۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱
کد خبر: 793488

همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی، مراسم عطر افشانی مزار «سید شهیدان اهل قلم» و سرداران شهید قطعه ۲۹ در بهشت زهرا(س) برگزار شد.

مزار «سید شهیدان اهل قلم» عطرافشانی شد

به گزارش قدس آنلاین، شهید سید مرتضی آوینی معروف به «سید شهیدان اهل قلم» در ۲۱ شهریور ۱۳۲۶ در شهرری به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند. او از کودکی با هنر انس داشت. شعر می‌سرود، داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد.

عملیات والفجر هشت که شروع شد، مجموعه تلویزیونی روایت فتح در همان حال و هوا شکل گرفت و تا آخر جنگ هم ادامه پیدا کرد. آوینی خود گفته است: «انگیزش درونی هنرمندانی که در واحد تلویزیونی جهاد سازندگی گرد آمده بودند، آن‌ها را به جبهه‌های دفاع مقدس می‌کشاند، نه وظایف و تعهدات اداری»

اواخر سال ۱۳۷۰ موسسه فرهنگی روایت فتح به دستور مقام معظم رهبری تأسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره دفاع مقدس بپردازد و تهیه مجموعه روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود، ادامه دهد. شهید آوینی و بقیه گروه، سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کم‌تر از یک سال، کار تهیه شش برنامه از مجموعه ده قسمتی شهری در آسمان را به پایان رساندند.

سرانجام سید مرتضی آوینی روز بیستم فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند شهری در آسمان به همراه محمدسعید یزدان پرست، با مین برخورد کرد و بر اثر اصابت ترکش مین باقی‌مانده از جنگ تحمیلی به شهادت رسید.

مزار سید شهیدان اهل قلم عطرافشانی شد

همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی، ظهر امروز شنبه بیستم فروردین ماه، مراسم عطر افشانی مزار شهید آوینی و سرداران شهید قطعه ۲۹ همچنین مجاهد برجسته جبهه فرهنگ اسلامی زنده یاد محمدسرور رجایی شاعر و پژوهشگر افغانستانی برای اولین بار توسط شهرداری باقرشهر برگزار شد.

در این مراسم که با حضور عبدالله مرتضوی مدیرکل بنیاد شهید شهرستان‌های استان تهران، محسن قضاتلو شهردار باقرشهر، غلامرضا نوفرستی دادستان شهرستان ری، احسان بهرامی نژاد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ری، سرهنگ روح الله قنبری فرمانده سپاه ناحیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و جمعی دیگر از مسؤولان شهرستانی برگزار شد، شرکت کنندگان، با اهدای گل و نثار فاتحه یاد و خاطره شهدا را گرامی داشتند.

عبدالله مرتضوی مدیرکل بنیاد شهید شهرستان‌های استان تهران در این مراسم با بیان اینکه آرامش و امنیت خود را مدیون شهدای گرانقدر هستیم، اظهار کرد: شهید آوینی و تمام شهدایی که در مسیر انقلاب قدم گذاشتند در واقع با روح ملکوتی خود و با اخلاص یقین و ایمانی که رسیده بودند، راه صدساله را یک شبه رفتند.

وی با اشاره به سالگرد شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی نیز گفت: امروز شهادت در شهادت است و مناسبت های مختلف و متعددی داریم؛ چه تعبیری بهتر از آنکه رهبری در مورد امیر شیرازی گفتند که «مردن در بستر برای او حیف بود.»

مدیرکل بنیاد شهید شهرستان‌های استان تهران با اشاره به حوادث آبان ۹۶ زد بیان کرد: در آن مقطع زمانی که به بهانه گرانی بنزین دشمن برنامه ریزی کاملی برای ضربه زدن به انقلاب کرده بود؛ سپاهی، بسیجی، ارتشی و نیروی انتظامی دست در دست هم دادند تا موضوع تمام شود اما اتفاقات سال ۹۶ واقعا عظیم بود و این حوادث به مدد خون شهدا که مظهر قدرت ایران هستند، جمع شد.

شهید آوینی در هنر مقاومت نقشی غیرقابل انکار داشت

محسن قضاتلو شهردار باقرشهر نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به شهید آوینی، لقب سید شهیدان اهل قلم دادند، اظهار کرد: شهید آوینی در ادبیات و هنر مقاومت و انقلاب اسلامی نقشی غیرقابل انکار داشت.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب  شخصا در مراسم تشییع این شهید بزرگوار شرکت کردند، گفت: امروز مراسم غبارروبی و عطرافشانی مزار محمدسرور رجایی شاعر افغانستانی نیز انجام شد؛ او از کشورش به ایران آمد، خانه ادبیات افغانستان را فعال کرد و جزو جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شد.

شهردار باقرشهر خاطرنشان کرد: شهید محمدسرور رجایی هم در اعتلای ادبیات و فرهنگ مقاومت نقشی موثر داشت و رهبری نیز از ایشان تقدیر کرده اند که این شاعر و ادیب افغانستانی سال پیش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد و خانواده وی هم اکنون ساکن باقرشهر هستند.

گفتنی است، در پایان مراسم از خانواده هنرمند فقید افغانستان محمد سرور رجایی، توسط فرزند شهید صیاد شیرازی و مسؤولان حاضر در جلسه تجلیل به عمل آمد.

«مردمان، مسافر کاروان مرگند، اما خود نمی دانند. مرگ، کاروان‌دار سفر زندگی است. کجاوه ثابت می‌نماید! دل شهرنشینان، پرستویی در قفس است، پرستو را با گرما عهدی است که هر بهار تازه می‌شود. وطن پرستو بهار است و اگر بهار، مهاجر است از پرستو مخواه که بماند. اما وطن مألوف پرستوی دل، فراسوی گرما و سرما و شمال و جنوب در ماوراست. اهل هجرت که کاروانیانند و کشتی نشستگان، خوب می‌دانند این خمودی که شهرنشینان را گرفته از چیست!» شهید سید مرتضی آوینی.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.