۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰
کد خبر: 790325

آثار منفی جنگ اوکراین بر حوزه غذایی نه تنها ایران بلکه دیگر نقاط دنیا امری قابل پیش‌بینی بود و به نظر می رسد دولت با بررسی تبعات احتمالی این جنگ برای منافع ملی ایران دست به اقدامات ترمیمی و پیش‌گیرانه زده است.

امنیت غذایی را جدی بگیریم

در همین راستا صبح روز گذشته رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی دولت، وزارت کشاورزی را موظف به تخصیص ارز به اقلام غذایی و تیم اقتصادی دولت را موظف به پیگیری و اجرای توافقات با کشورهای همپیمان تجاری کرد. بعد از کشورهای چین، هند و هلند، ایران با نزدیک به ۴۰ درصد، چهارمین واردکننده بزرگ دانه آفتابگردان از اوکراین بود. 

اما چند روز پیش رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل از چاره‌جویی در این زمینه خبر داد و گفت: در حال حاضر در برزیل ۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت داریم که بیشتر آن محصولاتی چون ذرت و سویاست. فخرالدین عامریان افزود: برزیل زمین های کشاورزی بزرگی دارد. اتاق‌بازرگانی مشترک در تلاش است با افزایش کشت فراسرزمینی به حل این چالش کمک کند.

دولت پیشتر با پیش‌بینی تحولات و طی ماه‌های گذشته ضمن عقد معاهده تجاری با برزیل، تهاتر دریافت ذرت در ازای صادرات کود اوره ایران را منعقد کرده بود. اما فارغ از این بحث باید توجه داشت امنیت غذایی یک ملت‌مستقل موضوعی است که نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت.

بحران اوکراین به ما آموخت استقلال در تولید مواد غذایی و کشاورزی موضوعی حیاتی است و دولت در برنامه بلندمدت موظف است در این زمینه اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.