۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 789561

با گسترش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین طی چند روز اخیر، برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های غرب‌گرای داخلی بدون توجه به موضع منطقی دیپلماسی جمهوری اسلامی در قبال این بحران، تلاش کردند رویکرد دولت در این‌باره را به باد انتقاد بگیرند. بر خلاف تصور این عده، آنچه در بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی نمود پیدا کرد، این بود که موضع صلح‌طلبی و پرهیز از جنگ در اندیشه و رفتار جمهوری اسلامی همواره مورد تأکید بوده و این حقیقتی است که باید به بازخوانی و بازنشر آن اهمیت داده شود.

در تاریخ پس از دفاع مقدس، اقدامات انسان‌دوستانه ایران در جنگ جمهوری آذربایجان نمونه بارز تلاش برای حفظ جان مردم مظلوم و مبارزه با کشتار انسان‌های بی گناه توسط ارتش ارامنه محسوب می‌شود . نمونه دیگر اینکه در سال ۱۳۷۱ حضور نیروهای امدادرسان ایرانی در حمایت از مردم بوسنی با تقدیم چهار شهید به جامعه بشری مستند شده است. حتی در قضیه سرکوب گسترده مسلمانان کوزوو در سال ۱۳۷۷ توسط دست‌نشاندگان رژیم صهیونیستی در آلبانی ما شاهد این بودیم که جوامع بشری سکوت کرده بودند و تنها دولت ایران بود که با حمایت معنوی از مردم بی‌گناه این منطقه اثبات کرد نسبت به حقوق بشر و صلح جهانی بی تفاوت نیست. در چهار دهه گذشته نیز حمایت همیشگی تهران از نهضت مردمان فلسطین و لبنان در اوج حملات ضدانسانی رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست و همواره از سوی این ملت‌ها مورد قدردانی است.

در ادامه در بیان کارنامه صلح‌جویی جمهوری اسلامی ایران می‌توان به مهار غده سرطانی تروریسم داعش در سوریه و عراق از سال ۲۰۱۴ تا امروز اشاره کرد که در ازای نزدیک به یک دهه مقاومت شاهد بازگشت امنیت نسبی به عراق با استقرار دولت مرکزی و آغاز تلاش‌ها برای بازسازی سوریه هستیم. بر خلاف غرب که اکنون در قبال بحران اوکراین دایه مهربان‌تر از مادر شده، اما در تحولات ۱۰ ساله اخیر خاورمیانه تنها نظاره‌گر بود، ایران با جدیت مقابل جنگ افروزان ایستاد. به اعتراف مقامات کردستان عراق اگر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نبود، داعش بر مردم کرد استیلا پیدا می‌کرد و زنان و کودکان بی‌گناه به اسارت گرفته می‌شدند.

امروز نیز نسل‌کشی گسترده‌ای که توسط عربستان در یمن اتفاق می‌افتد همواره از سوی جوامع غربی و نهادهای حقوق بشری نادیده گرفته شده و می‌شود، اما این ایران است که با تقدیم شهدایی چون حاج حسن ایرلو اثبات کرد ما در موضع حمایت از صلح بین‌الملل از هیچ حمایتی فروگذار نکرده و نمی‌کنیم. درحوزه تحولات روز منطقه، مواجهه تهران با روی کار آمدن دولت طالبان در افغانستان آنچنان با منطق و درک صحیح همراه بود که کمترین تنشی را به همراه نداشت و برخلاف خواست غربی‌ها مواضع انسانی تهران در برابر طبقه حاکم جدید افغانستان درک متقابلی را آفرید که زمینه ساز گفت و گوهای صلح بین کشورهای مرتبط شد.

در نهایت بر خلاف پروپاگاندای رسانه‌ای جریان‌های غرب‌گرا باید تأکید کرد در قضیه اوکراین هم موضع ایران تلاش برای ترک جنگ است. تهران به درستی با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز و مخرب غرب و پیشروی خزنده پیمان نظامی ناتو به شرق که می‌تواند کشورهای مستقل را با خطر مواجه سازد، اما با وجود داشتن روابط حسنه با روسیه، خواستار توقف جنگ و حل مشکل از راه دیپلماتیک است، چیزی که برای مسکو و کی‌یف بهتر است. همین موضوع اثباتی بر سیاست خارجی مستقل و صلح جویانه جمهوری اسلامی و تأکیدی بر نه شرقی نه غربی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.