شهرستان آبیک از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه ای واقع شده که از هر سو توسط آلاینده‌های مختلف مورد محاصره قرار گرفته و آلودگی همچون لکه سیاهی بر سر مردم این شهر سایه افکنده است.

سهم مردم آبیک از توسعه معادن فقط آلودگی است/ آبیک تنفس گاه ندارد

به گزارش قدس آنلاین، شهر آبیک در ۹۰ کیلومتری پایتخت واقع شده که اگر از شمال شهر یعنی پیغمبرکوه و یا جنوب شهر آزادراه غدیر به آبیک بنگریم به راحتی می‌توان شاهد لکه سیاهی از آلودگی‌ها بر سر مردم بود؛ این شهر در محاصره کاملی از آلاینده ها قرار گرفته که از شمال می‌توان به معادن، جنوب ریزگردها و دامداری‌های مختلف، شرق کارخانه سیمان و غرب نیروگاه شهید رجایی اشاره کرد و در واقع تنفس ریه‌های مردم با آلودگی‌هایی همچون سیمان، نمک، خاک سنگ و مازوت و ... همراه است.

 ۲۹ معدن در شهرستان آبیک وجود دارد که از این تعداد، ۱۲ معدن فعال، ۳ معدن تعطیل موقت، ۱۱ معدن غیرفعال و سه معدن هم ابطال شده وجود دارد.

 دو واحد معدنی در شهرستان آبیک آهک، ۳ واحد خاک صنعتی، دو واحد باریت، ۷ واحد شن و ماسه(مخروط کوهی)، ۹ واحد سنگ لاشه ساختمانی و ۶ واحد سنگ تزئینی است.

طی سالهای گذشته برای یکی از بهره‌برداران معدن در شمال شهر آبیک در دامنه پیغمبرکوه محل برداشت تعریف شده بود که با اعتراض های مردمی و پیاده‌روی به بام آبیک، فعالیت این معدن مسکوت ماند که اخیرا خبر رسیده محل برداشت جدیدی برای این معدن تعریف شده و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که همین امر اعتراض نمازگزاران و امام جمعه آبیک را در پی داشته است.

به داد آبیک برسید

حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی‌میرامینی امام جمعه آبیک اخیرا در بخشی از خطبه‌های نمازجمعه خطاب به استاندار قزوین، نمایندگان مجلس، رئیس کل دادگستری استان قزوین و بازرسی استان اذعان کرد: به داد آبیک برسید، آبیک هوایی برای تنفس ندارد. بارها مطالبه مردم این شهرستان را در خصوص مسائل محیط زیستی و معضل آلودگی هوا متذکر شده ایم و برای همگان مشخص است که تنها راه نفس مردم منطقه پیغمبر کوه است.

وی افزود: با توجه به این که معادن این منطقه نوعا معدن شن بوده و برای چرخه تولید و اقتصاد ما استراتژیک نیست، موکدا مطالبه داریم فعالیت های معدنی حد فاصل سیپورکس تا سه راه زیاران متوقف بشود. اما متاسفانه اخیر شاهد فعالیت های دوباره ای در این محدوده برای احداث معدن هستیم.

امام جمعه آبیک تصریح کرد: لذا طبق برسی مسئولان این شهرستان، پیش از این که مطلب مذکور موجب ابراز نارضایتی عمومی مردم بشود لازم است تصمیمی سریع، صریح، قاطع و پایدار در این خصوص اتخاذ شود.

 سال گذشته در یکی از جلسات شورای معادن استان قزوین در خصوص محدوده پیغمبر کوه مقرر شده بود معادنی که تا بهمن ماه سال ۹۹ نسبت به فعال سازی معدن خود اقدام نکنند، سازمان صمت به سلب صلاحیت بهره بردار اقدام کند. همچنین مقرر شده بود سازمان صمت از تمدید و صدور هر گونه مجوز جدید در منطقه پیغمبر کوه خوداری کند.

بیان این مطلب خالی از لطف نیست که در هشتم شهریور ماه سال ۹۸ انفجار مهیبی توسط یک واحد معدنی صورت گرفت و ترس و رعب شدیدی را در بین مردم ایجاد کرده بود و بسیاری از اهالی فکر می‌کردند که زلزله آمده است. در این راستا نیز دادستان وقت شهرستان آبیک به عنوان مدعی العموم برای حفظ حقوق عامه به موضوع ورود کرد و دستور توقف فعالیت این واحد معدنی که مشرف به شهر آبیک است را صادر کرد و سپس کاشف به عمل آمد در آن تاریخ ۱۶ تن ماده معدنی یک جا منفجر شده بود.

لازم به ذکر است؛ دکتر فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی سی ام بهمن ماه  امسال در جلسه بررسی معادن شهرستان آبیک اذعان کرده بود: به دلیل وجود آلودگی‌های چندجانبه و چند وجهی آب، هوا و خاک شیوع برخی بیماری‌ها در شهرستان آبیک در حال افزایش است که مسئولیت ما را بیشتر می‌کند.

