سال۱۴۰۰ را همانند سال‌های اخیر با گرانی گاه و بیگاه کالاهای ضروری مردم مانند لبنیات، گوشت، برنج، مرغ و... پشت سر گذاشتیم این گرانی‌ها زندگی مردم را سخت‌تر از ماه‌ها و سال‌های گذشته کرد. در سال‌های گذشته شاهد افزایش آرام قیمت‌ها بودیم، اما در اوایل سال جاری به یک باره خبرهایی از جمله افزایش ۴۰درصدی کرایه ناوگان حمل‌ونقل و افزایش ۳۰ تا ۱۰۰درصدی قیمت‌ دارو و... را شاهد بوده‌ایم. پس از ایام نوروز، ماه مبارک رمضان آغاز شد و با افزایش قیمت‌ها در چند روز اول سال جدید فشار زیادی به مردم وارد شد.

سایه سنگین گرانی بر بازار خراسان شمالی

شرمنده خانواده هستیم
یکی از شهروندان مرکز خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در خصوص وضعیت بازار در این روزها می‌گوید: بنده یک کارگر ساده با سه عضو خانواده هستم و شاید در طول سال پنج یا ۶ ماه آن هم نه همه روزه، با درآمد بسیار ناچیز زندگی‌ام را می‌گذرانم.بختیاری اظهار می‌کند: علاوه بر مشکلات و ناراحتی‌هایی که در محل کار با سرکارگر به خاطر دستمزد و... پیش می‌آید وقتی با قیمت‌های افسارگسیخته در بازار مواجه می‌شوم بسیار به هم می‌ریزم زیرا می‌دانم از هر سه یا چهار قلمی که باید تهیه کنم تنها یک یا دو مورد را می‌توانم بخرم ما افراد کم‌درآمد تا کی باید شرمنده همسر و فرزندانمان باشیم.
وی با انتقاد از عدم نظارت بر بازار می‌گوید: تا کی باید تاوان این مشکلات را مردم بدهند؟ یک پنیر ۴۰۰ گرمی که هر روز از وزن آن کم می‌شود و قیمتش بالا می‌رود، ۲۵ هزار تومان قیمت دارد قشر ضعیف جامعه برنج، گوشت، مرغ، پنیر و... نخورد باید چه چیزی مصرف کند؟

انتقام کسبه پس از دوسال رکود
یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: در دو سال اخیر که بیماری کرونا گریبانگیر جامعه شده، بازار کسبه به‌شدت خراب شد و درآمد خوبی نداشتند، در اواخر سال ۱۴۰۰ که تقریباً بازار به روال گذشته خود بازگشت برخی کاسبان چرتکه‌هایشان را طوری می‌اندازند که انگار قصد تلافی کردن وضعیت نابسامان بازار در این دو سال اخیر را از مردم دارند.
سپیده اسدی می‌افزاید: افزایش و اختلاف قیمت در کالاها همیشه وجود داشته ولی باید مسئولان بدانند که بیشتر مردم استان درآمد خوبی ندارند و حدود ۵۰درصد آنان روستانشین هستند باید کمی انصاف داشته و بر بازار نظارت بیشتری داشته باشند.
وی ادامه می‌دهد: وقتی مردم از افزایش قیمت‌ها گلایه دارند نرخ دلار و... را بهانه می‌کنند کاسب‌ها هم از فرصت استفاده کرده و بر قیمت اجناس خود می‌افزایند. وی در خصوص وضعیت بازار در ماه مبارک رمضان می‌گوید: خوشبختانه در ماه مبارک رمضان سال جاری اقلام اساسی مانند سال‌های گذشته نیست و در بازار موجود است و به راحتی یافت می‌شود اما متأسفانه نسبت به سال گذشته بیشتر کالاها افزایش چند برابری قیمت دارند .

گرانی در سفره افطار
شهروند دیگری می‌گوید: وقتی گوشت قرمز کیلویی ۱۷۵هزار تومان، مرغ ۳۳هزار، ماهی ۷۹هزار و زولبیا و بامیه ۵۲ هزار تومان است واقعاً توانی برای خرید دیگر اقلام می‌ماند؟
وی تصریح می‌کند: مسئولان‌ همیشه می‌گویند بازار در دست کنترل است، پس چرا ما این کنترل‌ها را نمی‌بینیم، اگر واقعاً نظارت و کنترل بر بازار وجود دارد پس این قیمت‌های فضایی و متفاوت از کجا می‌آیند، وقتی وارد بازار می‌شویم واقعیت‌ها تا صحبت‌های مسئولان زمین تا آسمان فاصله دارد.
وی می‌افزاید: اگر وعده مصرفی یک خانواده چهارنفره را در شرایط حداقلی یک کیلوگرم آش، ۲۵۰گرم زولبیا و بامیه، ۱۰۰ گرم کره و نان، ۳۵۰ گرم پنیر، ۱۰۰ گرم خرما و نیم کیلوگرم سبزی محاسبه کنیم، هزینه سفره افطار خانوار ایرانی در هر وعده حداقل ۱۲۴ هزار تومان و در مجموع ماه رمضان ۱۴۰۱ بیش از ۷/۳ میلیون تومان برآورد می‌شود.

۱۵ میلیارد ریال تخلف صنفی
معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در خصوص وضعیت بازار استان با بیان اینکه کنترل قیمت کالاهای اساسی یکی از اقدام‌های مؤثر و مورد تأکید است، از گشت مشترک با تعزیرات حکومتی و جهاد کشاورزی از واحدهای تولیدی در راستای کنترل و تعدیل قیمت کالاها در مرکز استان خبر می‌دهد و می‌گوید: هدف از اجرای این بازرسی تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا از طریق اجرای پروژه شفاف‌سازی قیمت با درج قیمت تولیدکننده روی کالاهاست.
علی وفاه‌خواه درخصوص تخلفات صنفی در سال۱۴۰۰ می‌افزاید: در سال گذشته بیش از ۷۷هزار و ۴۰۰مورد بازرسی از بازار استان انجام که منجر به کشف ۴هزار و ۸۲۳ تخلف شد که برای بیش از ۴هزار فقره از تخلفات کشف شده پرونده تشکیل شده است. معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف احتمالی، به سامانه ۱۲۴ گزارش داده تا در اسرع وقت پیگیری و نتیجه اعلام شود.
وفاه خواه به تعداد شکایت‌ها از فعالان بازار نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این مدت بیش از ۲هزار مورد شکایت از فعالان بازار به این معاونت رسیده که یک هزار و ۶۵۲ مورد از این تعداد، شکایات مردمی و ۳۵۰مورد شکایت ناظران افتخاری بوده است. 
وی درخصوص تخلفات صنفی در اجرای طرح نوروزی هم می‌گوید: از ابتدای اجرای طرح نوروزی ۹۲۵تخلف در استان کشف شد که از این تعداد برای ۸۰۰ مورد پرونده با ارزش ریالی ۱۵ میلیارد ریال تشکیل شده است.
گفتنی است در اواخر سال گذشته در نشست کارگروه تنظیم بازار استان، محمود قنبری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی تغییر قیمت کالا در استان را قابل قبول ندانست و با تأکید بر وجود برچسب قیمت کالاها در واحدهای صنفی، گفت: قیمت کالاهای اساسی باید به اطلاع عموم جامعه برسد تا در صورت مشاهده گران‌فروشی مردم به تعزیرات گزارش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.