مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی از رونمایی بزرگترین استودیو عتبه در حرم مطهر رضوی خبر داد.

رونمایی از بزرگترین استودیو عتبه در سال ۱۴۰۱ /تسهیل شرایط حضور خبرنگاران در حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی خیرجو اظهار کرد: با توجه به رویکرد زائر محور آستان قدس رضوی و حضور سالانه تعداد زیاد زائر، آستان قدس رضوی در تدارک و خواهان میزبانی شایسته از زائران است.

وی افزود: براساس آمار استانداری خراسان‌ رضوی، در ایام محرم و صفر میزبان ۳.۷ میلیون زائر بوده‌ایم. همچنین پیش از شیوع ویروس کرونا در ایام نوروز تا ۷میلیون زائر مشرف به زیارت شده‌اند و به طور میانگین هم اکنون روزانه ۵۰۰ هزار زائر در حرم مطهر حضور دارند که آستان قدس رضوی تأمین رفاه زائران را برخود لازم دانسته و در ایجاد و حفظ آرامش، بهداشت مناسب و غیره کوشیده است و چگونگی ایجاد نظم حاضر در حرم مطهر مغفول نمانده است.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: ۷۰ درصد از مسافران شهر مشهد زائر حرم مطهر رضوی و ۳۰ درصد از مسافران، شاغلان، دانشجویان و غیره هستند؛ همچنین در ایام خاص ۹۰ درصد از مسافران شهر مشهد زائر امام رضا(ع) هستند که آستان قدس با رویکرد زائر محور سعی بر میزبانی شایسته از زائران دارد.

خیرجو ضمن تأکید تولیت آستان قدس به امور زائران به ‌ویژه زائران محروم، بیان کرد: شایسته است تمام مجموعه‌های فرهنگی با تمام توان به حوزه زیارت زائران محروم ورود پیدا کنند، این در حالی است که بزرگترین کار فرهنگی که می‌توان انجام داد زیارت بوده و هیچ حرکت فرهنگی دیگری تا این اندازه مؤثر نبوده و نیست و شاید به همین دلیل اهل بیت به آن سفارش بسیاری داشته‌اند.

وی در خصوص رسیدگی به زائران محروم، افزود: آستان قدس رضوی با تهیه زیرساخت‌ها و شناسایی خیران در دفاتر استانی و به یاری آن‌ها توانسته است تا هزار زائر مهرجو را در زائرسراها و مهمانسراها بدون پرداخت هزینه حمل‌ونقل، پذیرایی، اسکان و غیره پوشش دهد که این امر موجب تأثیرات معنوی مطلوبی می‌شود.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در پاسخ به رویکرد آستان قدس به مقوله زائر اظهارکرد: زائران، مهمان امام هشتم(ع)  هستند و ما میزبان آن‌ها هستیم و از میزبانی لذت می‌بریم. همچنین تمام خدام سعی بر حفظ کرامت و آرامش زائران دارند و در کیفیت این امر، نژاد، ثروت، جنسیت و غیره تأثیرگذار نیست.

اداره حرم رضوی توسط مردم

خیرجو به تلاش آستان قدس برای ارائه خدمات به زائران اشاره و بیان کرد: آستان قدس رضوی مردمی‌ترین دستگاه نظام است و می‌توان گفت که حرم مطهر رضوی توسط مردم اداره می‌شود. به عنوان مثال در کنار۲۰۰۰ کارمند، ۵۰ هزار خادم و ۱۰۰هزار خادم‌یار خدمات ارائه می‌دهند.

وی از مدیریت هوشمند در حرم مطهر رضوی خبر داد و گفت: خوشبختانه در تمام این سال‌ها بدون کمترین مشکل مجموعه آستان قدرس رضوی اداره شده است و کسی از تلاش‌های پشت پرده آگاه نیست و بخش‌های بسیاری برای ایجاد و حفظ امنیت و آرامش زائران، ۲۴ ساعته در حال انجام فعالیت هستند؛ برای نمونه در صحن پیامبر اعظم (ص) فقط ۳۰۰ خادم برای مفروش کردن وجود دارند.

برگزاری مراسم به چهار زبان زنده دنیا

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با تاکید بر مدیریت و کنترل برنامه‌های اجرایی گفت: برگزاری مراسم در حرم مطهر رضوی با مدیریت و کنترل جمعیت انجام می‌شودهمچنین برای زائران غیرایرانی و زائرانی که فارسی زبان نیستند برنامه‌ها به چهار زبان عربی، انگلیسی، ترکی و اردو برگزار می‌شود.