 وی همچنین در ۲۳ تیر ماه گفته بود؛ آمار بیماری‌های سرطانی در شهرستان آبیک نسبت به سایر شهرستان‌های استان قزوین بالاتر است و باید بودجه ویژه‌ای به محیط زیست اختصاص داده شود و بیمارستان شهدای آبیک هم تکمیل و توسعه یابد تا بتوانیم در حوزه سلامت این شهرستان گام موثری برداریم.

ملاحظات زیست محیطی در آبیک در اولویت کاری است

در این رابطه محسن قاسم زاده مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با بیان اینکه تلاش می‌شود محدودیت ها و ممنوعیت‌های قانونی که در زمینه معادن مرتبط با این اداره کل است را در استان و شهرستان آبیک مورد بررسی دقیق قرار دهیم، اظهار کرد: گرچه کشور به معدن نیاز دارد اما در چارچوب ضوابط، مقررات و مسائل زیست محیطی مسائل مربوط لحاظ می‌شود و مطمئنا اولویت حفظ جان مردم است و تا آنجا که قانون اجازه می‌دهد پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به شرایط حاکم آب و هوایی در شهر آبیک، قطعا ملاحظات زیست محیطی در اولویت کاری قرار دارد و سعی ما این است که در زمینه معادن دقت ویژه‌ای در این شهرستان داشته باشیم.

مدیر کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با اشاره به همراهی با اداره کل حفاظت از محیط زیست و سازمان صمت بیان کرد: این ادارات کل موضوع معادن را در خصوص شهرستان آبیک مورد مُداقه کافی قرار می‌دهند و تا جایی که قانون به ما اجازه می‌دهد برای حفظ سلامت مردم گام برمی‌داریم‌ چرا که با تعامل، بسیاری از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم.

قاسم زاده افزود: استعلامی که از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص معادن می‌رسد را با توجه به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی خود بررسی می‌کنیم و ممکن است آلودگی هم داشته باشد که قبول هم داریم و برخی معادن آلودگی دارند که  موضوع آلودگی معادن در حیطه اختیارات اداره کل حفاظت از محیط زیست و دیگر دستگاه‌ها قرار دارد و ما از نظر پوشش گیاهی، سیل، فرسایش و سایر موارد مربوط به منابع طبیعی را در استعلامات بررسی و سپس به سازمان صمت پاسخ را ارائه می‌دهیم.

وی ادامه داد: امسال از ۷۹ فقره استعلام معدن، فقط با ۹ فقره معدن موافقت کرده‌ایم که به صورت محدود و در مناطق مختلف بوده است.

این مسئول اذعان کرد: ممکن است استعلامی که در خصوص جابه‌جایی محل برداشت معدن به ما می‌رسد ممکن است جواب مثبت و یا منفی باشد اما هیچ تضمینی برای جواب مثبت وجود نداشته باشد که باید بررسی دقیق شود.

موضوع معادن در حال پیگیری است

همچنین حامد فتوحی سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک که ۱.۵ ماه است خدمت خود را در این شهرستان آغاز کرده نیز گفت: در خصوص معادن بررسی‌های مختلفی را در حوزه‌های تخصصی اعم از محیط زیست، راه‌ها، میزان برداشت مواد معدنی و توناژ سالانه آنها در دستور کار ادارات مختلف قرار گرفته و در حال بررسی است.

وی افزود: مقرر شده دستگاه‌های مرتبط در خصوص بررسی وضعیت معادن، گزارش‌های خود را ارائه دهند و تلاش می‌کنیم در حد توان و اختیارات در استان و شهرستان، تصمیماتی أخذ کنیم که به نفع مردم شهرستان آبیک باشد.

سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک اذعان کرد: در خصوص معدنی که اخیرا موضوع محل برداشت جدید به متقاضی آن مطرح شده، در دستور کار قرار گرفته و در حال پیگیری‌های لازم‌ هستیم.

 بنابراین گزارش، برخی شنیده های غیررسمی حکایت از آن دارد که برخی معادن در شمال شهر آبیک در استانی دیگر دارای کارخانه آسفالت هستند و مواد معدنی خود را از کوه های آبیک تامین می‌کنند که به معنای اجحاف کامل در حق مردم و شهرستان می باشد.

طی پیگیری‌های صورت گرفته هیچ کدام از معادن شهرستان آبیک به مسئولیت اجتماعی خود در قبال مردم آبیک عمل نکرده و سهم مردم این شهرستان از این منابع خدادای فقط آلودگی بوده است.

به نظر می‌رسد مسئولان استان قزوین باید در شورای عالی معادن و نمایندگان مجلس در کمیسیون صنعت و معدن شمال آبیک را در کاداستر ملی، پهنه ممنوعه معرفی کنند تا دیگر شاهد فعالیت معدنی در این شهر نباشیم.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.