نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، با بیان اینکه زیارت سبب خودباوری و احیای روحیه امید در زائر می‌شود، گفت: تحکیم اعتقادات مذهبی، تقویت اعتماد به نفس، احساس توانمندی و امیدواری از کارکردهای زیارت است.

زیارت سبب خودباوری و احیای روحیه امید در زائر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در آغاز دومین همایش بین‌المللی زیارت در ادیان و ملل که در دو نوبت صبح و عصر در فضای مجازی در حال برگزاری است، به بیان کارکردها و دستاوردهای زیارت پرداخت.

سرپرست حجاج ایرانی، زیارت را به معنای تمایل و برخواسته از انگیزه‌های دینی، عاطفی، معنوی، انسانی و سیاسی افراد خواند و اظهار داشت: تکریم انسان‌های مفید در جامعه بشری امری فطری است و عرض ارادت نسبت به افراد تأثیرگذار در جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به ذکر تاریخچه‌ای از شکل‌گیری مزارات و زیارت پرداخت و با بیان اینکه مسئله زیارت در تمام فرهنگ‌ها مورد توجه بوده است، برخی از کشورهای جهان را که در آن  پیاده‌روی‌های چند ده کیلومتری برای انجام زیارت انجام می شود، ذکر کرد.

وی از کنگره عظیم اربعین به عنوان بزرگترین گردهمایی سالانه و مسالمت‌آمیز مردمی جهان نام برد که در برخی سال‌ها بیش از ۲۷ میلیون نفر در مدت ۱۰ روز از کشورهای مختلف جهان و عراق به زیارت امام حسین(ع) مشرف می‌شوند و در آن افزون بر مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، صابئین و زرتشتیان نیز حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در ادامه سخنان خود، تحکیم اعتقادات مذهبی، تعالی روح و معنویت، تقویت خودباوری و اصالت فرهنگی را از کارکردهای زیارت برشمرد و گفت: زائر پس از زیارت به خودباوری رسیده و احساس داشتن اصالت فرهنگی و ریشه‌دار بودن در تاریخ به او دست می‌دهد.

وی تصریح کرد: یکی از آثار مهم و ارزشمند زیارت، گردآوری ملیّت‌ها با آداب و رسوم مختلف پیرامون خود است؛ چنانچه در ایام «حج» مسلمانان با هر ملیتی  گرد کعبه جمع می‌شوند و در سایه این گردهمایی عظیم و بزرگ، افزون بر آثار معنوی به احساس هویت و خودباوری مکتبی دست می‌یابند.  دیگر کارکرد زیارت، تجدید عهد با پیشوایان و ثبات قدم در پیمان و پاکی است، به دنبال تجدید عهد در برخی اماکن زیارتی به ویژه پس از زیارت امام معصوم، اگر زائر در زندگی دچار اشتباهی شده است، از آن اشتباه دست برمی‌دارد و به انجام کارهای خیر و نیک می‌پردازد.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) که می‌فرمایند «برای هر امامی، عهد و پیمانی بر گردن دوستان و پیروان اوست و از نشانه‌های وفای کامل به این عهد و پیمان، زیارت قبر امامان است»، تصریح کرد:‌ اگر تأثیرهای زیارت نبود، انسان از معنویت ارزشمند به تدریج خالی می‌شد. زیارت سبب تحول روحی و اخلاقی در زائر می‌شود، فراگیرترین و ملموس‌ترین کارکرد زیارت تهذیب نفس و روح و ارتباط با منبع لایزال و نامتناهی است که یک جهان بینی و نگرش خاص را در فرد ایجاد می‌کند و سبب صیقل و صفای باطن او می‌شود.

