معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون به طور مستقیم ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند.

 ایجاد ۴۰۰ هزار شغل به طور مستقیم از سوی شرکت های  دانش‌بنیان

به گزارش قدس آنلاین، علی خیرالدین معاون نوآوری و فناوری وزیر علوم  با بیان اینکه چندین سال است که مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به مبحث تولید دارند، گفت: مسوولان نیز باید به تولید دانش‌بنیان اهمیت ویژه‌ای دهند زیرا با این نوع تولید، اقتصاد دانش‌بنیان که یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است ارتقا می‌یابد.
به گفته خیرالدین، دانش‌بنیان شدن شرایط خاصی دارد که طبق آیین نامه ارزیابی شرکت های دانش بنیان و به صورت نوپا، تولیدی، صنعتی، خدماتی و نرم و هویت ساز دسته بندی می شوند. ابتدا افرادی که دارای ایده هستند در مراکز نوآوری، استارت آپ ها و مراکز رشد وارد می شوند. ایده‌های فناورانه در سطح فناوری ۴ تبدیل به نمونه آزمایشگاهی می شوند که این بخش بیشتر در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی صورت می گیرد، سپس نمونه آزمایشگاهی باید به نمونه‌ واقعی تبدیل شود و در نهایت به نمونه نیمه صنعتی و تولید انبوه برسد.

* پارک های علم و فناوری بستر بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی 

وی افزود: پارک های علم و فناوری بستر بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و استقرار شرکت های دانش بنیان هستند.
خیرالدین با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در توسعه تولید دانش‌بنیان عنوان کرد: دانشگاهیان با داشتن نیروی انسانی نخبه، در ایجاد اشتغال و زایش و رویش واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان می‌توانند نقش بسیار موثری ایفا کنند، در حال حاضر در زیست بوم فناوری،  ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۴ مرکز رشد، حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد فناور و ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی شده، که از این تعداد ۴۵۰۰ شرکت در حوزه تولیدی فعال هستند و ما باید تعداد این شرکت‌ها را افزایش دهیم.
به گفته وی، همچنین در بخش اشتغال‌زایی اساتید دانشگاه ها می‌توانند با رویکرد جدید آموزشی و مهارتی موثر باشند به طوریکه در حال حاضر ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند.
وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان حدود ۴۰۰ هزار شغل به طور مستقیم ایجاد کرده‌اند که برای توسعه این بخش نیز برنامه‌های متنوعی از جمله گرنت و دستیار فناوری را داریم.
انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.