پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی در عربستان و احتمال برقراری عمره مفرده برای همه کشورها، سعودی‌ها به منظور برپایی حج تمتع آینده با حضور زائران خارجی در حال برنامه‌ریزی هستند. البته ایران درباره وضعیت حج با سعودی‌ها مکاتبه کرده است.

گام رو به جلوی عربستان برای برپایی عمومی حج ۱۴۴۳

به گزارش قدس آنلاین، حج تمتع پس از شیوع کرونا به صورت محدود و فقط برای افراد ساکن عربستان برگزار شد و با توجه به نگرانی سعودی‌ها از شیوع کرونا، آنها هیچ زائری از کشورهای خارجی نپذیرفتند.

استفاده از ماسک در فضای باز حرمین شریفین الزامی نیست

با این وجود، بسیاری از کشورها که برای تشرف به سرزمین وحی در ایام کرونا اعلام آمادگی کرده بودند، از زیارت خانه خدا محروم شده و نتوانستند به عربستان سفر کنند. در اوایل شیوع کرونا حتی سعودی‌ها همه پروازهای خارجی را لغو کرده و در ایام حج تمتع سال ۱۴۴۱ قمری (۱۳۹۹ شمسی) هم این ممنوعیت‌ها ادامه داشت.

اما اکنون با کاهش نگرانی‌ها از شیوع کرونا و عادی شدن شرایط، دولت عربستان محدودیت‌ها را کاهش داده است؛ به طوری که در روزهای گذشته فاصله‌گذاری اجتماعی و نشانه‌گذاری‌های روی زمین نیز توسط متولیان خانه خدا و مسجدالنبی (ص) نیز برداشته شد و زائران کنار یکدیگر و بدون فاصله در نمازهای جماعت شرکت کرده و به زیارت می‌پردازند. علاوه بر این، استفاده از ماسک در حرمین شریفین دیگر الزامی نیست و فقط زائران باید در مکان‌های سربسته از ماسک استفاده کنند.

قرنطینه سازمانی و خانگی برای زائران خانه خدا پایان یافت

همچنین بر اساس اعلام وزارت کشور عربستان، قرنطینه سازمانی و خانگی به پایان رسیده است و همه افراد برای تشرف به خانه خدا باید در کنار جوابیه منفی آزمایش pcr، از بیمه‌نامه معتبر برای پوشش هزینه‌های درمان کرونا برخوردار باشند.

عربستان به زودی عمره مفرده را برای همه کشورها برقرار می‌کند

به گفته یک منبع آگاه، پروازهایی که در ایام کرونا به عربستان در حالت تعلیق درآمده بود، به زودی برقرار می‌شود و زائران عمره مفرده از کشورهای مختلف با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن مورد تأیید عربستان، می‌توانند به این کشور سفر کرده و به زیارت حرمین شریفین مشرف شوند.

با این تصمیم سعودی‌ها سفرهای عمره مفرده برقرار خواهد شد و به این ترتیب زائران کشورهای مختلف پس از بیش از ۲ سال تعلیق حج تمتع برای زوار خارجی، امکان حضور در سرزمین وحی را خواهد داشت و همین اقدام می‌تواند گام رو به جلو برای پذیرش زائر خارجی در ایام حج تمتع سال ۱۴۴۳ قمری (۱۴۰۱ شمسی) باشد.

احتمال پذیرش محدود زائران خارجی در حج تمتع آینده قوت گرفت

علاوه بر این، اقدامات جدید سعودی‌ها و جلساتی که به تازگی برگزار کرده‌اند، حاکی از برنامه‌ریزی برای پذیرش زائران خارجی است. اما اینکه چقدر این تصمیم محقق شود و موافقانِ حضور زائران خارجی بتوانند مخالفان را متقاعد کنند، بسته به وضعیت شیوع کرونا در ماه‌های اخیر دارد. چرا که شیوع کرونا و بروز سویه‌های جدید این ویروس در ۲ سال اخیر نشان داده که قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است به یک باره برنامه‌ریزی‌ها را متحول سازد.

با این وجود، به گفته یک منبع مطلع، عربستان قصد دارد برای برخی از کشورها دعوتنامه حج ارسال کند و به آنها متذکر شود که در صورت کاهش تلاطم کرونا در ۲ ماه آینده، امکان پذیرش زائران خارجی به صورت محدود وجود دارد. البته، اینکه سعودی‌ها به کدام کشورها دعوتنامه ارسال کنند، در هاله‌ای از ابهام است.

ایران برای وضعیت حج تمتع با عربستان مکاتبه کرد

سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته حدود ۶ ماه قبل از برپایی حج تمتع یعنی در جمادی‌الثانی، وزارت حج عربستان با سازمان و وزارت حج کشورهای مختلف مکاتباتی داشت و نماینده کشورها در عربستان تفاهم‌نامه امضا می‌کردند، به فارس می‌گوید: تاکنون سعودی‌ها مکاتبه‌ای با ما نداشته‌اند، اما امیدواریم زودتر درباره وضعیت حج تمتع سال آینده اطلاع‌رسانی کنند. البته آن چه مسلم است به طور حتم شرایط کرونا در کشورها تعیین کننده برگزاری حج تمتع خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران آمادگی اعزام زائران با هر سهمیه‌ای را دارد، می‌افزاید: ما در هفته‌های گذشته مکاتباتی از طریق نماینده‌مان در نیویورک با عربستان داشتیم و در آخرین اظهار نظر، آنها از نامشخص بودن وضعیت حج تمتع ۱۴۴۳ خبر داده و گفته‌اند که هر زمان برنامه حج تمتع قطعی شود، به همه کشورها رسماً اعلام خواهند کرد.

منتظر اعلام نظر سعودی‌ها و میزان سهمیه کشورها برای حج تمتع هستیم

البته سازمان حج و زیارت در ۲ سالی که حج تمتع برای زائران خارجی برگزار نشد، آماده اعزام زائران بود و سناریوهای مختلفی را نیز برای اعزام زوار با هر نوع و سهمیه‌ای پیش‌بینی کرد. اما با توجه به تصمیم سعودی‌ها هیچ زائری نه تنها از ایران، بلکه از سایر کشورها هم به حج تمتع مشرف نشد و فقط افراد ساکن عربستان توفیق انجام عمره مفرده داشتند.

اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به کاهش محدودیت‌های کرونایی در خانه خدا، از احتمال برنامه‌ریزی سعودی‌ها برای پذیرش زائران خارجی خبر داده و می‌گوید: با توجه به شرایط کنونی باید منتظر تصمیم سعودی‌ها و نحوه سهمیه‌بندی باشیم؛ چرا که مشخص نیست عربستان چه میزان سهمیه‌ای را برای تشرف زائران به سرزمین وحی در ایام حج تمتع اعلام کند.

در آخرین دوره ثبت‌نام برای تشرف به حج تمتع ۹۹، سهمیه ایران حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شد که با توجه به برپا نشدن وضعیت حج تمتع سال ۹۹، مقرر شد تا متقاضیان هزینه تمام شده حج را واریز کنند که از این بین ۷۴ هزار نفر با واریز هزینه سفر حج تمتع سال ۹۹ ثبت‌نام خود را قطعی کرده و در اولویت اعزام قرار گرفتند، اما کنون با شیوع کرونا باید منتظر اعلام نظر سعودی‌ها در این رابطه بود.

 در ایام کرونا حج تمتع در نخستین سال برای حدود ۱۰ هزار نفر و امسال هم برای ۶۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان برگزار شد و هیچ زائر خارجی با توجه به شرایط موجود امکان تشرف به سرزمین وحی در ایام حج را نداشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.