۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 790287

یکی از نخستین سؤالاتی که از بسیاری از بانوان باردار در آلمان و کانادا پرسیده می‌شود، این است که «ماما پیدا کردید؟»

خدمات پرستاری و مامائی در کانادا و آلمان برای مادران

مامایی چیست؟

ماماهای تحصیل‌کرده و دارای مجوز متخصصان سلامتی هستند که مراقبت اصلی را از بانوان باردار و نوزادانشان در دوران بارداری، زایمان، تولد و پس از زایمان به عمل می‌آورند.

یافتن ماما به مراسم مهم بسیاری از بانوانی تبدیل شده است که جستجویشان را بلافاصله پس از مثبت شدن آزمایش بارداری شروع می‌کنند. اما برای بانوان خارجی که هنوز با سیستم مراقبتی و درمانی آلمان یا کانادا آشنا نیستند، شنیدن واژه آلمانی Hebamme که به معنای ماما است، باعث می‌شود دریایی از سؤالات مختلف به ذهنشان هجوم بیاورد که یکی از ابتدایی‌ترین‌های‌شان این است: اصلاً ماما در آلمان یا کانادا چه کاری انجام می‌دهد؟

مفهوم اصلی در مدل مراقبت مامایی این است که بارداری و تولد جزء رویدادهای فیزیولوژیک عادی هستند و یک فوریت پزشکی به شمار نمی‌آیند. ماماها کارشناسانی در زمینه بارداری، زایمان و مراقبت‌های پس از زایمان هستند و از دیرباز منابع اصلی مراقبت در دوران بارداری و پس از بارداری و پشتیبان مادران در زمان وضع حمل بوده‌اند. نقش پزشکان در این رویداد و مراقبت‌های مرتبط، عموماً به بارداری‌های پرخطر یا مواردی محدود می‌شد که مشکلی برای مادر یا نوزاد پیش می‌آمد.  

اما شرایط به مرور زمان کمی تغییر کرده است و متخصصان زنان و زایمان امروزه نسبت به گذشته نقش بیشتری در مراقبت از بانوان باردار دارند، البته ماماها همچنان نقشی کلیدی به عهده دارند. به همین دلیل بسیار مهم است بانوان غیرآلمانی و غیر کانادایی همه چیز را درباره تمام کارهای ماماها در آلمان و کانادا بدانند و آگاه باشند که چه انتظاراتی باید از مراقبت مامایی داشته باشند.

حال به سؤال مشترک مادران خارجی برمی‌گردیم: اصلاً ماماهای آلمان یا کانادا چه کاری انجام می‌دهند؟

  1. ماماها مراقبت قبل از زایمان را ارائه می‌دهند: هرچند بسیاری از مردم برای دریافت مراقبت‌های بارداری به متخصص زنان و زایمان (Fraunarzt/Frauenärztin ) مراجعه می‌کنند، ماماها نیز در دوره های تحصیلی مامایی در آلمان یا دوره های تحصیل مامایی در کانادا مراقبت‌های پیش از زایمان آموزش دیده و میتوانند این مراقبت ها را به تنهایی یا در کنار متخصص زنان و زایمان ارائه دهند. همچنین ماماها می‌توانند تمام کارهای متخصصان زنان و زایمان را، به جز سونوگرافی انجام بدهند. بسیاری از بانوان به تناوب به ماما و متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنند.

  2. ماماها در زمینه‌های مختلفی مانند زایمان به بانوان باردار آموزش می‌دهند: ماماها طیف گسترده‌ای از کلاس‌های آموزشی مختلف مربوط به بارداری، مانند آموزش زایمان، مراقبت از نوزادان، تناسب اندام پپش از زایمان و ... را برای مادران آینده برگزار می‌کنند. ممکن است بیمارستان این کلاس‌ها را برگزار کند یا ماما خود مستقلاً آموزش بدهد. همچنین ماماها دوره‌های پس از زایمان مانند دوره‌های نقاهت پس از زایمان (Rückbildungskurse)، تناسب اندام پس از زایمان، کمک‌های اولیه نوزادان و ... را نیز ارائه می‌دهند.

  3. حضور در زمان زایمان: زایمان چه در بیمارستان انجام شود، چه مرکز زایمان یا خانه، در هر حال ماما متخصص اصلی در زمان وضع حمل و تولد نوزاد است. در واقع قانون آلمان ایجاب می‌کند که ماما در زمان تولد حضور داشته باشد، اما حضور پزشک از نظر قانونی لازم نیست.

    • بسته به انتخاب محل زایمان ممکن است خانم باردار یا خانواده‌اش مامایی را که در زمان وضع حمل حضور دارد، از قبل ندیده باشند. به‌طور کلی ماماهایی که در مراکز زایمان کار می‌کنند یا در زمان زایمان به خانه زائو می‌آیند، طیف گسترده‌تری از مراقبت‌ها را ارائه می‌دهند و مادر آینده و خانواده‌اش کاملاً ایشان را می‌شناسند؛ حال آن‌که اگر نوزاد در بیمارستان به دنیا بیاید، ممکن است زمان زایمان اولین باری باشد که مادر ماما را می‌بیند.

