در گذشته ارتفاع برف در مناطقی مانند شهرستان کوهرنگ در این فصل سال به بیش از یک می‌رسید اما اکنون خبری از برف زیاد نیست و قاعدتا یخچال‌های طبیعی هم وجود نخواهند داشت تا منبع تغذیه‌ای برای چشمه‌ها و رودخانه‌ها باشند.

زخم‌کاری بحران آب در چهارمحال و بختیاری/ ذخائر برف از بین رفت

به گزارش قدس آنلاین، زخم کاری بحران آب در کشور تازگی ندارد و اخیرا هم این زخم بیشتر سر باز کرده است، استان چهارمحال و بختیاری که روزی پر آب‌ترین استان کشور بوده از سال ۸۵ با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده است و حالا پس از ۱۵ سال فریاد بی‌آبی و کمبود بارش‌ها، تنش آبی در این استان به وضوح قابل رویت است.

بارش‌های چند هفته اخیر در استان نتوانسته کسری بارش را جبران کند، طبق گفته کارشناسان خبری از جبران خشکسالی استان نیست و بارش‌های استان در سال جاری هم به مقدار کافی نرسیده که این زنگ خطر جدی برای مردم استان و حتی استان‌های همجوار است.

 در گذشته ارتفاع برف در مناطقی مانند شهرستان کوهرنگ در این فصل سال به بیش از یک یا دو متر می‌رسید اما حالا خبری از برف زیاد نیست و قاعدتا یخچال‌های طبیعی هم وجود نخواهند داشت تا منبع تغذیه‌ای برای چشمه‌ها و رودخانه‌ها باشند.

 به دلیل ارتفاع زیاد استان چهارمحال و بختیاری و شیب زیاد نیاز به برف است تا منابع آبی جانی تازه بگیرند اما بارش‌های باران به‌ سرعت از دسترس خارج می‌شود و تاثیر چندانی در افزایش منابع آبی ندارد.

کسری حدود ۷۰ سانتی‌متری برف در کوهرنگ / ذخائر برف از بین رفته است

مهران چراغپور،  مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به میزان بارش‌ها از اول مهرماه تا پاییز سال جاری، اظهار داشت: میانگین میزان بارش سال زراعی ۴۳۰ میلی متر بوده است که این میزان بارش نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۵ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: استان چهارمحال و بختیاری تاکنون ۷۵ درصد از بارش‌های یکسال را دریافت کرده است و انتظار می‌رود تا بهار ۲۵ دیگر را دریافت کرد، در حال حاضر باید میانگین ارتفاع برف در کوهرنگ ۸۵ سانتی متر باشد در صورتی که اکنون ۱۶ سانتی متر ارتفاع برف است.

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری بیان داشت: با وضعیت کوهرنگ و کاهش برف باید نتیجه گرفت ذخائر برف استان چهارمحال و بختیاری از بین رفته است، بیشتر بارش‌ها به شکل باران بوده و برف‌هایی هم که بوده سریعا از بین رفته است.

کمبود ۱۵۰۰ میلی‌متری بارش برای کل استان / بارش‌ها خشکسالی را جبران نکرد

چراغپور با بیان اینکه خشکسالی استان چهارمحال و بختیاری جبران نشده است، افزود: این استان از سال ۸۵ درگیر خشکسالی است، کل استان به صورت میانگین بیش از ۱۵۰۰ میلی متر کمبود بارش دارد که این عدد با یک سال بارش جبران نمی‌شود.

وی ادامه داد: میانگین بارش سه سال زراعی در کل استان ۵۳۰ میلی متر بوده است، اگر سه سال زراعی بارش درستی اتفاق نیفتد نشان دهنده کمبود بارش است، امسال هم نیاز به بارش بوده و اگر بارشی اتفاق نیفتد کمبود بارش‌ها جبران پذیر نخواهد بود.

چراغپور در پایان خاطرنشان کرد: کوهرنگ ۹۵۷ میلی متر در سال زراعی بارش داشته است که نشان می‌دهد بیشترین منطقه پر بارش استان کوهرنگ بوده البته این بارش در حد نرمال است اما فرخشهر با ۲۶ درصد و بروجن با ۱۵ درصد روند منفی در بارش‌ها، دو منطقه کم بارش استان هستند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.