کم‌بارشی گویا برای بهار۱۴۰۱ تداوم خواهد داشت. بارش کمتر از نرمال و البته با گرم شدن هوا بیش از نرمال در بهار میهمان خراسانی‌هاست. نقشه‌های موجود نشان از بهاری سخت و کم‌باران دارد طوری که باید خطر کم آبی را جدی‌تر بگیریم و برای رهایی از مشکلات احتمالی پیش‌رو با برنامه پیش برویم.

پیش‌بینی یک بهار تابستانی

هوایی که بهاری نیست
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با بیان اینکه شرایط بارندگی در بهار اوضاع خوبی نخواهد داشت، گفت: براساس آنچه نقشه‌های پیش‌بینی نشان می‌دهند بهار نسبتاً خشکی را پیش‌رو خواهیم داشت و مجموع بارندگی‌ها در این فصل کمتر از حدنرمال پیش‌بینی می‌شود.
محسن عراقی‌زاده اظهار کرد: از هم‌اکنون تا ۴اردیبهشت بارش‌ها کمتر از نرمال است. گرچه بارش در نیمه نخست اردیبهشت قدری بهبود می‌یابد اما در واقع میانگین آن کمتر از نرمال است. این روند برای نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه خرداد نیز ادامه خواهد داشت و میانگین بارش کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است.
وی ادامه می‌دهد: از نیمه خرداد تا نیمه تیر بارندگی‌ها نزدیک به صفر خواهد بود که برای این بازه زمانی در محدوده نرمال قرار خواهد گرفت. البته پیش‌بینی می‌شود در هیچ منطقه‌ای از کشور، احتمال وقوع بارش بیش از نرمال وجود نداشته باشد.
شرایط برای نیمه تیر تا نیمه مرداد نیز به گونه‌ای پیش‌بینی می‌شود که در این دوره بارش  قابل‌توجهی نخواهیم داشت. 
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی همچنین در خصوص پیش‌بینی وضعیت دمایی استان بیان کرد: پس از اینکه میانگین دمای هفته نخست فروردین بین ۱ تا ۳ درجه بیشتر از نرمال بود، روند افزایشی دما از هفته دوم فروردین 
(۱۵ تا ۲۱ فروردین) ادامه می‌یابد به طوری که به ۴ تا ۸ درجه بیشتر از نرمال می‌رسد. در هفته‌های سوم و چهارم (۲۲ فروردین تا ۴ اردیبهشت) دمای هوا حدود ۳ درجه متعادل می‌شود اما همچنان بین ۱ تا ۶ درجه بیشتر از نرمال خواهد بود. 
آنچه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دمای هوا تا ۴ درجه بیش از نرمال خواهد بود. در مجموع مطابق نقشه‌های احتمالی، احتمال وقوع دمای بیشتر از نرمال در حدود ۵۰درصد است.   

هشداری برای بحران کم آبی
با توجه به کم‌بارش بودن فصل بهار تا به اینجا و اینکه براساس پیش‌بینی‌ها بهار۱۴۰۱ فصلی خشک و پایین‌تر از حد نرمال در بحث بارندگی خواهد بود، امید چندانی به تشکیل رواناب‌ها و ذخیره آن‌ها پشت سدهای استان نمی‌توان داشت. 
با این اوصاف و با توجه به  کاهش شدید ذخیره آب سدهای خراسان رضوی از همین حالا می‌شود بحران کم‌آبی در استان به‌ویژه شهرهای بزرگی همچون مشهد را پیش‌بینی کرد.
با نگاهی به ذخیره فعلی آب سدهای استان به این واقعیت پی خواهیم برد که خطر کم‌آبی و حتی جیره‌بندی در تابستان پیش رو مشهد را تهدید می‌کند. بیشتر از نیمی از آب مصرفی شهر مشهد از سد دوستی تأمین می‌شود که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد در حالی که اکنون حجم آب تمام سدهای استان چیزی در حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب است که سال گذشته در همین بازه زمانی نزدیک به ۷۱۴میلیون مترمکعب ذخیره آب سدهای خراسان رضوی بود.
بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که حجم پر بودن سدهای استان ۸/۲۸ درصد است که سال گذشته این رقم نزدیک به ۴۶درصد را نشان می‌داد.
با این تفاسیر آنچه مسلم است همه شاخص‌ها نشان از روزهای سخت آبی برای خراسان رضوی دارد و چنانچه صرفه‌جویی در دستور کار مردم و مسئولان قرار نگیرد سختی تحمل گرما و کم‌آبی روزهای پیش‌رو برای همه مردم بیشتر و بیشتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.