رویترز نوشت: کرملین هشدار داد برنامه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای پرداخت پول گاز به روبل، نمونه اولیه سازوکار پرداخت به روبل است و این کشور چنین طرحی را به سایر صادارت اصلی خود تعمیم خواهد داد.

هشدار کرملین به غرب: برنامه روبل در برابر گاز نمونه اولیه چنین نظام پرداختی است

به گزارش قدس آنلاین، رویترز در گزارش خود به نقل از مقامات کاخ کرملین نوشت: روسیه این طرح را به سایر صادرات عمده خود تعمیم خواهد داد زیرا غرب با مسدود کردن دارایی های روسیه کاهش ارزش دلار را مهار کرده است.

نظام مالی روسیه  به دنبال تحریم های آمریکا و متحدانش به دلیل حمله این کشور به اوکراین،  از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ در وخیم ترین وضعیت بسر می برد.

تاکنون واکنش اصلی پوتین به این تحریم ها دستور او درباره پرداخت پول سوخت صادراتی از روسیه به روبل بوده است. با این وجود این طرح به خریداران این محصول اجازه می دهد در بازار معاملات فارکس هزینه محصول خریداری شده را پرداخت کنند و ارز پرداختی سپس توسط گازپروم بانک به روبل تبدیل می شود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در مصاحبه با کانال یک تلویزیون دولتی روسیه درباره سازوکار روبل در برابر سوخت گفت: این سازوکار نمونه اولیه چنین سازوکاری است و من شکی ندارم که این سازوکار به مجموعه جدیدی از کالاها تعمیم خواهد یافت.

این مقام روسیه از ارائه جزییات بیشتری درباره زمان تغییر به چنین سازوکاری خودداری کرد.

پسکوف گفت قطعنامه غرب برای مسدود کردن ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر موسسه مالی مرکزی روسیه یک «سرقت » است که تاکنون روند انتقال از اتکا به دلار آمریکا و یورو را به عنوان ارزهای ذخیره جهانی تسریع کرده است.

سخنگوی کرملین افزود:  کرملین به سازوکار تبادلات ارزی جدیدی در مقابل نظام مالی «بریتون وودز» نیاز دارد.

نظام مدیریت ارزی بریتون وودز  در سال ۱۹۴۴ توسط قدرت های غربی ایجاد شد و  به گفته پسکوف تحریم های غرب علیه روسیه «روند تخریب اعتماد به دلار و یورو را تسریع کرده است».

مقامات روسی بارها اعلام کرده اند که تلاش غرب برای منزوی کردن یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دارایی خالص جهان، اقدامی غیرمنطقی است که ممکن است منجر به افزایش هزینه ها برای خریداران شود و اروپا و آمریکا را به رکود بکشاند.

روسیه مدت‌هااست که به دنبال کاهش وابستگی به بازار ارز آمریکا بوده است، اگرچه صادرات اصلی این کشور یعنی نفت، سوخت و فلزات در بازارهای جهانی به دلار قیمت‌گذاری شده است. در سطح جهانی، دلار آمریکا بیشترین معامله را دارد که توسط یورو، ین و پوند انگلیس پذیرفته شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.