۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 789903

اکنون به نظر می‌رسد دنیا به کام بازارهای امن سرمایه از جمله طلا است. قیمت هر اونس فلز زرد در آخرین روز هفته در بازارهای جهانی بیش از یک درصد افزایش یافت.

شوک صعودی به قیمت طلا بعد از جنگ اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، افزایش قیمت طلا فقط و فقط به دلیل نقش سنتی فلز زرد به عنوان پناهگاه امن سرمایه در مواقع بحران نیست.

طلا سرمایه‌ای امن است؟

نقش سنتی طلا به عنوان مقصدی امن برای سرمایه‌ها تنها دلیل این روزهای طلا برای افزایش قیمت نیست، بلکه فشار جنگ به تورم، اختلال در رشد اقتصادی که تازه از چنگ کرونا رها شده و احتمال واکنش بانک های مرکزی هر کدام می تواند دلیل طلا برای صعود قیمتی باشد.

واکنش طلا به جنگ اوکراین

طلا در آخرین روز هفته مجددا به بالای ۱۹۶۰ دلار برگشت، تا نشان دهد در حال حاضر جنگ اوکراین سبب شده است تا زور عوامل صعودی به عوامل نزولی بچربد. طلا در هفته‌ای که گذشت بیش از ۴ درصد افزایش قیمت داشت. بازدهی هفتگی که در دو سال اخیر بی سابقه بوده است، همچنین جنگ در اوکراین سبب شد تا ترس از اختلال عرضه پالادیوم بهترین هفته این فلز را از ماه مارچ ۲۰۲۰ رقم بزند.

روسیه ۴۰ درصد از این کاتالیزور مورد استفاده در صنعت خودروسازی را تولید می‌کند و به همین دلیل نیز ترس از دست دادن ۴۰ درصد از طرفیت تولید سبب افزایش ۲۶ درصدی قیمت پالادیوم طی یک هفته شده است.

امیدی به کاهشی شدن بازارها نیست

تقریبا در حال حاضر بازارها باور کرده‌اند که روسیه دست از اقدامات نظامی خود برنخواهد داشت و حتی فعلا چشم‌اندازی برای کاهش آن نیز وجود ندارد، به همین دلیل سخت‌تر شدن تحریم ها قابل پیش بینی است و از این کانال نیز کار کسب و کارهای مرتبط برای دسترسی به پالادیوم نیز مشکل خواهد شد.

طلا نیز به دلیل بحران به‌وجود آمده پشتیانی محکمی از سوی جنگ برای افزایش قیمت احساس می‌کند. افزایش قیمت طلا فقط و فقط به دلیل نقش سنتی فلز زرد به عنوان پناه گاه امن سرمایه در مواقع بحران نیست. بلکه در حال حاضر این جنگ ارتباط بسیار زیادی با افزایش تورم، اختلال در رشد اقتصادی و همچنین واکنش بانک‌های مرکزی دارد.

موضوعاتی که هر کدام به طور جداگانه می‌تواند به عنوان پشتیبان صعودی طلا محسوب شود.

گفتنی است؛ پنجشنبه هفته گذاشته میانگین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۶۶۶ تومان رسید، همچنین میانگین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح ۱۱ میلیون و ۵۹۴ هزار تومان بود.

میانگین قیمت هر قطعه نیم سکه ۶ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۲۲۲ تومان بود.

منبع: همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.