بسیاری از والدین با وجود واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان باز هم معتقدند شرایط بهداشتی در فضاهای آموزشی و مدارس خراسان شمالی برای حضور دانش‌آموزان فراهم نشده و بازگشایی مدارس آن هم پس از تعطیلات و سفرهای نوروزی نگرانی، اضطراب و دلهره والدین را دوچندان کرده است.

نگرانی از بازگشایی مدارس خراسان شمالی  در شهرهای قرمز کرونایی

بیش از دو سال است از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد که با شیوع این بیماری در این مدت مدارس کشور تعطیل بودند و تنها روزهای معدودی آن هم به تشخیص مدارس، برخی از دانش‌آموزان در مدارس حاضر می‌شدند اما بیشتر به صورت آموزش‌های مجازی تدریس را دنبال می‌کردند. بر اساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرهای خراسان شمالی نشان می‌دهد شهرستان‌های بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه‌وسملقان و جاجرم قرمز و گرمه و رازوجرگلان در وضعیت نارنجی هستند و همزمان با اعلام وزارت آموزش‌وپرورش و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ صورت گرفت. بسیاری از والدین با وجود واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان باز هم معتقدند شرایط بهداشتی در فضاهای آموزشی و مدارس استان برای حضور دانش‌آموزان فراهم نشده و بازگشایی مدارس آن هم پس از تعطیلات و سفرهای نوروزی نگرانی، اضطراب و دلهره والدین را دوچندان کرده است.یکی از والدین در گفت‌وگو با خبرنگار قدس می‌گوید: با بازگشایی مدارس مخالف نیستیم ولی زمانی که هیچ مشکل و تهدید بیماری برای فرزندانمان نباشد، درست از زمان شیوع کرونا و تعطیلی مدارس فرزندم در منزل به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی آموزش می‌دید.شریعتی اظهار می‌کند: بازگشایی مدارس آن هم زمانی که مسافرت‌های نوروزی نسبت به دو سال اخیر به شدت افزایش یافت و دیدوبازدیدهایی که در این ایام عادی شد و بدون ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صورت گرفت، چه لزومی داشت این ماه‌های آخر سال تحصیلی مدارس حضوری شود؟ در این دو سالی که مدارس تعطیل شد هیچ مشکلی وجود نداشت حال که کمتر از دو سه ماه تا پایان سال تحصیلی مانده چه دلیلی دارد مدارس به اجبار حضوری شود؟وی ادامه می‌دهد: واقعاً بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عجولانه و غیرکارشناسی است زیرا مسئولان عنوان می‌کنند توصیه‌های لازم در زمینه رعایت خودمراقبتی و همراه داشتن تجهیزات بهداشتی به دانش‌آموزان داده شده ولی برای یک دانش‌آموز ابتدایی غیرممکن است زیرا به طور دائم نمی‌تواند و یا در ذهنش نمی‌ماند که باید رعایت کند. از مسئولان خواهش می‌کنیم عجولانه تصمیم نگیرند مگر ما خانواده‌ها چیزی جز سلامتی فرزندانمان را می‌خواهیم.

