بیماری سرخک به عنوان یک بیماری ویروسی معمولا در سنین زیر ۵ سال بیشتر بروز می‌کند و حتی می تواند کشنده باشد؛ اما تزریق دو دُز واکسن در دو مقطع زمانی کودکی می تواند کودکان را از ابتلا به این بیماری مصون نگه دارد.

روایتی از بیماری سرخک/ آیا همه کودکان باید واکسن تزریق کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، این روزها خبرهایی مبنی بر ورود سرخک به برخی مناطق کشور گزارش شده است. دلیل عمده ورود این ویروس شیوع آن از برخی کشورهای همسایه  است.

بنا به گفته کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکنون ۱۶۴ مورد ابتلای به سرخک شناسایی شده است و بر انجام واکسیناسیون کودکان زیر ۵ سالی که تاکنون واکسن این ویروس را تزریق نکرده‌اند تاکید می‌شود.

بیماری سرخک یکی از مسری ترین بیماری‌های عفونی است؛ به طوری که بیش از ۹۰ درصد افراد حساس در تماس نزدیک با بیمار آلوده می‌شوند. حدود ۱۰ درصد کل مرگ و میر قابل پیشگیری کودکان زیر ۵ سال در جهان به علت سرخک است و براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سالیانه ۲۰۰ هزار کودک را به کام مرگ می‌کشد.

به طور طبیعی سرخک فقط در انسان دیده می‌شود. اپیدمی‌های سرخک در دوره‌های ۲ تا ۳ ساله و در طی فصل بهار در مناطقی که واکسیناسیون صورت نمی‌گیرد رخ می‌دهد. این بیماری در مناطق شهری شیوع بیشتری دارد. 

ویروس از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم با ترشحات دستگاه تنفس انتشار می‌یابد. افراد آلوده به ویروس می‌توانند از ۴ روز قبل تا ۷ روز بعد از ظاهر شدن ضایعات پوستی بیماری را انتقال دهند.

دوره کمون (نهفته) بیماری ۱۰تا ۱۴ روز است

دوره کمون (نهفته) بیماری ۱۰تا ۱۴ روز است. حداکثر شیوع بیماری در اطفال کمتر از دو سال بوده و بطور کلی سرخک یک بیماری دوره کودکی است که می تواند به صورت یک بیماری خطرناک در بالغین جوان درآید. این بیماری در طی حاملگی شایع نیست اما اگر ایجاد شود می‌تواند بینهایت جدی شود. 

 کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص شیوع سرخک در کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته موفق به اخذ گواهی حذف سرخک از سازمان جهانی بهداشت شد، اما متاسفانه همزمان با این رویداد، در کشور همسایه مان افغانستان بیماری سرخک شایع شد و از طرفی، با توجه به مسائل سیاسی کشور افغانستان و مهاجرت عده زیادی از شهروندان افغانستانی به کشورمان و پراکندگی آنها در نقاط و شهرهای مختلف، برای ما دغدغه خاطر ایجاد کرده است، زیرا در استان‌های مختلف مواردی از این بیماری گزارش شد و به دلیل حساسیتی که در مورد این بیماری وجود دارد، به طور ویژه به آن پرداختیم.

 وی افزود: در این راستا، به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی هشدار دادیم که در جهت مقابله با این موضوع که تهدیدکننده موفقیت مان در عرصه ریشه کنی سرخک در کشورمان است، اقدامات لازم را انجام داده و در زمینه تکمیل واکسیناسیون اتباع غیر ایرانی حتما برنامه ریزی کنند، مخصوصا در مناطقی که محل تجمع تبعه غیر ایرانی است، پوشش واکسیناسیون ام ام آر فراهم شده و به صورت فعال واکسیناسیون صورت می‌گیرد.  

افراد آلوده به ویروس می‌توانند از ۴ روز قبل تا ۷ روز بعد از ظاهر شدن ضایعات پوستی بیماری را انتقال دهند

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین به بخش دولتی و خصوصی دستور آمادگی داده‌ایم تا در صورت مراجعه افراد مبتلا مراقبت و آزمایشات لازم سریعا انجام شود.
 
وی گفت: تبعه افغانستانی که قصد رفت و آمد به کشورشان را دارند، توجه داشته باشند که حتما واکسیناسینون شان را کامل کرده باشند، زیرا در حال حاضر در کشور افغانستان این بیماری شایع است.

