دادستانی مشهد در اطلاعیه‌ای ضمن تأکید به رعایت قوانین در چهارشنبه آخر سال به متخلفان هشدار داد.

متخلفان چهارشنبه‌سوری شناسنامه‌دار می‌شوند

دادستانی مشهد در اطلاعیه‌ای ضمن تأکید به رعایت قوانین در چهارشنبه آخر سال به متخلفان هشدار داد: در صورت هر گونه اخلال در نظم عمومی، تخریب و تحریق اموال عمومی و خصوصی براساس قانون مجازات اسلامی برای عاملان در برخی موارد تا سه سال حبس در نظر گرفته شده است.دادستانی مرکز استان در این اطلاعیه اعلام کرد: ضمن تبریک پیشاپیش فرا رسیدن عید بزرگ نیمه‌شعبان و فرا رسیدن بهار طبیعت به مردم شهیدپرور مشهد مقدس، به اطلاع کلیه شهروندان می‌رساند همه ‌ساله در ایام پایانی سال شاهد حوادث تأسفبار ناشی از استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا و همچنین مواد منفجره و به تبع آن ایجاد آسیب و مزاحمت برای شهروندان عزیز، ایراد خسارت به اموال دولتی و عمومی و وقوع حریق در سطح شهر مشهد مقدس هستیم که موجب بی‌نظمی و به بار آمدن خسارت‌های جانی و مالی برای آحاد مردم شریف مشهد می‌شود، اما در سال‌های اخیر با رشد آگاهی‌های عمومی و همکاری مردم شاهد کاهش این موارد بوده‌ایم.بر همین اساس دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی ضمن هشدار جدی به افرادی که آسایش و آرامش مردم شریف مشهد مقدس را در روزهای پایانی سال به خصوص چهارشنبه آخر سال به خطر می‌اندازند، تأکید می‌کند براساس قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، کسانی که به طور غیرمجاز مواد ناریه و منفجره را خریداری، نگهداری، حمل و یا اقدام به توزیع یا فروش این اقلام کنند به حبس از ۶ ماه تا دو سال محکوم خواهند شد. همچنین در صورت هر گونه اخلال در نظم عمومی، تخریب و تحریق اموال عمومی و خصوصی طبق مواد ۶۱۸، ۶۷۵، ۶۷۶ و ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی در برخی موارد تا سه سال حبس برای مرتکبان در نظر گرفته شده که بر اساس آن برخورد می‌شود.

آسیب روحی و روانی مستوجب دیه
 ضمناً وارد کردن هر گونه جراحت یا آسیب روحی و روانی به دیگران طبق قانون مجازات اسلامی مستوجب دیه و یا قصاص خواهد بود. بنابراین به تمامی افرادی که قصد این ‌گونه رفتارها را دارند توصیه می‌شود ضمن در نظر گرفتن عواقب و مجازات این‌ گونه رفتارها، زمینه برخوردهای قانونی را به وجود نیاورند تا ان‌شاءالله در پایان سال شاهد سوانح و حوادث تلخی از این دست نباشیم.
ضمناً خاطرنشان می‌شود رانندگانی که در این ایام موجب آلودگی صوتی، مزاحت نوامیس، رفتارهای پرخطر در حین رانندگی همچون سرعت‌های غیرمجاز، لایی کشیدن و حرکات نمایشی و هر گونه رفتارهای هنجارشکنانه شوند توسط دوربین‌های نظارتی و عوامل انتظامی شناسایی و براساس قانون دستور توقیف خودرو آنان دست‌کم تا پایان تعطیلات نوروز صادر خواهد شد. ضمناً با توجه به وضعیت کنونی و شیوع ویروس کرونا در استان و خطرات تهدیدآمیز آن و با توجه به اعلام مراجع مربوط که تراکم و تجمع جمعیت موجب گسترش و شیوع بیماری می‌شود از نظر اخلاقی، شرعی و قانونی نیز می‌طلبد این موارد بیشتر رعایت شود. به خانواده‌های محترم توصیه می‌شود در روزهای پایانی سال ضمن حضور در کنار فرزندان و فراهم کردن محیطی آرام‌بخش بر رفتارهای آنان به‌ویژه در چهارشنبه آخر سال نظارت کامل داشته تا از وقوع حوادث ناگوار برای فرزندان پیشگیری شود.

متخلفان شناسنامه‌دار می‌شوند
همچنین به جوانان توصیه می‌شود رفتارهای خود را در چارچوب قانون و ضوابط انجام و رعایت نظم و انضباط عمومی و اجتماعی را مدنظر قرار دهند تا با توجه به وضع موجود و احتمال وقوع حوادث و سوانح، باری مضاعف بر وضع موجود بر دوش کادر پزشکی و درمانی قرار ندهند. بنابراین در صورت عدم رعایت موارد مزبور افراد دستگیر شده در کمیته پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال دادسرا تحت تعقیب قرار گرفته و شناسنامه‌دار می‌شوند و در سال‌های آینده در ایام پایانی سال به دادسرا احضار خواهند شد. ضمناً به فروشندگان مواد محترقه و مواد اولیه ساخت آن‌ها نیز توصیه شده است از هر گونه رفتار خلاف قانون خودداری کنند والا وفق مقررات با آن‌ها برخورد می‌شود. همچنین به مراجع محترم انتظامی نیز اعلام شده است ضمن آمادگی کامل در روزهای پایانی سال، در صورت مشاهده هر گونه رفتار پرخطر و یا مجرمانه با مواد محترقه و منفجره که موجب اخلال در نظم عمومی می‌شود با موضوع برخورد کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.