شهردار مشهد گفت: در ایام نوروز ۱۴۰۱ در هسته مرکزی شهر بالغ بر ۴۰ درصد ظرفیت پارکینگ ها افزایش پیدا خواهد کرد.

حذف طرح ترافیک در نوروز ۱۴۰۱/افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت پارکینگ‌ها

به گزارش قدس آنلاین، سیدعبدالله ارجائی، در خصوص ترافیک مشهد در ایام آخر سال اظهار کرد: بگذارید شفاف بگویم، طرح ترافیک نداریم. امسال مبنای ما این بوده که با بستن راه مشکل ترافیک را حل نکنیم؛ زوج و فرد کردن در ایامی که زائران حضور دارند، راهکار اصلی نیست. زائر ممکن است بخواهد یک روز یا چند ساعت در مشهد باشد. با اجرای طرح ترافیک زوج و فرد این زائر دسترسی به حرم ندارد و نمی‌تواند داخل شهر تردد کند؛ لذا شرط میهمان‌نوازی این نیست که در ایام نوروز این طرح را داشته باشیم.

امسال در نوروز طرح ترافیک نداریم

وی افزود: محدودیت‌های کوچک و کوتاه‌مدتی خواهیم داشت؛ به عنوان مثال در چند ساعت مانده به اوقات شرعی نماز خودروهای شخصی نمی‌تواند سمت حرم در چند خیابان محدود تا یک ساعت بعد از نماز تردد داشته باشد اما در طول شبانه‌روز طرح ترافیک زوج و فرد نخواهیم داشت. روز و لحظه تحویل سال محدودیت‌های خاص خود را خواهد داشت.

شهردار مشهد در رابطه با برنامه‌های شهرداری برای اسکان زائران اظهار کرد: مسئولیت اسکان زائرین بر عهده سازمان میراث فرهنگی است. بر اساس اطلاعات موجود حدود ۴۰۰ هزار تخت در مشهد ظرفیت داریم که برای ایام پیک زائر عدد ناچیزی است؛ لذا باید مساجد، حسینیه‌ها و مدارس به کمک بیایند. در حال حاضر تمام سالن‌های شهرداری برای اسکان در اختیار است. بیش از ۱۲ مکان با ظرفیت بیش از ۲۰ هزار نفر اسکان اضطراری ایجاد کرده‌ایم که در صورت تکمیل شدن ظرفیت مکان‌های اسکان مناسب در خدمت زائرین خواهد بود.

ارجائی اضافه کرد: اسکان‌های شهرداری برای زمانی است که مسافر بیرون مانده و مکان اسکان مناسبی را پیدا نکرده است. یک فضای خوب اسکان موقت برای کسانی که می‌خواهند در چادر اسکان داشته باشند، با ظرفیت بیش از ۱۵ هزار نفر را فراهم کرده‌ایم اما تصور می‌کنم امسال بیش از این‌ها میهمان داشته باشیم. مردم امسال مراقب میهمان‌های امام رضا(ع) باشند. ممکن است به میزبانی کردن مردم نیاز داشته باشیم.

وی ادامه داد: پایانه امام رضا(ع) یک مشکل اساسی داشت و پروژه‌ای در آنجا تعریف شده بود که در رابطه با ضرورت آن بحث داریم. در حال حاضر این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم بتوانیم آن را تا شب عید به نتیجه برسانیم. پس از حل این مشکل سراغ مسائل فنی پایانه خواهیم رفت. سرویس‌دهی داخل پایانه بر عهده شهرداری است؛ طبق آخرین آمار سال پیش در ایام پیک نوروزی حدودا ۵۵۰ هزار نفر ورودی و خروجی داشته‌ایم. برآورد ما این است که امسال این عدد ۲ برابر شود؛ یعنی حدود یک میلیون نفر و ظرفیتی که ایجاد کرده‌ایم تا ۲ میلیون نفر است و از این بابت مشکلی نخواهیم داشت. امکانات رفاهی پایانه را نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داده‌ایم و انشالله در پایانه مسافربری مشکلی نخواهیم داشت.

افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت پارکینگ‌ها در نوروز

 شهردار مشهد تصریح کرد: در هسته مرکزی شهر مشکل پارکینگ داریم که حدودا ۴۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

۵۰۰ دستگاه اتوبوس به خطوط سرویس‌دهی مرکز شهر اضافه خواهد شد

ارجائی در خصوص آمادگی حوزه حمل و نقل درون شهری برای خدمت‌رسانی در ایام نوروز بیان کرد: انتظار برای قطار شهری کاهش پیدا خواهد کرد. تعداد رام قطارها را نیز در خطوط فعال یک و ۲ افزایش خواهیم داد. حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به خطوط سرویس‌دهی مرکز شهر اضافه خواهد شد. اگر مناسبت خاص و یا میهمان خاصی داشته باشیم، امکان اضافه شدن به این ظرفیت نیز وجود دارد.

وی در رابطه با دغدغه زائرین برای تهیه اقلام مصرفی در هسته مرکزی شهر که با مشکلاتی نظیر شلوغی همراه است، عنوان کرد: حاضریم تا ۱۰۰ فروشگاه موقت در سطح شهر احداث کنیم. در این فروشگاه‌ها اقلام اساسی باید در اختیار مردم قرار بگیرد. هفت سازه موقت در سطح شهر به صورت رایگان در اختیار دولت قرار گرفته تا کالاهای تنظیم بازار در آن‌ به صورت مستقیم عرضه شود. ۸۰ درصد زائرین با وسیله شخصی به مشهد می‌آیند و نیازهای عمومی آن‌ها چند قلم کالا از جمله سیب زمینی،نان، پیاز و تخم مرغ و... است. آمادگی داریم به تعدادی که استانداری و فرمانداری اعلام نیاز کنند، بازار را به صورت فیزیکی در اطراف حرم احداث کرده و رایگان در اختیار تولیدکننده و عرضه‌کننده قرار دهیم. در حال حاضر نیز سه مکان با همین رویکرد احداث شده است.

المان‌های امسال تعاملی است

شهردار مشهد در خصوص المان‌های در نظر گرفته شده برای نوروز امسال خاطرنشان کرد: امسال ۲ اتفاق ویژه خواهد افتاد؛ یکی از نظر تعداد المان‌هاست که گسترش پیدا کرده و دوم اینکه المان‌ها تعاملی خواهد بود؛ یعنی المان به کنش مردم واکنش نشان خواهد داد. ۱۶ المان تعاملی خواهیم داشت که سعی کرده‌ایم این المان‌ها در تمام سطح شهر نمایش داده شود. امسال ۱۳ پاویون خواهیم داشت که در هر پاویون یک رویداد فرهنگی اتفاق می‌افتد که مردم جزوی از آن رویداد هستند.

ارجائی درباره نحوه اطلاع‌رسانی در خصوص مکان المان‌ها نیز گفت: علاوه بر اطلاع‌رسانی از طریق رسانه ملی از طریق نرم‌افزارهای تحت اختیار شهرداری مانند نرم‌افزار«شهر من» اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین در مبادی ورودی شهر بروشورهایی در اختیار زائران قرار خواهد گرفت و از طریق سایت شهرداری نیز امکان اطلاع پیدا کردن از مکان این المان‌ها وجود دارد. امسال تورهای مشهد گردی ویژه المان‌ها نیز با اتوبوس‌های یک و ۲ طبقه تدارک دیده شده است.

کاشت ۱۸ میلیون بوته گل در مشهد

وی بیان کرد: امسال حدودا ۱۸ میلیون بوته گل در بیش از ۸۰۰ نقطه شهر کاشته خواهد شد. حدود ۵۰۰۰ سبد گل و بیش از ۱۲۰۰ المان گل نیز در سطح شهر خواهیم داشت. حدود ۲۰ نمایشنامه ۱۰۰۰ مرتبه در سطح شهر و عموما در بوستان‌ها اکران خواهد شد. همچنین بیش از ۴۰۰۰ مرتبه اجرای سرود و ۱۶ برنامه اصلی در قالب جُنگ در سطح شهر برگزار می‌شود.

شهردار مشهد با بیان اینکه پل طبرسی به رسالت آماده بهره‌برداری است، تصریح کرد: امیدواریم طی چند روز آینده این پل زیر بار ترافیکی برود. افتتاحیه رسمی این پل روز نیمه شعبان انجام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.