۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 789642

یکی از ویژگی های جاهلیت مدرن، برترپنداری خود نسبت به دیگران است؛ همان‌طور که در جاهلیت پیش از اسلام، اعراب دچار تعصبات قومی و قبیلگی کور بودند، در دوره جاهلیت مدرن هم عده‌ای خود را نسبت به سایرین برتر می‌بینند و ملت خود را نسبت به ملت‌های فقیر شایسته‌تر می‌دانند.

به گزارش قدس آنلاین، رهبر انقلاب روز گذشته در سخنانی، رژیم حاکم بر ایالات متحده آمریکا را «جاهلیت مدرن» دانستند. ایشان تصریح داشتند که آمریکا یک رژیم بحران‌ساز و بحران‌زیست است که از بحران تغذیه و ارتزاق می کند. ایشان برای تبیین حاکمیت جاهلیت مدرن در آمریکا شکاف روزافزون میان فقیر و غنی و ترویج اخلاقیات ناپسند را شاهد مثال خود قرار دادند.

یکی از ویژگی های جاهلیت مدرن، برترپنداری خود نسبت به دیگران است؛ چیزی که در جاهلیت اولی یا متقدم هم وجود داشت. همان‌طور که در جاهلیت پیش از اسلام، اعراب دچار تعصبات قومی و قبیلگی کور بودند، در دوره جاهلیت مدرن هم عده ای خود را نسبت به سایرین برتر می‌بینند و ملت خود را نسبت به ملت‌های فقیر شایسته‌تر می‌دانند و با آن ملت‌ها همچون انسان‌های درجه دو برخورد می‌کنند.

یکی از جلوه های نژادپرستی و خودبرترپنداری جریان حاکم بر غرب، خود را در ماجرای بحران اوکراین نشان داد. با رصد مواضع رسانه های غربی درباره بحران اوکراین، به عینه می توان به نژادپرستی رخنه کرده در کلام و رفتار مردمان غرب پی برد. برای نمونه دانیل هانان، گزارشگر روزنامه بریتانیایی «تلگراف» و سیاستمدار سابق در توئیتی نوشت: «اوکراین یک کشور اروپایی است. مردمش، نتفلیکس تماشا می‌کنند. جنگ دیگر چیزی نیست که مخصوص مردم فقیر و دور افتاده باشد».

عجیب ترین نوع نژادپرستی مربوط به کلام دیوید ساکوارلیدز، سیاستمدار سابق اوکراین در مصاحبه با «بی بی سی» بود که گفت: «کشته شدن اروپایی‌های چشم آبی با موهای بلوند برای من بسیار سخت است». مجری برنامه نیز در کمال وقاحت پاسخ داد: «من درک می‌کنم و به آن احترام می گذارم».

اینها، تنها نمونه هایی ناچیز از آپارتاید حاکم بر رسانه های غربی بود که قلب و ذهن مردمان اروپا و آمریکا را مهندسی می کنند. برای این مهندسان ماهر، تنها چیزی که ارزش دارد، نژاد است؛ وگرنه مردم یمن قریب هفت سال است که زیر آتش ائتلاف سعودی قرار دارند و دمی از کسی در محکومیت جنایات ریاض و همدستان ریاض، برنمی آید.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.