یکی از مهمترین رهاورد سفر هیات دولت به گلستان، تلاش برای گره‌گشایی از مشکل چندین ساله تله کابین‌های گرگان و علی‌آباد بود که مقرر شد با در نظرگرفتن ملاحظات زیست محیطی، زمنیه اجرای این طرح ها به عنوان پیشران تحول اقتصادی این استان شمالی محقق شود.

عزم دولت برای رونق گردشگری گلستان، گره‌گشایی از تله کابین‌ها نزدیک است

به گزارش قدس آنلاین، در شانزدهمین سفر هیات دولت به گلستان هر چند فشردگی برنامه ها اجازه بازدید میدانی آیت الله رییسی رییس جمهور را از محل اجرا ۲ مطالبه مهم اهالی استان (تله کابین گرگان و علی آباد) را میسر نکرد اما نمایندگان رییس جمهور به ترتیب وزیر کشور و صنایع، میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری با حضور در محل اجرای این پروژه ها وعده دادند تا ضمن رعایت ملاحظات زیست محیطی و حفظ طبیعت مقدمات اجرای هر چه سریعتر این طرح های اشتغالزا را فراهم کنند.

موضوعی که سبب شد عزت اله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و  وحیدی وزیر کشور با حضور در محل اجرای این پروژه ها خود شخصا در جریان جزییات این پروژه ها قرار بگیرند و اقدامی مهمی بوده است.

جنگل های هیرکانی به سبب برخورداری از تنوع گونه ای و همچنین شرایط خاص جغرافیایی از ویژگی‌های زیباشناختی بسیار بالایی برخوردار است که از آن نمونه می توان به چشم اندازها و لند اسکیپ های بی نظیر این اکوسیستم منحصر به فرد اشاره کرد.

تماشا و مشاهده برخی از این چشم اندازهای طبیعی و کم نظیر شاید از روی زمین و مناطق همسطح میسر نباشد، مناظری که به سبب ارزش بالای زیباشناختی می‌توانند ظرفیت بالقوه برای احداث تله کابین این جنگل های هیرکانی باشند.

سالهاست اهالی گلستان با توجه به این ظرفیت ارزشمند در تلاش هستند تا در برخی از نقاط این استان تله کابین احداث کنند که از آن جمله می‌توان به تله کابین ناهارخوران  گرگان، ‌ علی‌آباد و یا تله کابین در منطقه درازنوی شهرستان کردکوی اشاره کرد با وجود همه تلاش های صورت گرفته در سالیان اخیر اما تاکنون گره هیچ کدام از این تله کابین ها گشوده نشده است.

تله کابین گرگان پس از سالها پیگیری و اخذ تمامی ۱۶ مجوز مربوط در دقیقه ۹۰ در شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تمام مجوزهای آن باطل شد و مطالبه مردمی در سفر اخیر هیات دولت سبب حضور وزیر کشور در محل پیشنهادی این پروژه شد تا بر اساس دستور وزیر کشور، مقرر شد تا کارشناسانی از تهران باردیگر با همکاری مشاور طرح مساحت عرصه مورد نظر برای تله‌کابین را بازنگری کنند تا  موضوعی که محل اختلاف کارشناسان تهران و گلستان بود برطرف شود.

اهالی گلستان امیدوارند با بازبینی عرصه موردنظر برای تله کابین گرگان گره اجرای پروژه گشوده شود تا رونق و توسعه صنعت گردشگری این استان شتاب بگیرید.

عزم دولت برای رونق گردشگری گلستان، گره‌گشایی از تله کابین‌ها نزدیک است

داستان تله کابین شهرستان علی آباد موضوع متفاوتی دارد این تله کابین که سابقه پیگیری آن از سوی اهالی کمتر از ۱۰ سال است، در جنگل‌های هیرکانی قرار ندارد اما به سبب آنکه بخشی از مسیر پیش‌بینی شده برای این تله‌کابین از حریم جنگل های هیرکانی می‌گذرد این پروژه هم در گیرودار کارهای اداری گرفتار شده است.

