۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 790528

به گزارش قدس آنلاین، مذاکرات بین روسیه و اوکراین به نتیجه ملموسی نرسیده و احتمالاً حالا باید شمارش معکوس برای حمله زمینی روس‌ها برای تسخیر شهرهای بزرگ اوکراین را شروع کرد.

اینکه روس‌ها از ایجاد دالان‌های بشردوستانه در پنج شهر، یعنی کی‌یف، پایتخت و چهار شهر چرنیهیف، سومی، خارکی‌یف و ماریوپل برای خروج غیرنظامیان خبر می‌دهند نشانه دیگری است از آماده شدن روسیه برای حمله زمینی برای یکسره کردن کار شهرهای بزرگ. تحرکات یک بازیگر پنهان در جنگ اوکراین طی دو هفته گذشته کمتر مشهود است؛ اسرائیل که نخست وزیر آن تنها مقام سیاسی است که در کشاکش جنگ به مسکو سفر کرد و با پوتین شخصاً وارد مذاکره شد.

گزارش‌هایی درباره تلاش نخست‌وزیر اسرائیل برای میانجیگری میان کی‌یف و مسکو منتشر، ولی حالا مشخص شده که او در وانفسای جنگ، کاسبی جذب ده‌ها هزار یا شاید چند صد هزار یهودی از اوکراین به سرزمین‌های را کلید می‌زند.

جنگ اوکراین چیزهای زیادی آشکار کرد که کمتر کسی قبل آن درباره‌اش خبر داشت. اینکه اوکراین بعد از فروپاشی شوروی، مالک سومین زرادخانه اتمی دنیا بوده‌است یا اینکه بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا در اوکراین است. حالا یک واقعیت دیگر هم در حال آشکار شدن است؛ اینکه اوکراین صاحب یکی از بزرگ‌ترین جوامع یهودی دنیا با ریشه‌های تاریخی عمیق است.

محاسبه دقیق جمعیت یهودیان اوکراین دشوار است، ولی آمارها از چیزی بین ۳۶۰ هزار تا ۴۰۰ هزار یهودی خبر می‌دهند. در حالی که سرجیو دلا پرگولا، جمعیت‌شناس دانشگاه عبری تعداد یهودیان اوکراین را فقط ۴۹ هزار نفر تخمین زده است.

کنگره یهودیان اروپا تعداد یهودیان اوکراینی را ۳۶۰ تا ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده است که برای یهودیان دنیا که کل تعدادشان، چیزی حدود ۱۵ میلیون نفر است، جمعیت چندان کمی نیست. وقتی این تعداد یهودی را با جمعیت حدوداً ۸/۶ میلیون نفری یهودیان اسرائیل مقایسه کنیم، وضعیت از این هم قابل توجه‌تر می‌شود.

احتمالاً به همین دلیل است که نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تنها مقام خارجی است که در کشاکش جنگ در اوکراین بدون اینکه با انتقاد مقام‌های غربی روبه‌رو شود، به مسکو سفر و با ولادیمیر پوتین ملاقات کرد.

یک‌شنبه این هفته که بنت در کرملین با پوتین ملاقات کرد، وب‌سایت «اکسیوس» و برخی منابع دیگر از پیشنهاد میانجیگری اسرائیل میان مسکو و کی‌یف بنا به درخواست زلنسکی خبر دادند، ولی حالا مشخص شده اسرائیلی‌ها نه‌تنها دنبال میانجیگری نبوده‌اند، بلکه جنگ اوکراین را فرصتی برای جذب جامعه یهودیان نسبتاً بزرگ اوکراین به سرزمین‌های اشغالی می‌دانند.

«آیلت شاکد» وزیر داخلی اسرائیل گفته که تل آویو تا الان تعداد زیادی از اوکراینی‌ها را پذیرفته و تعداد بیشتری از آوارگان اوکراینی یهودی را به عنوان مهاجر خواهد پذیرفت.

آیلت شاکد که دیروز در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت:«اسرائیل از جمله کشورهای مجاور اوکراین است که تعداد بسیار بالایی از مهاجران را پذیرفته‌است، اما مسئله این است که اگر تعداد مهاجران به صدها هزار نفر برسد، ده‌ها هزار نفر از مشمولان قانون بازگشت(طبق آن تنها به یهودیان اجازه مهاجرت به فلسطین اشغالی را می‌دهد) را اسکان خواهیم داد.»

روز دوشنبه نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل بعد از بازگشت از مسکو، یک نشست ویژه برای بررسی میزان آمادگی نهادهای اسرائیل برای جذب هر چه بیشتر مهاجران جدید برگزار کرد. در این نشست، نفتالی بنت گفت که اسرائیل باید تمرکز خود را روی کمک به پناهندگان یهودی قرار دهد که از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین می‌گریزند.

بنت گفته که «اسرائیل از ابتدا به عنوان امن‌ترین جای جهان برای یهودیان تأسیس شد» و اینکه «علت وجودی این کشور در اصل همین است و البته ما هم بر همین اصل تمرکز خواهیم کرد.» پنینا تامنو شاتا، وزیر جذب مهاجر رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد که انتظار داریم «هزاران تن» از اوکراین و روسیه به‌زودی به عنوان «مهاجر» راهی اسرائیل شوند.