حضور ۱۸۷ هزار دانش‌آموز در کلاس درس
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در این زمینه می‌گوید: همزمان با بازگشایی مدارس در سراسر کشور، ۱۸۷هزار و ۵۶۵ دانش‌آموز در خراسان شمالی کلاس‌های حضوری خود را آغاز کردند.
ابوالقاسم اکبری اظهار می‌کند: آموزش حضوری بی‌تردید تأثیرات زیادی بر یادگیری دانش‌آموزان خواهد داشت و از دلایل حضوری شدن کلاس‌ها و بازگشایی مدارس، مشکلات تولید محتوا برای دبیران و سختی دانش‌آموزان برای استفاده از فضای شاد است که سبب عقب‌افتادگی آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان شده بود که امیدواریم با بازگشایی مدارس، جبران عقب‌ماندگی‌های درسی و تثبیت یادگیری دانش‌آموزان تمام مقاطع تحصیلی شود.
وی با اشاره به اینکه ۹۵درصد دانش‌آموزان و ۹۲درصد معلمان دز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، می‌افزاید: با توجه به تصمیم‌گیری مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و تأکید مقام عالی وزارت درخصوص حضوری شدن کلاس‌های درس، تعداد ۲هزار و ۱۹ آموزشگاه در استان، آمادگی تشکیل کلاس‌های حضوری را دارند. وی با اشاره به الزام استفاده از ماسک و تهویه در مدارس ادامه می‌دهد: مدیران با تهیه ماسک برای استفاده ضروری و همچنین مواد شوینده و ضدعفونی، شرایط را برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فراهم کنند.
اکبری می‌افزاید: دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تأیید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر شاد، آموزش‌های لازم را دنبال کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی می‌گوید: به دلیل اهمیت بسیار بالای سلامت دانش‌آموزان، چنانچه مواردی از شیوع دوباره بیماری و افزایش مبتلایان در مدرسه‌ای مشاهده شود لازم است مدیران مدارس درخصوص ثبت اطلاعات مبتلایان در سامانه نظام مراقبت (کووید ۱۹ایران من) در اسرع وقت اقدام کنند و مراتب به نزدیک‌ترین مرکز جامع خدمات سلامت زیرپوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارجاع شود.
اکبری خاطرنشان می‌کند: نیاز است اولیا در هنگام حضور دانش‌آموزان در مدارس توصیه‌های لازم در زمینه رعایت توصیه‌های خودمراقبتی و همراه داشتن تجهیزات بهداشتی را به دانش‌آموزان داشته باشند تا در مدت زمان باقی مانده از سال تحصیلی جاری عقب‌ماندگی‌های درسی جبران شود.

رنگ‌بندی لحاظ نمی‌شود
دبیر ستاد مقابله با کرونا در خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار قدس می‌گوید: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا، رنگ‌بندی استان‌ها چه آبی، زرد، نارنجی و قرمز در بازگشایی مدارس و اداره‌ها ملاک نیست و اعلام شده اگر مشکلی در خصوص میزان افزایش بیماران مبتلا گزارش شد اعلام شود تا تصمیم‌گیری در این زمینه صورت گیرد.
طاهر رستمی می‌افزاید: بازگشایی مدارس به دلیل این بوده که وزارت علوم عنوان کرده در دو سال اخیر شاهد میزان افت تحصیلی دانش‌آموزان بوده‌اند.
مردم باید بدانند بازگشایی مدارس و اداره‌ها به معنای پایان بیماری کرونا نیست و نباید عادی‌انگاری در این زمینه صورت گیرد.  براساس آخرین آمار علوم پزشکی خراسان شمالی تا ۱۴ فروردین مجموع بیماران بستری کووید۱۹ در استان به ۱۳۱ نفر رسیده و در۲۴ ساعت منتهی به ۱۴فروردین سه نفر فوت کردند. همچنین بر اساس این آمار افزون بر ۹۵درصد جمعیت هدف استان دز اول، ۸۶ درصد دز دوم و ۵۰درصد دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که میزان تزریق واکسن نوبت اول گروه سنی پنج تا ۱۸ سال استان ۱۱۰ هزار و ۶۰۷ نفر و نوبت دوم ۸۰ هزار و ۱۹۹ نفر بودند. با این اوصاف به نظر می‌رسد الزام به حضور دانش‌آموزان در مدارس در شهرهای با وضعیت قرمز تنها موجب افزایش نگرانی دانش‌آموزان و والدین آن‌ها خواهد شد، چراکه نشانه‌های متعددی از آغاز پیک هفتم کرونا در استان‌های خراسان وجود دارد و هم اکنون حدود ۱۰ شهرستان در این سه استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.