اما با سفر عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به گلستان و پیگیری های تلفنی وی با رییس سازمان جنگل ها و مراتع ساز و کار مناسبی برای حل چالش های فراروی این پروژه ترسیم شده است تا علاوه بر حفظ محیط زیست و طبیعت زمینه بهره وری از این ظرفیت ارزشمند میسر شود.

توسعه صنعت گردشگری راهبرد جدی دولت   

شانزدهمین سفر استانی هیات دولت و آیت الله رییسی به گلستان دستاوردهای ملموسی در حوزه گردشگری برای این استان به همراه داشت باز شدن گره مشکل تله کابین  شهرستان های گرگان و علی‌آباد شاید در کنار آغاز عملیات اجرایی طرح گردشگری آشوراده نشان داد که در سیاست دولت جهادی گردشگری نقش ویژه ای در اقتصاد استان سرسبز گلستان دارد تا در کنار کشاورزی و صنعت شاهد رونق و کسب و کار بیشتر مردم در این استان شمالی باشیم.

با دیدن شدن جوانب طرح مشکلی بوجود نمی آید

یکی از استادان دانشگاه در حوزه گردشگری در این ارتباط گفت: اگر دولت بتواند جذابیت های لازم برای مانایی گردشگر در گلستان را فراهم کند وجود سازه های گردشگری مانند تله کابین  یک مشوق جانبی سبب شب ماندگاری مسافران و گردشگران می شود.

مهدی سقایی اظهارداشت:‌ در اجرای تله کابین باید همه جنبه های این بخش دیده شود، جامع نگری و دقت نظر به همه جزییات در اجرای پروژه های گردشگری شرط موفقیت و به صرفه بودن آنهاست.

محمدرضا ملاعباسی استاد رشته محیط زیست گفت : صرف  احداث تله کابین در جنگل به تخریب و آسیب به طبیعت منجر نمی شود در بسیاری از کشور های پیشرفته که خودم از نزدیک تله کابین ها را مشاهده کرده ام، این سازه ها به آسیب به جنگل منجر نمی شود.

ملاعباسی یادآور شد : جانمایی درست محل استقرار دکل ها، لحاظ کردن تاج ارتفاعی درختان  و حتی بررسی گونه های زیر اشکوب، بررسی جریانات هوا و دالان های بادی، شناسایی  زیستمندان و کلونی متمرکز آنها و حتی مهاجرت های درون اکوسیستمی و فصلی و از همه مهمتر آموزش به شهروندان و استفاده کنندگان از تله کابین می تواند زمینه همسویی بیشتر تله کابین با طبیعت را فراهم نماید.

وی تاکید که در علم جنگلداری هر قطع درختی به معنای تخریب اکوسیستم نیست بلکه قطع درختان اگر بر اساس معیارهای تعریف شده و در زمان و مکان مناسب حادث شود، ویرانگر طبیعت نیست بلکه می تواند عرصه را برای رشد و نمو سایر گونه های زیر اشکوب فراهم کند.

عزم دولت برای رونق گردشگری گلستان، گره‌گشایی از تله کابین‌ها نزدیک است

وجود تله کابین در استان یک مزیت است  

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این پیوند گفت: طول مسیر تله کابین سه هزار و ۶۱ متر است و ۱۷ پایه (دکل) در نظر گرفته شده و برای آنکه درختان قطع نشوند، به ازای هر ۱۸۰ متر تنها یک پایه پیش‌بینی شده است.

غلامرضا منتظری افزود: جاذبه‌های طبیعی گردشگری استان مشابه گیلان و مازندران است و آنچه گلستان را به ایستگاه گردشگری تبدیل می‌کند فراهم آوردن زیرساخت‌ها از جمله تله‌کابین است.

غلامرضا منتظری اضافه کرد: وجود تله‌کابین در استان یک مزیت بوده و علاوه بر گردشگران، شهروندان هم به تنوع و نشاط اجتماعی نیاز دارند.

