مدیر امور اجرایی معاینه فنی کشور گفت: مراجعه وسایل نقلیه به مراکز معاینه فنی کشور نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته(۱۴۰۰) ۲۷ درصد افزایش داشت.

افزایش ۲۷ درصدی مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی در ایام نوروز

به گزارش قدس آنلاین، عبدالله متولی افزود: از ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ تا پایان روز پنجم فروردین ۱۴۰۱ مصادف با تعطیلات نوروزی ۸۱ هزار و ۲۸۹ خودرو به مراکز معاینه فنی سراسر کشور مراجعه‌ کردند که ۶۰ هزار و ۷۰۷ دستگاه خودرو موفق به اخذ گواهی معاینه فنی شدند.  

وی ادامه داد: ۲۰هزار و ۵۸۲ خودرو قادر به قبولی در آزمون های معاینه فنی نشده اند که  ۱۳هزارو  ۴۵۸ خودرو به دلیل نقص در سیستم ایمنی و تعداد ۷ هزارو ۱۲۴ از این خودروها به دلیل آلایندگی مردود شده که  ۱۵ هزار و ۵۴۷  خودرو از این وسایل نقلیه با رفع عیب و مراجعه دوباره در همین ایام موفق به اخذ گواهی معاینه فنی شدند.

متولی گفت: بیشترین مراجعه به مراکز معاینه فنی مربوط به استان های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بود و کمترین مراجعه نیز به ترتیب در استان های بوشهر، خراسان شمالی و کهکیلویه و بویر احمد صورت گرفته  است.

مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور گفت: بیش از ۷۰۰ مرکز معاینه فنی خودرو سبک و آزمایشگاه هیدرو استاتیک در ایام نوروز آماده خدمت رسانی است.

وی افزود: مراکز معاینه فنی خودروهای سبک در کلانشهرهای اهواز، شیراز، تبریز و کرج در تمامی ایام نوروز فعال است و مراکز کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان و کرمانشاه به غیر از روز سیزدهم فروردین در سایر ایام نوروز فعال هستند و ساعت کاری مراکز در این کلانشهرها از ساعت ۸ تا ۱۴  است.

وی ادامه داد: همچنین طبق اعلام کارگروه‌های استانی معاینه فنی، در تمامی استان های کشور مراکز معاینه فنی به صورت برنامه ریزی شده آماده ارائه خدمات به مسافران و شهروندان هستند، برنامه کاری این مراکز هم برای رفاه حال هموطنان در پرتال رسمی شهرداری های  هر شهر درج شده است.

شهروندان پیش از سفرهای نوروزی نسبت به اخذ گواهی معاینه فنی اقدام کنند

مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور با تبریک سال نو خواستار جدیت در رعایت موارد ایمنی در سفرهای نوروزی از جمله موضوع مهم معاینه فنی وسایل نقلیه قبل از سفر شد و گفت: شهروندان پیش از سفرهای نوروزی نسبت به اخذ گواهی معاینه فنی اقدام کنند.

متولی با بیان اینکه اخذ گواهی معاینه فنی پیش از انجام سفر ضروری است، ادامه داد: معاینه فنی به منظور انجام بازدیدهای کارشناسی و آزمایش‌های فنی برای تایید سلامت فنی و صحت عملکرد و تجهیزات سامانه های ایمنی و انطباق میزان انتشار آلایندگی وسایل نقلیه موتوری با شاخص‌های مصوبه محیط زیستی است.

وی با اعلام اینکه از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۱ خودروهای تولید داخل با سال تولید ۱۳۹۶ و قبل از آن و خودروهای وارداتی با سال تولید ۲۰۱۷ و ما قبل آن و خودروهای عمومی با سال تولید ۱۳۹۹ و قبل آن مشمول اخذ گواهی معاینه فنی خواهند شد،  خاطر نشان کرد: هزینه انجام معاینه فنی خودروهای سبک مانند سال گذشته برای خودروهای تک سوز و بنزینی ۴۷۰ هزار ریال و برای آزمون چشمی خودروهای دوگانه سوز تک مخزن ۲۷۵ هزار ریال و برای خودروهای دوگانه دارای دو مخزن ۴۲۵ هزار ریال است.

جریمه  ۵۰۰ هزار ریالی درازای هر روز تردد بدون گواهی معاینه فنی

وی ادامه داد: پلیس راهور ناجا در صورت مشاهده خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی ضمن متوقف کردن خودروهای متخلف در ازای هر روز تردد بدون گواهی معاینه فنی نسبت به صدور قبض جریمه به مبلغ ۵۰۰هزار ریالی مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی برای دارنده خودرو اقدام خواهند کرد.

مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور تصریح کرد: تمامی مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین با آزمایشگاه های هیدرو استاتیک کشور مانند سال‌های گذشته در ایام تعطیلات نوروز با هماهنگی‌های صورت گرفته و کارگروه‌های استانی هر استان و ستاد معاینه فنی شهرداری ها از آمادگی لازم برای خدمت رسانی به هموطنان و مسافران برخوردار هستند.

متولی اضافه کرد: انجام استعلام برخط(آنلاین) گواهی معاینه فنی از طریق سامانه سیمفا به نشانی https://symfa.ir و همچنین استعلام از طریق ۶۰خط آزاد تلفن با شماره ۶۲۹۸۲-۰۲۱ برای هموطنان امکان پذیر است.

وی همچنین از کنترل مکانیزه گواهی معاینه فنی خودروهای مشمول توسط دوربین های سطح شهر به خصوص دوربین‌های نظارتی نصب شده در مناطق کم انتشار آلایندگی در کلانشهرها خبر داد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.