وزیر مسکن رژیم صهیونیستی هم تأکید کرده که با افزایش شمار مهاجران از مناطق جنگ‌زده، باید هر چه زودتر مجوز ساخت هزاران خانه صادر شود. یورو نیوز از قول رسانه‌های اسرائیلی گزارش کرده که تیم‌های متعددی از کارمندان وزارت خارجه اسرائیل از آغاز حمله روسیه به اوکراین در مرزهای اوکراین با کشورهای مختلف مستقر شده‌اند و ضمن کمک به خروج اسرائیلی‌ها و دوتابعیتی‌ها، به متقاضیان دیگری در اوکراین که مشمول «حق بازگشت» به اسرائیل می‌شوند، مدارک لازم را برای مهاجرت به اسرائیل اعطا می‌کنند.

یدیعوت آحارونوت گزارش کرده است تاکنون ۱۴ هزار ویزا برای یهودیان اوکراینی صادر شده و این روند برای هزاران تن دیگر که ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه دارد. به گفته یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی حدود ۱۸۰ هزار تن از مردم اوکراین مشمول قانون «حق بازگشت» به اسرائیل هستند، ولی زوی هاوزر، یک نماینده کنست، به روزنامه اسرائیل‌هیوم گفته این شمار تا ۲۵۰ هزار تن نیز ارزیابی شده‌است.

زلنسکی: می‌خواهند یهودی‌ها را بکشند

یورو نیوز به نقل از رسانه‌های اسرائیلی نوشته است: مقام‌های اسرائیلی معتقدند تهاجم روسیه به اوکراین برایشان «فرصتی واقعی» برای افزایش جمعیت از طریق انتقال شهروندان اوکراین و روسیه که تبار یهودی دارند، ایجاد کرده است.

ظاهراً رئیس‌جمهور یهودی اوکراین نیز خواسته یا ناخواسته در این روند، در پازل تل‌آویو بازی می‌کند. در حالی که تهاجم زمینی روس‌ها برای تسخیر زمینی شهرهای بزرگ اوکراین هنوز شروع نشده، حدس و گمان‌هایی وجود دارد، درباره اینکه تأخیر دو هفته‌ای روس‌ها در حمله، اساساً کمکی به تل‌آویو برای تخلیه یهودیان اوکراینی بوده است به خصوص که رئیس‌جمهوری اوکراین نیز کوشیده از شرایط جنگی در اوکراین برای جلب حمایت یهودیان استفاده کند.

ولودمیر زلنسکی با تشبیه کردن عملیات نظامی ویژه روسیه به اقدامات رژیم نازی آلمان، از یهودیان امریکایی خواست از او حمایت کنند. وی خطاب به گروه موسوم به «کنفرانس رؤسای سازمان‌های یهودی امریکا» اضافه کرد: «همه این‌ها در زمان نازی‌ها اتفاق افتاد. بقای ملت اوکراین، مسئله مشابه یهودی‌ستیزی خواهد بود. همه این میلیون‌ها نفر از بین خواهند رفت.» زلنسکی چند روز قبل هم از یهودیان سراسر جهان خواسته بود در قبال تحولات اوکراین و جنگ روسیه علیه این کشور سکوت نکنند.

اوکراین امروز در حالی وارد چهاردهمین روز جنگ می‌شود که سومین دور مذاکرات صلح بین هیئت‌های روسیه و اوکراین در روز دوشنبه پیشرفت اندکی داشت و به راه‌حل قطعی منجر نشد. رسانه‌های روسی از ایجاد دالان‌های بشردوستانه از ساعت هفت صبح دیروز به وقت گرینویچ(۱۰:۳۰ صبح تهران) در اوکراین خبر داده‌اند.

وزارت دفاع روسیه از فراهم شدن امکان تخلیه غیرنظامیان از پنج شهر بزرگ اوکراین یعنی کی‌یف، پایتخت و چهار شهر چرنیهیف، سومی، خارکی‌یف و ماریوپل برای خروج غیرنظامیان خبر داده‌است، ولی نماینده اوکراین در سازمان ملل، گفته که روسیه مانع تخلیه غیرنظامیان از نقاط درگیری می‌شود. کیسلیتسیا طی سخنرانی در جلسه شورای امنیت درباره اوکراین، بدون ارائه هیچ سند و مدرکی مدعی شد: «نیروهای روسی به سوی افرادی که می‌خواهند مناطق درگیری را ترک کنند، آتش گشودند.» تعداد یهودیانی که از این کریدورها خارج می‌شوند، مشخص نیست، ولی گشایش این کریدورها، نشان‌دهنده نزدیک شدن حمله زمینی روس‌ها برای کنترل شهرهای بزرگ است.

رؤیای «اورشلیم کوچک» زلنسکی

بر اساس برآوردهای جدید، کی‌یف ۱۱۰‌ هزار یهودی، دنیپروز ۶۰ هزار یهودی، خارکی‌یف ۴۵ هزار یهودی و اودسا ۴۵ هزار یهودی و بقیه جمعیت یهودیان اوکراین نیز در سایر شهرها پراکنده‌اند. یومان، شهری ۸۰ هزار نفری است که ظاهراً اکثر جمعیت آن یهودی‌اند و به خاطر هویت یهودی‌اش معروف است. زلنسکی در مصاحبه‌ای در سال‌۲۰۲۰ گفته‌بود که دولت او امیدوار است یک «اورشلیم کوچک» را در یومان بسازد که شامل یک موزه تاریخی، یک پارک بزرگ و بازسازی کنیسه فعلی در آنجا باشد: «ما می‌خواهیم یک شهر کوچک واقعی بسازیم. ما نام «اورشلیم کوچک» را به عنوان یک ایده ایجاد کردیم تا آن را بسیار معتبر و به روشی بسیار حرفه‌ای کنیم.»

منبع: جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.