منتظری با بیان اینکه در احداث تله کابین به طور قطع استانداردها رعایت می شود، تصریح کرد: مجمع نمایندگان استان قبل از اعلام موضع خود نشست‌های تخصصی را با کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست داشته و ادله لازم را شنیده و قانع شده است.

منتظری با اشاره به حل بسیاری از دغدغه ها و نزدیک شدن برای رفع ابطال مجوز تله کابین گرگان افزود: مجوز تله کابین در چند مرحله توسط سازمان محیط زیست تأیید شده و نشان می‌دهد که گلستان به قوانین پایبند بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان هم در خصوص تله کابین گرگان گفت: این پروژه برای اولین بار در سال ۸۶ مطرح و اولین مجوز آن کسب شد.

همه مکاتبات لازم انجام شده است

محمدرضا کنعانی با توضیح اینکه پروژه‌های گردشگری که مساحت آنها کمتر از پنج هکتار باشد، مشمول مطالعات ارزیابی محیط زیست نیستند، افزود: در سال ۹۰ دوباره مجوز تله کابین در استان تمدید و در سال ۹۵ طرح تغییر کرد که بررسی‌های کارشناسی انجام و با توجه به ابعاد طرح مجوز در استان صادر شد.

وی بیان کرد: در سال ۹۸ این طرح در جلسه برنامه ریزی توسعه و شورای استان مصوب و از دستور کار استان خارج شد و به شورای عالی شهرسازی و معماری رفت.

کنعانی ادامه داد: به اعتقاد شورای عالی شهرسازی و معماری طرحی که بررسی شده، مساحت آن بیش از پنج هکتار بوده و مجوزات استانی که ارائه شده زیر پنج هکتار است.

وی بیان کرد: ما مکاتبات لازم را انجام داده و بیان کردیم دستگاه‌های نظارتی می‌توانند طرح را بررسی کرده است.

رحمان فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، توضیح داد: وزیر میراث‌فرهنگی اجرای طرح تله‌کابین علی‌آباد را به جمع‌بندی نظر کارشناسی ارجاع داد و تاکید کرد که «این طرح با حفظ قوانین و رعایت آنها و نظر دستگاه‌های تخصصی این طرح اجرا شود».

وی افزود: آقای ضرغامی بر اجرای طرح تله کابین با مشورت و بررسی دستگاه های تخصصی و بر مبنای توسعه پایدار و گردشگری پایدار تاکید دارد. زیرا اصل کار باید بر مبنای قواعد و ضوابط باشد، حتی ممکن است این طرح چند بار بازبینی شود اما باید با ضوابط تطبیق پیدا کند.

فرمانی ادامه داد: مختصات این طرح و مسیر تله‌کابین کامل مشخص است، وزیر میراث‌فرهنگی هم در زمان بازدید نگفت اجرای این طرح بلامانع است، بلکه اجرای طرح را به نظرات کارشناسی دستگاه‌های متولی واگذار کرد که یکی از آنها سازمان جنگل‌ها یا مراتع و بخش منابع طبیعی است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان درباره طرح تله کابین در کنار سد کبودوال در علی‌آبادکتول در استان گلستان، گفت: این طرح حتی قبل از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی هم مطرح بود و چند سال در حال پیگیری است، برای بررسی مسیرهای متعددی را هم در دستگاه اجرایی که به نوعی متولی این موضوع هستند طی کرده است.

وی اظهارداشت: وقتی یک اثر یا جاذبه طبیعی مانند جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی می‌شود، موضوع ضوابط و اجرای آن از سوی دستگاه‌های تخصصی مانند محیط زیست و منابع طبیعی که در این حوزه تخصص، اشراف و مسئولیت دارند، مطرح می‌شود، بنابراین نظر دستگاه تخصصی در کنار رویکرد و اهداف گردشگری که در این طرح وجود دارد، برای ما بسیار اهمیت دارد.  

