اگر روسیه صادرات گاز به اروپا را قطع کند چه می شود؟

ظرفیت انبارهای زیرزمینی ذخیره گاز اتحادیه اروپا حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب است که هم اکنون ۴۰ درصد آن پر است.

به عبارتی، اگر روسیه کلاً صادرات گاز به اتحادیه اروپا را همین امروز قطع کند، اتحادیه اروپا قادر است بدون دریافت گاز روسیه تا پایان ماه‌های سرد سال سر کند.

از طرفی، مصرف گاز اروپا در ماه‌های گرم سال به نصف کاهش می‌یابد و اروپا می‌تواند وضعیت را تا آغاز زمستان بدون دریافت گاز روسیه اداره کند.

اما مشکل اینجاست که در ماه‌های گرم، اتحادیه اروپا گاز وارداتی از روسیه را به انبارهای زیرزمینی تزریق می‌کند تا در پیک مصرف زمستان دچار مشکل نشود.

یعنی اروپا تنها تا ژانویه سال آینده می‌تواند بدون دریافت گاز روسیه سر کند و اگر انبارهای زیرزمینی را پر نکند، در زمستان سال آتی با بحران مواجه خواهد شد.

در طرف مقابل، بر اساس برآورد کومرتس‌بانک آلمان، روسیه نیز اگر صادرات گاز به اتحادیه اروپا را قطع کند، تولید ناخالص داخلی‌اش ۳ درصد افت خواهد کرد. از این رو اتحادیه اروپا در کوتاه‌مدت چاره‌ای جز ادامه خرید گاز از روسیه ندارد.

تقریباً یک سوم گاز اتحادیه اروپا در نیروگاههای برقی مصرف می‌شود و این کشورها در میان‌مدت شاید بتوانند با توسعه هر چه بیشتر منابع انرژی پاک خورشیدی و بادی، همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گاز دیگر کشورها تا حد زیادی از وابستگی به گاز روسیه کم کنند؛ اما در کوتاه‌مدت چاره‌ای جز ادامه واردات گاز روسیه نیست.

منبع: گاردین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.