مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مردمی بودن و برگزاری در ۱۳ نقطه غیرمتمرکز ۲ شاخصه اصلی پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد است.

مردمی و غیرمتمرکز بودن ۲ شاخصه اصلی پانزدهمین نمایشگاه قرآن مشهد

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسین‌زاده، سه‌شنبه ۱۶ فروردین ماه، در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت که در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه قرآن و عترت مشهد پس از ۲ سال وقفه اکنون به ایستگاه پانزدهم خود رسیده و با فروکش کردن بیماری کرونا و توسعه فرایند واکسیناسیون در سال جاری شرایط برگزاری آن فراهم شده است.

وی ادامه داد: قرآن کتاب زندگی انسان است. مهمترین کاری که متولیان قرآنی بر عهده دارند، این است که قرآن را صرفا از حالت استفاده رسمی در مراسمات به زندگی انسان‌ها وارد کنند. روابط بین خانواده‌ها هم باید بر اساس آموزه‌های قرآنی باشد چرا که بسیاری از مشکلات جامعه ما در حوزه‌های مختلف به دلیل این است که قرآن را وارد سبک زندگی خود نکرده‌ایم.

حسین‌زاده افزود: پانزدهمین نمایشگاه قرآن مشهد ۲ شاخصه اصلی دارد؛ اول اینکه از از فعالان مردمی دعوت کردیم که برگزارکننده این دوره باشند و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان به عنوان بسترساز و نه زمینه‌ساز وارد عمل شود. در این راستا اعلام آمادگی از سوی مجموعه اتحادیه موسسات قرآنی صورت گرفت و برپایی نمایشگاه بر عهده فعالان قرآنی نهاده شد.  

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: در واقع مردم برگزارکننده اصلی پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت هستند و سایر سازمان‌ها و نهادها به عنوان پشتیبان عمل خواهند کرد. این مردم در قالب موسسات قرآنی کار خود را پیش خواهند برد که اوج فعالیت موسسات قرآنی مردم‌نهاد نیز در ماه مبارک رمضان است.

وی در خصوص مشکلات برگزاری نمایشگاه بیان کرد: البته برگزاری نمایشگاه بعد از ۲ سال وقفه مشکلات خود را دارد؛ به عنوان مثال موسساتی که فعالیت‌شان در دوران کرونا کمرنگ شده، باید بار دیگر خود را بازسازی و آماده ارتباط با مخاطب کنند؛ لذا امید است برپایی این نمایشگاه سبب ایجاد روحیه و انگیز در فعالان قرآنی شود.

حسین‌زاده شاخصه دوم نمایشگاه را برگزاری آن در ۱۳ نقطه شهر عنوان کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه قرآن به صورت غیرمتمرکز یکسری اهداف را دنبال می‌کند. اولین نکته این است که وسعت شهر مشهد زیاد است؛ لذا اگر نمایشگاه در یک نقطه شهر برگزار شود، خیلی از مردم به دلیل عدم دسترسی به وسایل نقلیه و محدود بودن زمان دسترسی به نمایشگاه نیز آن را از دست خواهند داد؛ لذا تصمیم بر آن شد با شکستن نمایشگاه در ۱۳ نقطه هزینه و زمان را برای علاقه‌مندان بشکنیم و مردم بتوانند به نمایشگاه منطقه خود مراجعه کنند.

برگزاری نمایشگاه قرآن در بوستان‌های پرمخاطب مشهد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که به جای اینکه مردم به نمایشگاه قرآن بیایند، ما باید نمایشگاه قرآن را برای مردم ببریم؛ لذا این دوره تلاش شد نقاطی انتخاب شود که مردم به صورت بالقوه هنگام افطار و شب‌های ماه رمضان در آن حضور دارند. این یک ارزش است و ما این را به عنوان یک ظرفیت دیده‌ایم؛ لذا بوستان‌های شلوغ و پرازدحام مشهد برای برگزاری نمایشگاه انتخاب شد.

وی اضافه کرد: همچنین چندین سال است که سنتی شکل گرفته مبنی بر اینکه برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در بوستان‌های مشهد همزمان با ماه مبارک رمضان و با همکاری شهرداری برگزار می‌شود که در این برنامه‌ها مردم محلی حضور دارند؛ لذا هم‌افزایی بین برنامه‌ها و نمایشگاه قرآن بهره مردم را در استفاده از نمایشگاه بیشتر خواهد کرد و در مجموع این نکات ما را به این جمع‌بندی رساند که نمایشگاه این دوره به صورت غیرمتمرکز برگزار شود.

حسین‌زاده تصریح کرد: علاوه بر ۱۳ نقطه شهر مشهد یک نمایشگاه در سالن نمایشگاه‌های دائمی آستان قدس رضوی نیز برپا خواهد شد. ضمن اینکه برپایی نمایشگاه قرآن و عترت در ۱۵ شهرستان استان نیز در نظر گرفته شده است.  

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه گفت: پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت از هشتم الی ۱۷ رمضان برابر با ۲۱ تا ۲۹ فروردین از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۲:۳۰ در بوستان‌های سطح شهر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.