عزم دولت برای رونق گردشگری گلستان، گره‌گشایی از تله کابین‌ها نزدیک است

مبدا و مقصد تله کابین علی‌آباد در عرصه جنگی نیست

فرمانی تصریح کرد: توسعه گردشگری همان اندازه برای ما مهم است که حفظ محیط‌زیست و منابع‌طبیعی ارزشمند است؛ اساسا گردشگر برای تماشای مناظر طبیعی زیبا به این منطقه سفر می‌کند، اگر قرار باشد این منابع و جاذبه‌ها تخریب شود دلیل حضور گردشگری در این مناطق تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان گلستان بیان کرد: در اجرای این طرح بیشتر هم پیگیری‌های هر سه چهار حوزه مرتبط و نظرات مثبت آنها ملاک خواهد بود. حتی در جلسات کارشناسی ممکن است به این نتیجه برسند که مشاور، این طرح را به گونه‌ای بررسی کند که قوانین و ضوابط اجرایی کامل رعایت شود.

وی افزود: برای اجرای این تله‌کابین چند سناریو مطرح شد یکی اینکه اگر گوشه‌ای از این تلکه‌کابین در بخشی از عرصه جنگل هیرکانی قرار گیرد، مسیر جایگزین ارائه شود، در مسیر جایگزین ضمن اینکه طول مسیر بیشتر می‌شود، بلکه نیازمند ۲ ایستگاه میانی هم خواهد بود و در احداث این ۲ ایستگاه ممکن است حدود ۷۰ اصله درخت از بین برود که سازمان جنگل‌ها مخالفت کرد، زیرا آسیب بیشتری نسبت به مسیر نخست داشت.

در نهایت قرار شده است تعداد دکل‌های تله کابین از ۹ به سه دکل کاهش یابد و اینکه هیچ درختی قطع نشود، همچنین ارتفاع دکل‌ها به قدری بلند باشد که نیاز به سربرداری درخت‌ها هم نباشد که مشاور بر همین اساس و در نظر گرفتن مسائل فنی و طبق نظر سازمان منابع طبیعی به عنوان دستگاه تخصصی، طرح جدید ارائه کرده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان گلستان تاکید کرد: مبدا و مقصد تله کابین علی‌آباد در عرصه جنگل‌های هیرکانی نیست و از عرصه جنگل خارج است این موضوع از اول هم مورد مناقشه نبود، پس در مسیر تعریف شده تله‌کابین هیچ آسیب از قطع کردن یا سربرداری درخت وجود ندارد؛ مشاور طرح را ارائه کرده و سازمان‌های تخصصی هم آن را تایید کردند که دغدغه فعالان محیط زیستی رفع خواهد شد.

با این توصیف با در نظر داشتن همه ملاحظات محیط زیستی می توان این ۲ پروژه اساسی و ضروری در استان گلستان را به سرانجام رساند تا در کنار حفظ طبیعت زمینه رونق و رشد اقتصادی در استان شمالی فراهم شود.

 جنگل های خزری-هیرکانی به عنوان بیست و چهارمین اثر و دومین اثر تاریخی- طبیعی ایران (بعد از بیان لوت) در تیر ماه ۹۸ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. این زیست منطقه و زیست بوم چشم نواز جهانی، به عنوان محوطه ای طبیعی گستره ای از پنج استان خراسان شمالی، گلستان، سمنان، مازندران و گیلان در شمال کشور و دامنه شمالی رشته کوه البرز و سواحل جنوب و جنوب غربی دریای خزر را پوشش می دهد.

واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان است و گفته می‌شود نام ورکان در کتیبه‌های به جا مانده از دوران هخامنشی نیز نوشته شده،  اثباتی بر قدمت این منطقه است. این منطقه شگفت انگیر بازمانده دوران سوم زمین‌شناسی و عصر یخبندان و غنی از نظر گونه‌های بومی و باستانی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی با نادرترین گونه‌های جنگلی جهان است.

جنگل‌های هیرکانی نوار ۸۵۰ کیلومتری ساحل جنوبی دریاچه خرز که خطه شمالی کشور ما با پهنای عرضی۲۷۰ کیلومتر در امتداد رشته کوه البرز از استان گیلان تا خراسان شمالی را شامل می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.