سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه خطاب به طرف‌های غربی و آمریکا در مذاکرات وین، گفت: انرژی خود را روی خواسته‌ای مشروع ایران درخصوص پیش‌نویس احیای برجام متمرکز کنید.

به درخواست‌های مشروع ایران در مذاکرات وین رسیدگی کنید

به گزارش قدس آنلاین، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه از آمریکا و طرف‌های اروپایی حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین خواست تا به جای متهم کردن روسیه، اشتباهات خود را بپذیرند.

حساب کاربری نمایندگی روسیه در سازمان ملل در توییتر به نقل از زاخارووا نوشت: ایجاد تردید در تعهد روسیه به برجام کارتی است که توسط افرادی که نمی‌توانند به اشتباهات خود اذعان کنند، بازی می‌شود. ما به همکاران غربی خود پیشنهاد می‌دهیم انرژی خود را روی رسیدگی به خواسته‌های مشروع ایران درخصوص پیش‌نویس احیای توافق هسته‌ای متمرکز کنید.

روز جمعه هفته گذشته طرف‌های مذاکره کننده در وین اعلام کردند که مذاکرات وین دچار یک وقفه شده و هیئت‌های مذاکره کننده برای رایزنی با پایتخت‌هایشان به خانه بازمی‌گردند.

با آغاز حمله روسیه به اوکراین در دو هفته گذشته و اعمال بی سابقه‌ترین تحریم‌های یک‌ و چند جانبه علیه روسیه از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی، مسکو با این ادعا که بخشی از تحریم‌ها بر تعهدات روسیه در چارچوب برجام تاثیر می‌گذارد، درخواست های جدیدی را برای مستثنی شدن از تحریم‌های آمریکا مطرح کرد.

موضوع درخواست های روسیه خیلی سریع در ادبیات مقامات حاضر در مذاکرات وین جا گرفت. این در حالی بود که از همان شروع جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از تحلیل‌گران بر این مساله تاکید کردند که جدای از محتوای مذاکرات و چالش‌های میان ایران و آمریکا بر سر بازگشت به برجام، این جنگ نیز تاثیر بسیاری بر مذاکرات خواهد داشت تا جایی که ممکن است سرنوشت مذاکرات را با ابهامی جدی رو به رو کند.

مقامات ایران نیز در رابطه با مواضع اخیر روسیه تأکید کردند، چیزی نباید مانع از اجرای مفاد توافق احتمالی در وین باشد و در این زمینه باید مفاد توافق احتمالی، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ باید مبنا قرار گیرد. ایران معتقد است منافع ملی و حقوق ملت ایران تنها عامل تعیین‌کننده موضع تهران در مذاکرات بوده و خواهد بود.

اکنون مقامات روسیه نیز می‌گویند که به همکاری‌های خود با ایران در چارچوب برجام ادامه می‌دهند و تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو مانعی برای ادامه این همکاری نخواهد بود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک پس از دیدارش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مسکو تاکید کرد که اظهارات آمریکا مبنی بر این که مسکو در حال مانع تراشی بر سر راه تلاش‌ها در راستای احیای توافق هسته‌ای است، صحت ندارد.

وی در ادامه گفت: روسیه تضمین کتبی از واشنگتن دریافت کرده است که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو در پی حمله روسیه به اوکراین مانع همکاری[با ایران] در چارچوب توافق نخواهد شد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.