رمان «دو رگه» به قلم زنده‌نام سعید تشکری در آستانه چهلمین روز از فقدان این نویسنده و منتقد ادبی شناخته شده کشورمان با محور بمباران حرم حضرت امام رضا (ع) در سال ۱۲۹۱ خورشیدی توسط قوای روس منتشر و روانه پیشخوان کتابفروشی‌ها شد.

 «دو رگه»؛ روایتی از بمباران حرم‌امام رضا (ع) توسط روس‌ها

به گزارش قدس آنلاین، کمتر از ۴۰ روز از درگذشت سعید تشکری، نویسنده، پژوهشگر و کارگردان فقید خراسانی می‌گذرد که نشر ستاره‌ها جدیدترین اثر وی با نام دو رگه را با حمایت معاونت فرهنگی هنری سپاه امام رضا(ع) و شهرداری مشهد منتشر و روانه پیشخوان کتابفروشی‌ها کرد. زنده‌یاد تشکری در رمان دو رگه تاریخ مشهد و بمباران حرم امام رضا(ع) توسط روس‌ها در سال ۱۲۹۱ خورشیدی را مطرح کرده است.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم: قزاق‌های روس از سرِ دروازه قوچان تا خود بست بالا را پارو کشیدند. با پریموس‌های فشنگی، هرچه یخ و برف بود، روفتند. مثل وقت بارون بروا، خیابان تمیز شده بود، برق و جلا.

ردکو فقط نگاه نمی‌کرد؛ با اسب می‌رفت و می‌آمد. مردم اول باتعجب، بعد با شادی، دیدن قزاق‌ها در جامه گارد، نه غارت را نگاه کردند. کسی نمی‌دانست علت این رُفت‌وروب خیابان، قبل از عید، در ماه محرم، آن هم توسط روس‌ها برای چیست. بعد هم به فاصله دیگ‌ را بر آن می‌گذاشتند. هر صد قدم، یک دیگ روی اجاق بود. هرکس گمانی داشت جز اینکه روس‌ها بخواهند به مردم غذای نذری بدهند!

رمان دو رگه در ۲۴۷ صفحه قطع رقعی با شمارگان هزار نسخه و با طراحی جلد احسان جعفرپیشه، صفحه‌آرایی حامد امامی، ویراستاری حسین علی‌نقی از سوی نشر ستاره‌ها با قیمت ۴۹ هزارتومان روانه‌ کتابفروشی‌ها شده است. این اثر با حمایت معاونت فرهنگی هنری سپاه امام رضا(ع) و شهرداری مشهد به چاپ رسیده است.

انتشار آخرین اثر زنده‌نام تشکری/ «دو رگه»؛ روایتی از بمباران حرم‌امام رضا (ع) توسط روس‌ها

دو رگه در فضای شهر مشهد می‌گذرد و با نگاهی به تأثیر استبداد بر یک جامعه و با نقبی به تاریخ مشهد منتشر شده است و موضوع این اثر نیز به استبدادستیزی و اشغال کشور از سوی قوای بیگانه و انقلاب مشروطه اختصاص دارد.
در پشت جلد دو رگه هم آمده‌ است: مادرش گفت: غصه تو سرما میاره، نه دعا خودن. بنویس محمد تقی جان، قرص بنویس، نذار برف ترس، توی وجودت یخ بزنه. بنویس مادر، تا بدونم خدا همین الآن جوابت رو داده.
بهار مثل اینکه بخواهد باز شدن اولین غنچه گل محمدی در بوته سرشار از غنچه در بهار را ببیند، دستان سرد مادرش را گرفت، با نفسش گرم کرد و بوسید. خواهران و برادرانش، مادر و محمدتقی را در بغل گرفتند. انگار یک سینی بود، پر از شمع روشن نذری!
زنده‌نام سعیدتشکری، نویسنده آثار متعدد رضوی، مدرس و منتقد ادبیات داستانی، داستان‌نویس برجسته کشور، خادم‌الرضا(ع) سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ پس از سال‌ها مبارزه با بیماری MS در بیمارستان رضوی مشهد درگذشت و در جوار امام مهربانی‌ها در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.