    • ماماهای مستقل (Beleghebammen) ترکیبی از روش‌های مختلف را ارائه می‌دهند، چرا که ماماهای مستقل امتیازاتی در بیمارستان دارند، اما در استخدام مستقیم بیمارستان نیستند. این گروه از ماماها قرارداد فردی با خانواده‌ها می‌بندند و قبول می‌کنند که در زمان زایمان حضور داشته باشند.

  4. ماماها مراقبت پس از زایمان را به مادران و نوزادان ارائه می‌دهند: افرادی که درباره پیدا کردن ماما سؤال می‌کنند، در واقع به چنین مراقبت‌هایی فکر می‌کنند. ماماهای آلمان در روزها و هفته‌های پس از زایمان ارتباط نزدیکی با خانواده‌ها دارند و نقطه تماس اصلی در این دوران هستند. ماما در روزهای اول پس از زایمان بارها (هر روز یا یک روز در میان در هفته اول) با خانه زائو تماس می‌گیرد تا روند بهبود مادر و سلامت نوزاد را تحت نظر داشته باشد و به تمام سؤالات یا نگرانی‌ها پاسخ بدهد.

بدون شک ماما نقشی کلیدی در تمام جنبه‌های مراقبت قبل از زایمان دارد و از تمام نقاط قوت نظام مراقبت و درمان آلمان برخوردار است. شاید بانوان غیرآلمانی فوراً با ماماها یا نقششان در بارداری، زایمان و دوران پس از بارداری آشنا نشوند، طولی نمی‌کشد که تمام مزایای در کنار داشتن یک مامای مجرب را تجربه خواهند کرد!

مراقبت قبل از زایمان

ماماها مراقبت کاملی را در دوران بارداری از مادران آینده به عمل می‌آورند که شامل ویزیت‌های منظم، آزمایش‌های تشخیصی، آزمایش خون روتین و حمایت عاطفی می‌شود. به محض مطلع شدن از حاملگی‌تان می‌توانید با ماما تماس بگیرید و درخواست خدمات مراقبتی بکنید؛ برای این کار نیازی به معرفی‌نامه پزشک ندارید.

مراقبت در زمان زایمان

مهم نیست چه زمانی و در کجا وضع حمل می‌کنید یا زایمانتان چقدر طول می‌کشد، در هرحال ماما در زمان زایمان کنارتان خواهد بود. در صورت لزوم ماما به خدمات اورژانس دسترسی دارد و می‌تواند با متخصصین دیگر در طول زایمان همکاری کند.

مراقبت پس از زایمان

ماما مادر و نوزاد را در هفته اول پس از زایمان در خانه ویزیت می‌کند و حداقل تا شش هفته پس از زایمان به مراقبت از مادر و نوزاد ادامه می‌دهد.

مراقبت اولیه

ماماها در کانادا متخصصان سلامت اولیه و مستقلی هستند که مراقبت جامعی را از مادران و نوزادانشان در دوران بارداری، زایمان و حداقل شش هفته پس از زایمان به عمل می‌آورند. 

انتخاب آگاهانه

ماماها معتقداند که هر فردی این حق را دارد که تصمیم‌گیرنده اصلی درباره چگونگی مراقبت از خود باشد. ماماها شما را تشویق می‌کنند که در برنامه‌ریزی برای مراقبت از خود و نوزادتان مشارکت داشته باشید. همچنین هنگام ویزیت کردن برای گفتگویی مفید و معنادار به شما فرصت کافی می‌دهند و به پرسش‌های‌تان جواب می‌دهند. 

همکاری

ماما در دوران بارداری با شما و عزیزانتان همکاری دارد و مراقبت‌ها و حمایت‌های لازم را به روشی دوستانه و عاری از قدرت‌طلبی و تحکم و ضمن احترام قائل شدن برای نیازها و تجربه‌های‌تان ارائه می‌دهد.

۲۴ ساعته در دسترس بودن

چون ماماها به صورت دونفره یا در گروه‌های کوچک فعالیت می‌کنند، تقریباً همیشه یکی از ماماهایی که می‌شناسید، در دسترس است تا به سؤالاتتان جواب بدهد، نگرانی‌های‌تان را برطرف کند یا در زمان زایمان بر بالینتان حاضر شود. ماماها به صورت شبانه‌روزی، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال در دسترس‌اند.  

مراقبت شاهدمحور

رویه‌های مامایی متأثر از پژوهش، دستورالعمل‌های شاهدمحور، تجربه بالینی و نیازها و ارزش‌های منحصربه‌فرد ماماها است.

انتخاب محل زایمان

هر محلی را که برای زایمانتان انتخاب کنید، ماماها در کنارتان خواهند بود. بنابراین با توجه به امکانات موجود در ناحیه زندگی‌تان می‌توانید با خیال راحت برای زایمان در خانه، بیمارستان، مرکز زایمان یا کلینیک برنامه‌ریزی کنید.

به شما پیشنهاد  میکنیم که در صورت علاقه‌مندی به کسب اطلاعات تکمیلی درمورد آموزشهای مامایی و پرستاری در کشور کانادا و همچنین دوره های مامایی و پرستاری در کشور آلمان مقالات  لینک شده را مطالعه فرمائید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.