چیپس میوه‌ای و میوه‌های حبه محصولات به‌روزی هستند که این روزها مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته‌اند و این بار یک بانوی بازنشسته در شهرمان با خلاقیت توانست علاوه بر کارآفرینی برای خود و خانواده‌اش سبب اشتغال‌ زایی برای چندین نفر شود.

اشتغال‌زایی با تکّه‌های میوه

او نخستین تولیدکننده میوه حبه در استان خراسان است.

شروع پس از یک پایان

زهرا جوادی متولد ۱۳۴۸، فوق‌دیپلم علوم تربیتی است و می‌گوید: کارمند یکی از ارگان‌های دولتی بودم اما پس از بازنشستگی وارد زمینه کار آزاد شدم، زیرا احساس کردم فرصت خوبی برای کار جدید است. او می‌افزاید: در سال ۱۳۹۸ وارد کار در زمینه میوه‌های خشک شدم. کارگاه کوچکی در طبقه پایین منزلمان ایجاد کردم و با رعایت ضوابط اعلامی مجوز غذا و دارو را نیز گرفتم.

این بانوی کارآفرین توضیح می‌دهد: در ابتدا با خرید یک دستگاه میوه خشک‌کن به قیمت ۲۰ میلیون تومان و برخی از وسایل جانبی به قیمت ۵ میلیون تومان کارم را آغاز کردم.

کارم را با خشک کردن صیفی‌جات مانند پیاز شروع کردم، چون قیمت مناسب‌تری داشت همچنین به دلیل قیمت مناسب آن در بازار فروش، تقاضا بیشتری داشت. پس از خشک کردن و بسته‌بندی یک تن پیاز را به فروش رساندیم.

نوآوری، رمز موفقیت

وی ادامه می‌دهد: پس از آن گوجه خریداری کردم و علاوه بر رب و اسلایس گوجه، پودر گوجه نیز تولید کردم که رنگ خوبی به غذا می‌داد. یکی از نوآوری‌هایی که سعی کردم در بازار فروش انجام دهم ارائه تستر از محصولات بود و همین کار خوشبختانه سبب استقبال بسیار خوبی از تولیداتمان شد.

او درباره تولید میوه حبه نیز بیان می‌کند: پس از مدتی متوجه شدم، میوه‌های حبه در کشور مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. از چند نفر از تولیدکنندگان میوه حبه، خواستم کار را به من آموزش دهند اما همکاری نکردند تا اینکه یکی از تولیدکنندگان در کرمانشاه آموزش این کار را به من داد و من به عنوان اولین نفر در استان خراسان حبه میوه را تولید کردم. این بانوی پرتلاش ادامه می‌دهد: میوه حبه به این صورت است که هنگام اسلایس کردن میوه‌ها، قسمت‌هایی از اسلایس که زیبا نیستند و یا شکسته می‌شوند که به اصطلاح به آن‌ها قسمت پرت میوه گفته می‌شود، به شکل خمیر درمی‌آید و با دستگاه خشک‌کن، خشک می‌شود و در نهایت مانند حبه قند برش داده می‌شود. خوشبختانه از این کار به دلیل فرآوری جدید میوه استقبال بسیار خوبی شد.

وی خاطرنشان می‌کند: از آنجایی که درصد زیادی از مشتریان من، همکاران و تولیدکنندگان میوه خشک هستند، بازار فروش ما دچار رکود نشده است، چراکه خیلی از همکاران به دلیل نبود وقت و یا عدم آموزش، میوه حبه را تولید نمی‌کنند و آن را از ما خریداری می‌کنند. او درخصوص رکود بازار در دوران کرونا نیز تصریح می‌کند: درصد دیگری از بازار فروشمان از طریق فضای مجازی است. به همین علت خوشبختانه بیماری کرونا تأثیری روی بازار فروش تولیدات ما نگذاشته است.

زهرا جوادی درباره تهیه مواد اولیه هم می‌گوید: مواد اولیه من، میوه است که در دو سال اخیر افزایش قیمت بسیاری داشته است اما خوشبختانه به دلیل وارداتی نبودن آن، مشکلی در تهیه میوه به وجود نمی‌آید و میوه‌ها از استان خراسان یا سایر استان‌های همجوار تهیه می‌شود.

وی درباره افزایش نرخ‌ها خاطرنشان می‌کند: من در ابتدا، میوه‌های خشک را کیلویی ۸۰هزار تومان به فروش می‌رساندم که این رقم اکنون به کیلویی ۳۰۰ هزار تومان رسیده است که این افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت میوه در بازار است به عنوان مثال دو سال پیش قیمت سیب، کیلویی ۳هزار تومان بود اما اکنون به ۸هزار تومان رسیده است. این در حالی است که از هر ۱۰ کیلو میوه تر، یک کیلو میوه خشک می‌توان تهیه کرد.

اشتغال‌زایی برای بیش از ۲۵ نفر

این بانوی کارآفرین که سبب اشتغال‌زایی برای خود و خانواده و چندین نفر شده است، اظهار می‌کند: خوشبختانه این کار به طور مستقیم در کارگاه برای ۱۰ نفر و به طور غیرمستقیم برای حدود ۱۵ نفر اشتغال‌زایی کرده است. او در پایان یادآوری می‌کند: بیشترین مشکلاتی که بر سر راه هر تولیدکننده وجود دارد، بازار فروش آن محصول است اما با آموزش درست و پشتکار در هر کاری می‌توان موانع را از سر راه برداشت و راه درست تولید و فروش را پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.