۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 790091
نیم‌نگاه پوتین به انتخابات آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، جنگ اوکراین و روسیه می‌تواند دلایل و انگیزه‌های متعددی داشته باشد که دست‌کم برخی از آن‌ها به سال‌ها قبل و حتی اوایل دهه ۱۹۹۰ برمی‌گردد که جنگ سرد پایان گرفت و همگی انتظار پیامدهای آن را داشتند.

با این حال، شکی نیست که برخی از دلایل این جنگ و حمله روسیه به اوکراین، نه‌تنها مربوط به زمان حال، بلکه تحولاتی می‌شود که در آینده‌ای نه‌چندان دور اتفاق خواهند افتاد.

یکی از این تحولات نه ارتباطی با روسیه دارد و نه حتی اوکراین، بلکه مربوط به وضعیت سیاسی در داخل آمریکا می‌شود. به عبارت دیگر، می‌توان یکی از انگیزه‌ها و دلایل قابل توجه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای حمله به اوکراین را تحولات در داخل آمریکا دانست و اینکه او با این حمله چه نگاهی به این تحولات دارد.

جان بولتون اخیراً در یک گردهمایی شرکت کرده که روزنامه واشنگتن‌پست آن را با موضوع حمله روسیه به اوکراین برگزار کرد. بولتون گذشته از یک سال و نیمی که مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بود، کتاب خاطرات خود را در مورد این دوره نیز منتشر کرد و پرده از نحوه مدیریت ترامپ در آن مدت برداشت.

از این جهت شاید بولتون بهترین کسی باشد که بتواند بگوید در صورت ریاست جمهوری دوم ترامپ، او چه خواهد کرد و این چیزی بود که در این گردهمایی به آن اشاره کرد و گفت: «فکر می‌کنم ترامپ در صورت رسیدن به دومین دور ریاست جمهوری‌اش، آمریکا را از ناتو خارج کند و فکر می‌کنم پوتین منتظر این اتفاق است.»

می‌توان گفت که این نکته با توجه به آشنایی بولتون با خلق و خوی ترامپ اهمیت ویژه‌ای دارد و اینکه اشاره‌اش به پوتین گویای توجه خاص رئیس‌جمهور روسیه به دور دوم ریاست جمهوری ترامپ است و اینکه دست‌کم این موضوع یکی از انگیزه‌های قابل توجه او برای حمله به اوکراین است.

در یک نگاه کلی، تغییر قدرت در کاخ سفید و آمدن ترامپ می‌تواند فضای تنفسی را به کرملین بدهد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا توانسته با بهره‌برداری از حمله روسیه به اوکراین دوباره موقعیت آمریکا را در جهان غرب احیا و جبهه متحدی را علیه روسیه ایجاد کند، حتی کشورهایی مثل آلمان یا مجارستان که به دلایل اقتصادی یا سیاسی تمایلی به پیوستن به این جبهه نداشتند نیز در آخر تسلیم آن شده‌اند.

بازگشت مجدد ترامپ به کاخ سفید بی‌شک به معنای احیای یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در عرصه بین‌الملل است و رخنه‌ای قابل توجه در این جبهه ایجاد می‌کند و حتی امکان دارد آمریکا خود باعث فروپاشی آن شود. این رخنه می‌تواند به قول بولتون با خارج کردن آمریکا از ناتو اتفاق بیفتد یا دست‌کم به دلیل بی‌توجهی ترامپ به موضوع اوکراین باشد، چراکه او در چهار سال ریاست جمهوری‌اش نشان داد مسئله امنیت اروپا را در اولویت‌های سیاست خارجی خود نمی‌داند.

به هر حال می‌توان به صورت جدی گفت که پوتین روی این موضوع حساب کرده و امیدوار است موقعیت ضعیف فعلی بایدن در داخل آمریکا بیش از این تشدید شود تا اینکه در وهله نخست، رقبای جمهوری خواهش در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر آینده کنترل دو مجلس سنا و نمایندگان را به دست بگیرند و بعد زمینه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ فراهم شود.

او بی‌تردید هزینه‌های تحریم اقتصادی را در نظر گرفته و شاید حساب کرده که می‌تواند سه سال را تا آن انتخابات تحمل کند تا بعد از پیروزی ترامپ وضعیت به‌طور کلی تغییر کند و رفته‌رفته زمینه برای بازگشت روسیه به اقتصاد جهانی فراهم شود. در واقع پوتین تا اینجای کار هم به اندازه کافی به وجهه بایدن در داخل آمریکا ضربه زده تا ترامپ از ضعف شدید رهبری بایدن بگوید و دستمایه تبلیغاتی علیه او داشته باشد.

با این حال، نگاه پوتین به این موضوع بیشتر حکم قمار سیاسی بزرگ او را دارد، چراکه انتخاب مجدد بایدن یا یکی دیگر از دموکرات‌ها نه‌تن‌ها باعث شکست این نقشه او می‌شود، بلکه می‌تواند شرایط را برایش بسیار سخت‌تر کند.

منبع: جوان آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.