نخست وزیر پاکستان با انتقاد صریح از موضع گیری اروپایی‌ها علیه بی‌طرفی اسلام‌آباد در قبال جنگ اوکراین و تاکید بر عدم همراهی پاکستان با آمریکا برای هرگونه طرح نظامی، گفت: ما تسلیم دیکته نویسی غربی‌ها نمی‌شویم.

به گزارش قدس آنلاین، عمران‌خان روز یکشنبه طی سخنرانی در اجتماع مردمی در منطقه «مالاکند» در شمال غرب پاکستان زیاده خواهی غرب از جمله آمریکا را به سخره گرفت و اعلام کرد: پاکستان در قبال پیوستن به آمریکا در افغانستان متحمل ۸۰ هزار قربانی و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت شد.

وی با یادآوری ماجرای نامه مشترک سفرای اروپایی مقیم اسلام‌آباد به وزارت خارجه پاکستان و مطالبه از این کشور برای موضع گیری علیه روسیه، گفت: سفیران کشورهای غربی با این اقدام، هنجارهای دیپلماتیک و مقررات تشریقات را زیر پا گذاشتند و هرگز حق تاثیر گذاری بر سیاست خارجه ما را ندارند.

نخست وزیر پاکستان خطاب به اروپا و آمریکا گفت: ما برده شما نیستیم و سیاست ملی و خارجی پاکستان تنها مطابق آرمان‌های مردم این کشور و در راستای منافع ما خواهد بود.

عمران خان تاکید کرد که جواب ما به هرگونه مشارکت با آمریکا «قطعا نه» خواهد بود، این موضع پاکستان به ایالات متحده شده و روشن است که ما نه برای جنگ بلکه برای صلح با آنان شریک خواهیم بود.

نخست وزیر پاکستان کم کاری غرب برای جلوگیری از توهین به مقدسات مسلمانان و ترویج اسلام ستیزی را به شدت سرزنش و اظهار کرد: با مقرر شدن روز ۱۵ مارس به عنوان روز جهانی مقابله با اسلام ستیزی، راه ما برای دفاع از اصول اسلام و مقدسات هموار شده است.

انتقاد صریح عمران‌خان از سیاست‌های تبعیض آمیز اروپا و آمریکا درحالی انجام می‌شود که کاخ سفید مدعی شده است که واشنگتن تمایل به ترمیم روابط با اسلام‌آباد دارد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید با ابراز بی‌اطلاعی از هرگونه برنامه برای تماس تلفنی میان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و عمران‌خان نخست وزیر پاکستان، گفت که تعاملات میان دو کشور از طریق کانال‌های دیپلماتیک ادامه خواهد داشت.

نخست وزیر پاکستان از مخالفان سرسخت یورش آمریکا به افغانستان و استفاده از راهکارهای نظامی برای حل بحران‌ها است و در همین راستا وی ماه گذشته با انجام سفر رسمی به روسیه ضمن نگرانی از تحولات اوکراین بر لزوم استفاده از دیپلماسی و اجتناب از درگیری برای حل و فصل تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف تاکید کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.