 

نشانه‌های بالینی

معمولا از زمان مواجهه با ویروس تا ایجاد اولین علائم ۱۰ روز طول می‌کشد. علائم اولیه بیماری بی‌قراری، تحریک پذیری، تب ۴۰ درجه همراه با اشک‌ریزی فراوان، ادم (ورم) پلکها و ترس از نور، سرفه و ترشح از بینی است. راش‌های جلدی (جوش‌ها) که تقریبا همه جای بدن را فرا می‌گیرد حدود ۴ روز بعد از شروع علائم ظاهر می‌شود.راش از ناحیه سر و گردن و پشت گوش شروع شده و سپس به قسمت‌های دیگر بدن و پاها انتشار می یابد.

این راش‌ها سه روز دوام دارند و به همان ترتیبی که ایجاد شده بودند از بین می‌روند و در نتیجه مدت زمانی که بثورات وجود دارند ۶ روز است. بعد از ناپدید شدن بثورات یک رنگ متمایل به قهوه‌ای روی پوست تنه برای ۷ تا ۱۰ روز باقی می‌ماند. 

راه انتقال ویروس سرخک:

انتقال بیماری به صورت اولیه از فرد به فرد از طریق ذرات آئروسل و یا به وسیله تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار صورت می‌پذیرد. افراد مبتلا به بیماری از سه روز قبل از شروع علائم تا ۴ روز بعد از شروع بثورات جلدی( راش جلدی) آلوده کننده هستند. در مناطقی با آب و هوای گرمسیری، بسیاری از موارد سرخک در طی فصل خشک رخ می‌دهد؛در حالی که در مناطق با آب و هوای معتدله اوج بروز بیماری در اواخر زمستان و اوایل بهار رخ می‌دهد.

تشخیص سرخک چگونه است؟

از روی علائم بالینی نمی‌توان با قطعیت در مورد تشخیص بیماری نتیجه گیری کرد، لذا تشخیص نهایی با جدا کردن آنتی بادی IgM اختصاصی سرخک در خون یا بزاق بیمار انجام می‌شود.

جداسازی بیماران

موارد بیمار در طی ۴ الی ۹ روز بعد از شروع راش باید استراحت در منزل داشته و در صورت نیاز به خروج از منزل ماسک تنفسی (ماسک جراحی) استفاده کنند.

کودکان در سن مدرسه باید به مدت ۴ روز پس از ظهور راش‌ها از رفتن به مدرسه خودداری کنند.

شستن دستها و استفاده از دستمال یکبار مصرف در حین سرفه و عطسه و همچنین دفع صحیح آن باید به بیمار و اطرافیان آموزش داده شود.

در طی این مدت بیماران نباید با افراد حساس فامیل(نوزادان و افراد غیرواکسینه) در تماس باشند و فقط افراد واکسینه اجازه ملاقات با بیمار را دارند.

بیماران فقط در موارد ضروری باید در بیمارستان بستری شوند؛ زیرا خطر بالای انتقال داخل بیمارستانی وجود دارد.در بیمارستان از مرحله آبریزش بینی و قبل از ظهور تب تا ۴ الی ۹ روز بعد از بثورات پوستی، خطر انتشار ویروس به سایر بیماران بستری و در معرض خطر، وجود دارد.

سیدمحسن زهرایی،رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت نیز افزود: پس از اعلام هشدار وزارت بهداشت درباره بیماری سرخک، بعضی از رسانه‌ها اینگونه خبر منتشر کرده‌اند که تمام کودکان زیر ۵ سال باید علیه سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه شوند.

واکسیناسیون سرخک تمام کودکان زیر ۵ سال ضرورت ندارد

وی ادامه داد: افرادی که فرزند ۴ یا ۵ ساله دارند و به هر دلیلی واکسن سرخک فرزندشان را انجام نداده‌اند و به تأخیر انداخته‌اند و یا مطمئن نیستند که انجام داده اند یا نه، به مراکز بهداشتی، درمانی مراجعه کنند و از اینکه فرزندشان نیاز به واکسن دارد یا خیر مطمئن شوند.

 رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت تصریح کرد: واکسیناسیون سرخک تمام کودکان زیر ۵ سال ضرورت ندارد و فقط کودکانی که علیه این بیماری واکسینه نشده اند باید واکسن بزنند.

زهرایی افزود: همکاران ما در این مراکز بررسی می‌کنند و اگر فرزند این افراد نیاز به واکسیناسیون داشته باشد واکسن می‌زنند و اگر هم واکسیناسیون فرزندشان کامل باشد اطمینان خاطر به آنها مبنی بر عدم نیاز فرزندشان به واکسن داده می‌شود.

والدین باید دقت کنند تنها راه گریز از به دام افتادن فرزندان زیر ۵ سال آنها به بیماری سرخک انجام به موقع واکسن سه گانه «ام ام آر» است که جزو برنامه واکسیناسیون وزارت بهداشت بوده و در دوران یاد شده تمام کودکان باید آنها را تزریق کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.