وی پناهگاه بودن را دیگر کارکرد زیارت عنوان  کرد و افزود:‌ زیارت سبب رفع غم، گشودن عقده‌ها و احساس سبکی زائر می‌شود و انسان‌هایی که به زیارت می‌روند اطمینان قلبی دارند که هرگز تنها نیستند و قدرتی مافوق آنها، توانایی برآورده کردن تمام نیازهای بشری را دارد.  زیارت موجب می شود زائرمنفعل نشود، احساس آسیب‌پذیری نداشته باشد و حس اعتماد به نفس، توانمندی و امیدواری در وجود او تقویت شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه وقتی انسان نتواند بر مشکلات خود غالب شود، دچار نوعی روان پریشی خواهد شد، اظهار داشت: یکی از نقش های زیارت هدیه آرامش به روان افراد پریشان است و آنان در کانون آرامش معصوم و مزور قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در ادامه سخنان خود تقویت وحدت دینی و ملی، افزایش تاب‌آوری زائر در برابر مشکلات، احیای روحیه امید، ترویج روحیه حق طلبی و عدالتخواهی، تأکید بر احقاق حق، توجه به جامعه و حکومت آرمانی و جهانی را از دیگر کارکردهای زیارت برشمرد.

وی با بیان اینکه یکی از علل به وجود آمدن زیارتگاه‌ها را می توان در پدیده‌های سیاسی جستجو کرد، اظهار داشت: برخی زیارتگاه‌ها براساس مسائل سیاسی ایجاد شده است اما مسئله سیاسی تا مدتی اعتبار داشته و پس از مدتی از رونق می افتد.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری زیارت را زمینه‌ساز پاکی انسان خواند و بیان کرد: زیارت انسان را از جرائم و آسیب‌های اجتماعی دور می‌کند.

وی با بیان کارکرد مکان‌های زیارتی در توسعه اقتصادی، به عنوان نمونه از کربلا، ‌ نجف، مکه و مدینه به عنوان شهرهایی نام برد که با محوریت زیارت به توسعه اقتصادی رسیده‌اند و گفت: زیارت زمینه ساز رشد فرهنگ مکتبی و تأسیس حوزه‌های علمیه نیز بوده است که از آن جمله می‌توان به‌ تأسیس حوزه‌ علمیه امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) در کنار مرقد پیامبر اکرم (ص)، حوزه علمیه نجف در کنار مزار امام علی(ع)، حوزه علمیه قم در کنار حرم بانوی کرامت و حوزه علمیه مشهد در جوار بارگاه امام رضا(ع) اشاره کرد.

وی زیارت را دارای کارکردهای هنری هم دانست و با بیان اینکه هنر در جنبه‌های مختلف زندگی انسان شکل گرفته است، اما مانند هر پدیده دیگری، برای ثبات و دوام خود به تکامل نیاز دارد، افزود: شاهد رشد هنر در مساجد و مزارات هم بوده ایم و اگر برخی از این اماکن نبود، هنر در این سطح نیز پیشرفت نمی‌کرد. خشوع، یاد مرگ و آخرت، ایجاد روح شفقت و طلب مغفرت برای اموات از دیگر کارکردهای زیارت است، زیارت آرامش بخش است و انسان را به یاد مرگ می‌اندازد و نسبت به وضعیت‌های روزگار هراسناک نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه زیارت محل اجتماع زائران و کانون تصمیم‌گیری هاست، گفت: جشن‌ها، عزاداری‌ها و برخی از آیین های مذهبی و اجتماعی در مکان‌های زیارتی برگزار می‌شود و تصمیم‌گیری برای مسائل اجتماعی در این اماکن اتفاق می‌افتد.

وی در پایان سخنان خود دربیان کارکردهای زیارت، اولین دستاورد زائران را راهیابی به بهشت عنوان کرد و با اشاره به روایتی از امام باقر (ع) گفت: کسی که به زیارت می رود از شفاعت پیامبر و معصومین (ع) بهره‌مند شده و دیدار با رسول اکرم در بهشت و همسایگی با پیامبر در قیامت برای او محقق می‌شود.

در دومین همایش بین‌المللی زیارت در ادیان و ملل افزون بر گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشکده حج و زیارت، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه معارف اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه  اسلامی مشارکت داشته‌اند.

انتهای پیام

منبع:ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.