ورزش خراسان رضوی در آخرین سال قرن اخیر یک سال عجیب و تلخ را پشت سر گذاشت.

ورزش خراسان رضوی رکورددار حاشیه‌ها

بلاتکلیفی مزمن مدیریت ورزش استان در سطح کلان و بی تفاوتی دستگاه ورزش به این شرایط سبب شد یکی از کم فروغ‌ترین سال های ورزش در خراسان رضوی رقم بخورد و به جای موفقیت‌ها هر روز اخبار حاشیه‌ای به تیتر یک رسانه ها تبدیل شود. سوء مدیریت و بی توجهی مدیریت این حوزه نیز مزید برعلت شد تا خراسان در جمع ترین‌ها هیچ جایی نداشته باشد.

با این حال برخی رشته های ورزشی به‌واسطه تلاش و پشتکار شخصی موفق شدند به موفقیت هایی دست پیدا کنند، اما بخش کثیری از رشته های ورزشی دچار انفعال وحشتناک بودند به نوعی که انگار کرکره موفقیت‌های آن‌ها مدت‌ها پایین کشیده شده است.

شنا، پرورش اندام، دوچرخه سواری،بسکتبال و تنیس جزو رشته های موفق در ورزش خراسان رضوی بودند و در کنار آن‌ها کشتی و فوتسال تا حدودی موفقیت آمیز عمل کردند.در حوزه فوتبال در بخش حرفه‌ای و لیگ برتر عملکرد بسیار نامناسبی داشتیم که این اتفاق محصول بی تفاوتی مدیریت کلان ورزش استان به موضوع پدیده یا شهرخودرو بود. نبود نظارت کافی از سوی اداره کل ورزش و جوانان سبب شد مالکان این باشگاه هر آنچه باب میلشان هست را به اجرا در آورند.

در کنار این ناکامی‌ها کوچ دسته جمعی صاحبان سرمایه و رها کردن تیم‌های ورزشی در رشته های مختلف ورزشی یکی از تراژدی‌های غم انگیز ورزش استان بود که از این بابت ضعف سیستماتیک مدیریت ورزش استان درخلق این ناکامی‌ها کاملاً مشهود است!

باور پذیر نیست اما امروز استان خراسان رضوی فاقد استانداردهای لازم در حوزه ورزش به ویژه  فعالیت‌های قهرمانی و حرفه ای است، در شرایطی که در سال‌های اخیر ورزشکاران مختلف رشته‌های ورزشی در لیگ‌های معتبر کشوری حضور داشتند در سال ۱۴۰۰ قحطی سرمایه گذار در ورزش استان سبب شد بخش عمده ای از تیم های ورزشی استان دچار فروپاشی مطلق شوند تا جای خالی نمایندگان خراسان رضوی در لیگ‌های معتبر ورزشی به شدت احساس شود.

غیبت نماینده استان خراسان رضوی در لیگ برتر والیبال، کشتی و هندبال بیانگر عمق فاجعه در ورزش استان خراسان رضوی است، البته در نبود این رشته های ورزشی شاهد ورود تیم های خصوصی در فوتبال و فوتسال در رده های مختلف بودیم، اما با وجود این، غیبت رشته های کلیدی که روزگاری مایه مباهات ورزش استان در سطح کشور بودند به هیچ عنوان قابل قبول نیست!

علی اکبر هاشمی جواهری که به تازگی مسئولیت اداره ورزش استان را برعهده گرفته است، شاید در خلق وضعیت موجود هیچ نقشی نداشته باشد،اما در ایجاد تحول و تغییر در وضعیت موجود نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت و با تصمیم‌گیری درست و منطقی می‌تواند فضا را به سمت اصلاح وضعیت موجود پیش ببرد. ورزش خراسان رضوی برای برون رفت از وضعیت موجود نیازمند تحول و تغییر کلان در سطح مدیریت است و این اتفاق به سادگی رخ نخواهد داد اما اگر در بر همان پاشنه معیوب سابق بچرخد و با همان سیستم کارمندی ورزش استان مسیر پیش رو را طی کند سال آینده مجبوریم از فروپاشی کامل و ناکامی مطلق رشته‌های ورزشی یادداشت نگاری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.