وقف، سنت حسنه‌ای است که از دیرباز بسیاری از مشکلات جامعه به‌وسیله آن مرتفع شده است. ازاین‌رو در بحث وقف برای اینکه امکان حضور همه مردم مهیا شود به سمت وقف مشارکتی گام‌هایی برداشته شده است.

 وقفی برای نشر فرهنگ مهدوی

وقفی که هر فرد با هر میزان کمک می‌تواند در این گونه وقف‌ها مشارکت داشته باشد. یکی از این وقف‌های مشارکتی موقوفه‌ای به نام «مهرمهدوی» است.

عضو هیئت مدیره موقوفه مهرمهدوی در گفت‌وگو با قدس هدف از ایجاد این موقوفه را تولید ثروت برای نشر جهانی فرهنگ مهدوی می‌داند و می‌گوید: به اعتقاد من تأسیس این موقوفه یک ضرورت بود. رفع مهجوریت از وقف مغفول‌مانده مهدوی در راستای ایجاد منابع مالی ‌قوی و غنی برای تقویت فعالیت‌های مهدوی لازم است و می‌تواند زمینه‌ساز انجام فعالیت‌های گسترده، فاخر و بنیادین نشرجهانی فرهنگ مهدوی شود تا سبب مقابله با دشمنان باشد.

هادی صیادی می‌افزاید: در این موقوفه جمعی ازعلما و فضلا، نخبگان، اندیشمندان، فعالان و دغدغه‌مندان حوزه مهدویت و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی این حوزه حضور دارند.

وی درباره مکان این موقوفه نیز بیان می‌کند: مکان دبیرخانه این موقوفه آستان متبرکه بی‌بی‌شطیطه و پسنده نیشابوری (دومؤمن بصیر جهان اسلام و مورد عنایت امام زمانشان امام موسی بن جعفر و امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)) است. علت انتخاب این مکان به دلیل حضور بیشترین زائر ایرانی وخارجی در آستان متبرکه بی‌بی‌شطیطه است. ازاین‌رو امکان بهره‌مندی از این زائران به عنوان سفیران نشرجهانی فرهنگ مهدوی در اقصی نقاط ایران و جهان مهیاست.

اهداف موقوفه 

عضو هیئت مدیره و مدیر اجرایی موقوفه مشارکتی مهرمهدوی درباره موارد مصرف درآمد انجمن وقف یاوران مهرمهدوی نیز تصریح می‌کند: درآمد این موقوفه در مواردی همچون هرگونه فعالیت مؤثر در رشد معنوی مردم و تقویت بنیه دینی و شناخت اهل بیت عصمت وطهارت(ع) و ارتقای سطح بصیرت جامعه با عنوان مهدویت، توسعه فرهنگ به انتظار برخاستن به جای به انتظار نشستن و انتظار فعال و پویا به‌جای انتظار منفعل، ایجاد بسترهای لازم برای انجام هرگونه فعالیت مؤثر و هدفمند در حوزه مهدویت و اهل بیت عصمت وطهارت(ع) و توسعه و نشر فرهنگ مهدوی در ایران و اقصی نقاط جهان در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران با نظر علما، فقها، اندیشمندان، صاحبنظران به‌ویژه مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) است.

وی خاطرنشان می‌کند: ایجاد مرکز حقیقی یا مجازی تحقیق، پژوهش، آموزش و بصیرت‌افزایی مهدویت با جذب و سازماندهی نیروهای متعهد، نخبه، انقلابی و علمای دینی از دیگر برنامه‌های این موقوفه است. همچنین مشارکت و حمایت از مدارس و مجامع علمی، فرهنگی، مذهبی، پژوهشی فعال در حوزه مهدویت و نشر اندیشه مهدوی از دیگر فعالیت‌هاست. تولید و انتشار محصولات فرهنگی، سمعی‌وبصری، کتاب، نشریات مکتوب و مجازی و برگزاری دوره‌های آموزشی، همایش‌ها، نشست‌های علمی و تخصصی، مسابقات و جشنواره‌ها در حوزه مهدویت نیز در همین راستا برگزار می‌شود.

مدیر مرکز افق آستان متبرکه بی‌بی شطیطه و پسنده نیشابوری توضیح می‌دهد: همچنین پایگاه بین‌المللی مهدویت را ایجاد کرده‌ایم و تلاش برای تحقق عملی حدیث سلسله‌الذهب (ولایت‌پذیری و ولایتمداری) و توجه دادن مردم به جایگاه ویژه امام حی و زنده به عنوان شرط اصلی کلمه توحید را در دستور کار داریم و همه تلاش‌ها درخصوص ایجاد بصیرت عاشورایی و پیوند حرکت عاشورا با ولایت‌پذیری و مقدمه‌سازی برای ظهور انجام می‌شود.

مقابله با اشاعه انحراف‌های سازمان یافته

عضو هیئت مدیره موقوفه مهرمهدوی با اشاره به انجام فعالیت‌های تشکیلاتی هدفمند، برنامه‌مدار، سازمان‌یافته و نظارت شده (توسط علمای دینی و انقلابی) در حوزه مهدویت در این موقوفه، می‌افزاید: مقابله با اشاعه انحراف‌های سازمان یافته دوران آخرالزمان با ایجاد و جایگزینی برنامه‌های جامع، بصیرت‌گونه، انقلابی و هدفمند در حوزه مهدویت، ایجاد فرهنگ کوثرشدن به جای تکاثر و کثرت‌گرایی و احیای خانواده با توسعه سبک زندگی اسلامی و مهدوی است که جذب و تربیت مدیران جوان و نوجوان در عرصه فعالیت‌های مهدوی، اجرای برنامه‌های جامع و مؤثر امربه معروف ونهی ازمنکر به‌ویژه مقابله با اشاعه منکرات سازمان‌یافته در جامعه نیز در این موقوفه در اولویت قرار دارد.

وی از حمایت از برگزاری مراسم سخنرانی، عزاداری، روضه‌خوانی، مداحی، موعظه، اربعین حسینی، اعیاد و شهادت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خبر می‌دهد و می‌گوید: برگزاری کلاس‌های آموزشی، تربیتی، قرآنی، حوزه‌های علمیه و طلاب و مبلغین علوم دینی و حمایت از هرگونه مراسم و برنامه‌های بصیرت‌گونه که به صورت مستقیم در نشر فرهنگ مهدوی مؤثر باشد، از وظایف تعریف شده ماست.

صیادی هرگونه فعالیت جذبی برای جوانان و نوجوانان ازجمله تهیه بسته‌های فرهنگی و جوایز ترغیب‌کننده برای حضور آنان در مساجد و محافل علمی، قرآنی، مذهبی و...را از دیگر فعالیت‌ها دانست و تصریح می‌کند: هدفمان این است که رابطه آنان با دین و ولایت تقویت و از شرور آخرالزمان محافظت شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.