خیرجو اضافه کرد: علاوه بر اینکه در صحن غدیر برای زائران عرب زبان و رواق غدیر برای زائران اردو زبان، پاکستانی، هندی و شبه قاره برنامه اجرا می‌شود، صحن کوثر نیز در اختیار زائران افغانستانی قرار دارد و در ساعت‌هایی مشخص سخنرانی‌ها و امر پاسخگویی به زبان‌های انگلیسی و ترکی انجام می‌شود.

وی در خصوص موضوعیت سخنرانی‌ها یادآور شد: سخنران‌ها با ارزیابی و طی یک فرایند گزینش می‌شوند و هیچگاه وجه سیاسی در سخنرانی‌ها غالب نبوده است؛ حرم مطهر متعلق به تمام ملت بوده و تلاش بر این است که سخنرانی‌ها مبتنی بر تمام سلایق باشد تا مطالب مورد پسند زائران قرار گیرد و مخاطب بتواند بهره کافی را از آن‌ها ببرد.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی ادامه داد: در شرایط شیوع ویروس کرونا موضوع افکارسنجی از حوزه اجرای مراسم به عرصه بهداشت هم سرایت کرد و در این شرایط علاوه بر ضدعفونی و اقدامات بهداشتی، ۲۰ هزار ماسک رایگان توزیع و شست‌وشوی فرش‌ها مضاعف شد که رضایت ۹۲ درصدی مردم را نیز در پی داشته است.

خیرجو در خصوص چگونگی ثبت نظرات زائران مطرح کرد: ثبت نظر زائران به روش‌های مختلفی در حرم اتفاق می‌افتد، برای مثال در صحن پیامبر اعظم اداره ارتباطات مردمی نظرات را جمع‌آوری می‌کند، در سامانه ۱۳۸ تمام نظرات ثبت شده و پاسخگوی بیش از ۲۰۰۰ هزار تماس تلفنی به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی با اشاره به حوزه افکارسنجی در اداره ارتباطات و رسانه گفت: در پایان هر مراسم فرم افکارسنجی با استفاده از به‌روزترین روش‌ها ارائه می‌شود که پس از جمع‌آوری در اختیار دیگر واحدها قرار می‌گیرد. زمان‌بندی و نوع برگزاری مراسم بر اساس افکارسنجی‌ها تغییر می‌کند و سخنران‌هایی که در این نظرسنجی‌ها امتیاز بیشتری دریافت کنند در رواق‌های اصلی سخنرانی به سخنرانی می‌پردازند.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با تأکید بر حفظ آرامش زائران اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا و تبعیت ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا، زیارت با آسایش در نهایت صحت و سلامتی در اولویت کار آستان قدس رضوی است‌. با وجود تمایل تعداد کثیری از ساکنان و زائران برای حضور در حرم مطهر رضوی در لحظه تحویل سال، تمهیدات سال تحویل از تمام برنامه‌های نوروزی آستان قدس رضوی تفکیک شده است.

خیرجو با بیان اینکه در ایام نوروز زائران از امور فرهنگی و تبلیغاتی بهره‌مند خواهند شد، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کشورها نوروز را جشن می‌گیرند برنامه زیارت غیر حضوری در رسانه ملی و برون مرزی درشبکه‌های مختلف،هشت ساعت در روز در حوزه رسانه پوشش داده می‌شود.

وی در مورد فعالیت‌های رسانه‌ای آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۰ اضافه کرد: افزایش تولیدات رسانه‌ای با همکاری رسانه برون مرزی که باعث افزایش بیش از ۱۰۰۰ ساعت تولید رسانه برون مرزی شد، افزایش تولیدات فضای مجازی که با برخی محدودیت‌ها نیز مواجه بود از اقدامات رسانه‌ای آستان قدس در سال ۱۴۰۰ بود؛ در انتها نیز با تمرکز بر پویش «همه خادم‌الرضاییم» شاهد مشارکت مطلوب مردم بودیم.

رونمایی از بزرگترین استودیو عتبه در سال ۱۴۰۱

خیرجو از رونمایی بزرگترین استودیو عتبه درسال ۱۴۰۱خبر داد و افزود: دریچه‌ای را برای زائران غیر حضوری باز خواهیم کرد؛ چراکه کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل شیوع ویروس کرونا خواهان زیارت غیر حضوری هستند. برگزاری جشنواره امام‌رضا از دیگر اقدامات موثر در سال ۱۴۰۰ بود که انجام شد و همچنین اپلیکیشن رضوان در سال آینده به‌روزرسانی خواهد شد.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی از ایجاد سامانه خبرنگاران خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ سامانه خبرنگاران در دسترس خبرگزاری‌ها قرار خواهد گرفت و با وجود این سامانه دیگر نیازی به نامه‌نگاری جهت حضور خبرنگاران در حرم مطهر نیست و خبرنگاران در پایان سال می‌توانند کارنامه خود را در آستان قدس از سامانه دریافت کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.