مصطفی محدثی‌خراسانی، شاعر آیینی و پژوهشگر ادبی تاکید دارد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تحت‌تاثیر آموزه‌های حضرت امام خمینی (ره) جریان شعر نبوی تقویت شد و شاهد خلق آثار درخشانی، به‌ویژه از سوی جوانان بوده‌ایم.

شعر نبوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تقویت شد/ آسیب‌های کمتر شعر نبوی نسبت به سایر اشعار آیینی

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی محدثی خراسانی، ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید مبعث اظهار کرد: حضرت محمد (ص)، تکمیل‌کننده ادیان قبل از خود هستند و نماد و محور مهر، محبت و وحدت مسلمانان و تمامِ ادیان توحیدی به شمار می‌روند؛ بنابراین شعر نبوی نیز دارای ظرفیت بالا در انتقال پیام وحدت و همدلی در میان بشریت به‌ویژه مسلمانان جهان است.
این شاعر آیینی افزود: حمد و ثنای پیامبر اسلام (ص) از مضمون‌های درخشان ادبیات در تاریخ و سنت ادبی ما بوده و دیوان شعرای بزرگ پس از حمد و ثنای پروردگار به توصیف فضایل اخلاقی حضرت محمد (ص) مزین شده است.
محدثی‌خراسانی با بیان اینکه نگاه شعر معاصر، تحت‌تاثیر آموزه‌های انقلاب و ضرورت‌های پدیدآمده است، عنوان کرد: با افقی که انقلاب اسلامی و آموزه‌های امام خمینی (ره) در پیوند با پیام مبعث پیامبر (ص) پیش روی شاعران پدید آورد، جریان شعر نبوی تقویت شد و شاهد خلق آثار درخشانی در این سال‌ها بودیم.
وی ادامه داد: شعر نبوی به توصیف پیامبر اسلام (ص)، و بیان عظمت‌ها و تاثیر ایشان در سرنوشت بشر اختصاص دارد و شاعران جریان‌ساز معاصر و انقلاب این رویکرد را در آثارشان نمایان ساخته‌اند که از جمله این آثار می‌توان به مثنویِ بلند «امتِ واحده» از علی معلم دامغانی اشاره کرد.
این شاعر آیینی همچنین با تاکید بر اینکه خوشبختانه شعر نبوی نسبت به سایر شقوق شعر آیینی شامل شعر فاطمی، عاشورایی و علوی آسیب کمتری دارد، افزود: مطالب اشعار عاشورایی، علوی و فاطمی که از زبان مداحان بیان می‌شود، گاه دچار اغراق می‌شوند و سندیت ندارند؛ اما به دلیل اینکه وجود پیامبر (ص) نقطه اتصال تمام مسلمانان هستند و ۷۲ ملت بر حقانیت ایشان اتفاق نظر دارند، شعر نبوی کمتر دچار آسیب شده است.
شعری از مصطفی محدثی‌خراسانی درباره مبعث:
رسیدی و پروبال فرشته‌ها وا شد
شب از کرانه هستی گذشت و فردا شد

لطیفه‌ای که خدا پشت پرده پنهان داشت
قیام کردی و در قامتت تماشا شد

شکفت نام محمد (ص)، وزید آیه مهر
تمام بادیه مجنون بوی لیلا شد

به یمن نام بهارآور تو ای خورشید
گره ز کار فروبسته زمین وا شد

تو آمدی و به یمن نگاه تازه تو
خطوط مبهم و مخدوش عشق خوانا شد

به پیشواز تو هر ماسه، قطره‌ای روشن
به پیشواز تو آن خاک تشنه دریا شد

چراغ معجزه‌ات گرچه تا ابد روشن
دریغ، آدم سرگشته بی‌ تو تنها شد

منبع: ایبنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.