعال می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که غیرفعال‌سازی کارتخوان‌ها چه میزان افزایش پیدا می‌کند؟ تصریح کرد: با سلسله اقدامات به موقعی که برای تکمیل ثبت‌نام صورت گرفته امیدواریم که مجبور به غیرفعال ‌سازی بیشتر کارتخوان‌های بانکی نباشیم.

احتمال فرصت دوباره

با اینکه مهلت تشکیل پرونده مالیاتی دارندگان کارتخوان پیش از این یک‌بار تمدید شده بود، با این حال برخورد قانونی با دستگاه‌های غیرمجاز نگرانی‌هایی ایجاد کرد، به همین دلیل سازمان امور مالیاتی به دنبال فرصت دوباره‌ای برای فعالان اقتصادی است تا پرونده خود را تکمیل کنند.

در این زمینه رئیس‌کل سازمان مالیاتی با تاکید بر اینکه بخشی از فعالان اقتصادی نتوانستند دستگاه‌های کارتخوان خود را تعیین تکلیف کنند، خبر داد:‌ با توجه به درخواست‌ها، در حال رایزنی با بانک مرکزی هستیم تا بتوان به مدت دو هفته دیگر سامانه مالیاتی را باز کنیم تا امکان ثبت‌نام و یا اتصال پوزهای بانکی مجددا فراهم شود.

داوود منظور تصریح کرد: با توجه به اینکه آخرین فرصت اتصال کارتخوان‌ها به نظام مالیاتی پایان بهمن ماه بود،‌ اکنون سامانه بسته شده است.

وی یادآور شد:‌ احتمالا در هفته جاری امکان ثبت‌نام و تعیین تکلیف کارتخوان‌های بانکی فراهم می‌شود و پس از مهلت مقرر، اطلاعات صاحبان کارتخوان‌هایی که به سامانه مالیاتی متصل نشوند به بانک مرکزی برای غیرفعال‌سازی ارسال خواهد شد.

در همین راستا محمد برزگری؛ رئیس ‌مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفته است: کارتخوان‌های متصل نشده به سامانه مالیاتی از ساعت ۱۴ روز شنبه می‌توانند در این سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند. در واقع صرفا درخواست فعال‌سازی و الصاق کارتخوان به پرونده‌ها را خواهیم گرفت که به محض وصول شدن درخواست‌ها با بررسی اولیه پرونده‌ها را برای بانک مرکزی برای فعال ‌سازی موقت ارسال خواهیم کرد.

جریمه ۳۰ درصدی دور زدن قانون

در این بین برخی افراد به جای تمکین به قانون، به دنبال راه‌های دور زدن آن افتاده‌اند و مشتریان را مجبور به پرداخت مبلغ خرید به روش کارت به کارت می‌کنند.
رئیس‌ تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی چند روز قبل با حضور در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به این اقدام گفته است:

برزگری درباره جریمه مالیاتی ۳۰ درصدی اصنافی که از کارت به کارت به جای کارتخوان استفاده کنند، اظهار کرد: براساس ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم هر فعال اقتصادی که کتمان درآمد یا فعالیت داشته باشد و پرونده در سازمان امور مالیاتی تشکیل ندهد و این کتمان درآمد او احراز شود؛ علاوه ‌بر سایر مالیات‌ها، ۳۰ درصد جریمه غیر قابل بخشش هم شامل خواهد شد و این علاوه ‌بر سایر جرایمی است که در قانون پیش‌بینی شده است. یکی از مهم‌ترین موارد در درآمدهای کتمان شده عدم تشکیل پرونده‌هایی خواهد بود که فعالیت اقتصادی انجام دهد اما پرونده در نظام مالیاتی نداشته باشد.

اقدامات بانک مرکزی

در همین زمینه مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درخصوص «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» و تخلفاتی که برخی دارندگان دستگاه‌های کارتخوان برای فرار مالیاتی انجام می‌دهند، گفت: سامانه هوشمندی برای این امر طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته که چنانچه کارتخوان‌هایی به اسم یک صنف ثبت شده؛ اما در صنف دیگری استفاده می‌شوند یا در یک مکانی ثبت شده‌اند اما در مکان دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند، شناسایی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال روش‌های دیگر مانند کارت به کارت که مطرح است نیز شناسایی می‌شود و آن حساب‌ها را به عنوان حساب تجاری به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کنیم؛ یعنی حساب شخصی که تعداد تراکنش‌های کارت به کارت آن بالاست به عنوان حساب تجاری شناسایی خواهد شد که در این شرایط به طور جد به این افراد هشدار می‌دهیم تا از انجام چنین تخلفاتی دور بمانند.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.